Tájékoztató a polgármester által a veszélyhelyzet ideje alatt meghozott döntésekről 17.
A május 27-i döntések között szerepel többek között a 2020-as zárszámadás elfogadása, az önkormányzati cégek vezetőinek megválasztása és a rendőrség éves szakmai beszámolójának elfogadása is.
A koronavírus-járvánnyal összefüggésben 2020. november 4. óta rendkívüli jogrend van érvényben Magyarországon. Az önkormányzatok esetében ez azt jelenti, hogy a képviselő-testületek hatásköre a polgármesterek kezébe került. Vagyis minden döntés, amelyre alapesetben a testület, valamint a bizottságok jogosultak, a polgármester hatásköre lett, ezek a testületek nem üléseznek. (Kivételt képez az intézmények átszervezése, megszüntetése, azok ellátási, szolgáltatási körzeteinek megváltoztatása.)
A rendkívüli jogrend hatálya alatt minden olyan döntést ismertetünk, amelyet Cserdiné Németh Angéla polgármester a rá ruházott hatáskörben meghozott. Ezeket a döntéseket a polgármester a képviselő-testület valamennyi tagjával egyeztette.
Alább valamennyi, 2021. május 27-én hozott polgármesteri döntést ismertetjük.
Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok 2020. évi számviteli törvény szerinti beszámolója, tulajdonosi döntések
A képviselő-testület minden évben dönt az önkormányzat 100 százalékos tulajdonában álló gazdasági társaságok beszámolójának jóváhagyásáról és a nyereség felosztásáról. Valamennyi cég – CSAPI-15 Vásárcsarnok és Piacfenntartó Kft., PALOTA-15 Rehabilitációs és Közfoglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft., PALOTA-HOLDING Ingatlan- és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság, RÉPSZOLG Környezetgazdálkodási és Foglalkoztatási Nonprofit Közhasznú Kft., XV. Média Kommunikációs és Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. – elkészítette és benyújtotta a 2020. évi tevékenységéről szóló beszámolóját. A beszámolókat a kijelölt könyvvizsgálók ellenőrizték, az érintett felügyelőbizottságok pedig megtárgyalták és azokat a tulajdonosnak elfogadásra javasolták.
A Budapest Főváros XV. kerület Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II.26) önkormányzati rendelet végrehajtása „R”
A 2020-as zárszámadásból kiderül, hogy a XV. Kerületi Önkormányzatnak tavaly 25.226.984.930 forint bevétele mellett 17.813.743.705 Ft kiadása keletkezett – vagyis 7.413.241.225 Ft maradvány képződött. Fontos változás volt 2019-hez képest, hogy a fővárosi forrásmegosztásból eredő iparűzési adóból 918.376.137 forinttal kevesebb folyt be, helyi adókból pedig összességében 9.107 .824.113 forint bevétele keletkezett.
Melléklet – könyvvizsgálói jelentés
Az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 17/2004. (IV.1.) önkormányzati rendelet módosítása „R”
A 2004-ben, illetve 2013-ban elfogadott „XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek, elidegenítésének szabályairól” szóló 17/2004. (IV. 1.), valamint az önkormányzati vagyonról és a vagyongazdálkodásról szóló rendeletek tartalma a megalkotásukat követően – a jogszabályok változásaihoz igazodva – folyamatosan változott. A két rendelet több ponton kapcsolódik egymáshoz, ezért az előírások közötti összhang fontos szempont. Az eltelt időben a rendeletekben történt változások miatt megérett a helyzet a harmonizációra, továbbá az alkalmazás során szerzett tapasztalatokat is beépítették a mostani módosításba. Többek között változik a szakértő forgalmi értékbecslés felhasználhatóságának ideje az önkormányzati tulajdonú lakás-, és helyiségingatlanok értékesítése esetén.
A 2020. évi éves ellenőrzési jelentés és a 2020. évi éves összefoglaló ellenőrzési jelentés
Az önkormányzat által alapított költségvetési szervek (Polgármesteri Hivatal, Gazdasági Működtetési Központ és Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény) elkészítették és elküldték a polgármesternek és a jegyzőnek 2020-as éves ellenőrzési jelentéseiket.
A Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény 2020. évi szakmai beszámolójáról és a 2021-2025 évi szakmai terv
2018 óta – különböző okok miatt – a Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény (EGI) esetében csak a szakmai beszámoló került elfogadásra. Az intézmény vezetője minden évben elkészítette szakmai tervét, azonban utoljára a 2017-2021. évekre vonatkozó szakmai tervet fogadta el a testület.
A 2020-as szakmai beszámolóból kiderül, hogy a pandémiás helyzet drasztikusan rányomta a bélyegét az ellátásra: az esetszám 315.810 főről 223.688 főre, míg a járóbeteg-szakellátási teljesítmény (ez adja a teljesítményfinanszírozás alapját) 526 millió pontról 382 millió pontra csökkent. A világjárvány a tevékenységet is átalakította, leginkább a védőeszközök beszerzése, szűrővizsgálatok megszervezése tette ki a napi problémák nagy részét. Két helyen, először a Rákos út 77-ben, majd a Hősök úton hozott létre az EGI szűrőállomásokat a dolgozók és a lakosság részére. A járványhelyzet miatt részleges lezárásokra is szükség volt, a betegeket hosszú ideig csak sürgősségi ellátásokra tudták fogadni.
Az Önkormányzat 2020. évi gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról szóló átfogó értékelés
A gyermekvédelmi törvény szerint az önkormányzatoknak minden évben értékelést kell készíteniük a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladataik ellátásáról, és a képviselő-testületi megtárgyalás után azt el is kell küldeni a gyámhatóságnak.
A pandémiás helyzet 2020-ban új, korábban nem tapasztalt kihívások elé állította az intézményeket mind a szolgáltatások biztosítása, mind az egymással, a szülőkkel, gyermekekkel való kapcsolattartás terén. A bizonytalan helyzetben kiemelt jelentőségű volt a megfelelő információáramlás, a jelzőrendszer hatékonyabb működése, a gyermekek védelme érdekében végzett preventív munka.
Az Átfogó értékelés Budapest XV. kerület Önkormányzatának 2020. évi gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról címet viselő dokumentumot a Polgármesteri Hivatal Népjóléti és Intézményfelügyeleti Főosztálya állította össze.
Az aktuális helyzetet jellemzendő kiemelünk néhány megállapítást a jelentésből. 2020-ban a Palota rendkívüli gyermekvédelmi támogatás kifizetése 656 esetben történt meg összesen 11, millió ft értékben. Ez az esetek számát és az összeget tekintve is kb. 10 százalékos emelkedés. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők átlagos száma és a kifizetett támogatás összege is csökkenést mutat, a 2019-es 435-höz képest 2020-ban 300-an részesültek ebben, összesen 3,78 millió forint összegben. A hátrányos helyzetű gyermekek száma nőtt, 163-ról 185-re nőtt, a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma azonban 19-ről 15-re csökkent. A gyermekétkeztetési kedvezményekre fordított összeg jelentős mértékben csökkent 2019-hez képest.
A kerületi családok a tanévkezdéshez egyszeri 20.000 forintos támogatást kaphatnak egy 2018-as rendeletmódosítás óta. Erre olyan kerületi bejelentett lakó-, vagy tartózkodási hellyel rendelkező az általános iskola első osztályát kezdő gyermeket nevelő személyek jogosultak, akiknek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát. 2020-ban 161 első osztályos gyermek részesült az iskolakezdési támogatásban (2019-ben 158) – az összes kifizetés 3.220.000 forint volt.
A tanulmányi ösztöndíjak rendszeres is 2018-ban alakult át, azóta nyerhető el „A XV. Kerület Kiemelkedő Tanulója – Pallasz Athéné-díj” és „A XV. Kerület Kiemelkedően Fejlődő Tanulója – Halley-díj”. 2020-ban Pallasz Athéné-díjban 59 tanuló, míg a Halley-díjban 220 tanuló részesült – összesen 279 tanuló nyerte el valamelyik támogatást. A Pallasz Athéné-díj 100 ezer, a Halley-díj 50 ezer forintos ösztöndíjat jelent – az önkormányzat mindösszesen 16.900.000 fordított ezen célokra.
A gyermekek ellátásában részt vevő kerületi intézményrendszer – bölcsődék, óvodák, szociális ellátás – bemutatása mellett a jelentés részletesen kitér az „Aranyhíd” Gyermekek Átmeneti Otthonával és a Szociális és Rehabilitációs Alapítvány által fenntartott Családok Átmeneti Otthonai integrált intézménnyel fenntartott szerződéses viszonyra is.
A Budapesti Rendőr-főkapitányság XV. kerületi Rendőrkapitányság 2020. évi szakmai tevékenysége
Az előterjesztés mellékleteként olvasható jelentésből kiemelnénk a XV. kerület közbiztonsági helyzetét jellemző számadatokat:
- a korábbi évek tendenciáit követve tovább csökkent a kerületben elkövetett bűncselekmények száma;
- 2019-ben összesen 1073 bűncselekményt regisztráltak a XV. kerületben, ami 2020-ra 989-re csökkent (7,8 százalékos csökkenés);
- a regisztrált közterületi bűncselekmények száma a 2019-es 389-ről 400-ra emelkedett 2020-ban;
- a 100.000 lakosra jutó bűncselekmények száma 2019-ben 1346,7 volt, ez 2021-re 1251,4-re csökkent;
- a regisztrált kiemelten kezelt bűncselekmények száma jelentősen, 15,6 százalékkal csökkent – 487-re;
- a testi sértések száma az előző évhez képest 55-röl 41-re csökkent 2020-ra és a testi sértéseken belül a súlyos testi sértések száma is csökkent;
- kiskorú veszélyeztetések száma kedvezően változott: az előző évhez képest 9-ről 1-re csökkent 2020-ban;
- nőtt a garázdaságok száma: a 2019-es 72-ről 92-re, ez bizony 27,8 százalékos növekedés;
- jelentősen csökkent viszont a lopások száma: 353-ról 270-re azaz 23,5 százalékkal esett vissza;
- örömteli: nem jelentettek autólopást a XV. kerületben 2020-ban, jármű önkényes elvétele bűncselekményt hét esetben regisztráltak;
- az autófeltörések száma 29-ről 16-ra csökkent, a lakásbetörések száma pedig a felére esett vissza (2019: 64, 2020: 32).
Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalotai Önkormányzat Polgármesteri Hivatal alapító okiratának módosítása
A Polgármesteri Hivatal alapító okiratát a hivatali irattár új helyszíne (XV. kerület Beller Imre utca 6-8.) miatt kellett módosítani.
Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat Egyesített Szociális Intézménye alapító okiratának módosítás
Az Egyesített Szociális Intézmény (ESZI) igazgatója, Gráczer Irma kezdeményezte az intézmény alapító okiratának módosítását: a Munkanélküli Fiatalok Tanácsadó Irodája helyett indokoltnak tartja a Család- és Gyermekjóléti Központon belül egy addiktológiai konzultáns, pszichológus és metálhigiénés tanácsadókból, pár- és családkonzulens szakemberekből álló csoport kialakítását. A telephely javasolt neve: Mentálhigiénés Tanácsadó (rövidített név: MenTa). A MenTa a család-és gyermekjóléti alapellátás részeként a lelki gondozásra, a súlyosabb életvezetési problémák megelőzésére fókuszálna.
Egyes képviselő-testületi határozatok teljesítési határidejének meghosszabbítása
Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok vezető tisztségviselőinek megválasztása
A XV. kerületi önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok jelenlegi vezetőinek megbízatása 2021. május 31-ig szólt – így szükségessé vált a döntés ezekről a megbízatásokról.
A Palota-Holding Zrt., a RÉPSZOLG Nonprofit Kft., a Palota-15 Nonprofit Kft. és a CSAPl-15 Kft. esetében Cserdiné Németh Angéla a jelenlegi vezető tisztségviselők megválasztására tett javaslatot 2022. május 31-ig. Egy poszton javasolt változtatást: folytatva az önkormányzat tájékoztatási rendszerének megújítását és szervezeti korszerűsítését az XV. Média Kft. ügyvezetője – szintén 2022. május 31-ig – Beke Károly, a Polgármesteri Kabinet Stratégiai és Tájékoztatási Csoport eddigi vezetője lesz.
Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok könyvvizsgálóinak megválasztása
Budapest XV. Kerület Kerületi Építési Szabályzat (KÉSZ) a fővárosi településrendezési eszközök változásának átvezetése érdekében történő módosításának megindítása
Előzetes kötelezettségvállalás
A Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény még 2017-ben közbeszerzést folytatott le „Laboratóriumi reagensek beszerzése 48 hónapra, a vizsgálatok végzésére alkalmas automaták kihelyezésével” tárgyban. Ezen szerződések lejárnak, az újak megkötéséhez, a szükséges közbeszerzési eljárás megindításához az önkormányzat előzetes kötelezettségvállalása szükséges.
A KOMA 08 Művészeti Nonprofit Kft. 2020. évi működési és felhalmozási célú támogatásának elszámolása, valamint 2021. évi működési támogatása
Az önkormányzat a 2020-as költségvetésében mindösszesen 15.000.000 forint támogatást (13.900.000 forint működési célú és 1.100.000 forint felhalmozási célú támogatást) biztosított a KOMA részére; ebből 13.200.605 forintot használt fel a támogatási célnak megfelelően, szabályszerűen. A KOMA részére 2021-ben 7.500.000 Ft működési célú támogatást biztosít a kerület.
A Budapest XV. kerület Kajár utca 7. és a Rákos út 233. szám alatti ingatlanok elidegenítése
Az 1152 Budapest, Szilas park 1. fszt. 1. szám alatti ingatlanon fennálló szolgálati jelleg megszüntetése
Külterületi útlezáró sorompók elhelyezése
Szilvágyi László képviselő (Mindenki a Tizenötödikért) annak kapcsán tett javaslatot, hogy az önkormányzat nemrég 3 millió forintos támogatást nyert el a „Tisztítsuk meg az Országot!” pályázaton. Az alkalom az, hogy a kiíró minisztérium csak az illegális lerakók felszámolását támogatta, azt a pályázati elemet nem, amely sorompók létesítésére vonatkozott. „Javaslom tehát bruttó 3 millió forint összegben útzáró sorompók telepítését az illegális hulladék elhelyezéssel leginkább érintett területeken, emellett a sorompók mellé képküldésre alkalmas, biztonsági zárral ellátott vadkamerák elhelyezését, illetve a fedezet biztosítását” – áll Szilvágyi László előterjesztésében.
Előzetes tárgyalások kezdeményezése
Szintén Szilvágyi László tett javaslatot arra, hogy a polgármester kezdjen tárgyalásokat az @RC óriásplakát kiállítás szervezőivel a kiállítás XV. kerületi megrendezésére.
(Cs.B.)