Menu

Tájékoztató a polgármester által a veszélyhelyzet ideje alatt meghozott döntésekről 17.

2021.06.01.

A május 27-i döntések között szerepel többek között a 2020-as zárszámadás elfogadása, az önkormányzati cégek vezetőinek megválasztása és a rendőrség éves szakmai beszámolójának elfogadása is.

A koronavírus-járvánnyal összefüggésben 2020. november 4. óta rendkívüli jogrend van érvényben Magyarországon. Az önkormányzatok esetében ez azt jelenti, hogy a képviselő-testületek hatásköre a polgármesterek kezébe került. Vagyis minden döntés, amelyre alapesetben a testület, valamint a bizottságok jogosultak, a polgármester hatásköre lett, ezek a testületek nem üléseznek. (Kivételt képez az intézmények átszervezése, megszüntetése, azok ellátási, szolgáltatási körzeteinek megváltoztatása.)

A rendkívüli jogrend hatálya alatt minden olyan döntést ismertetünk, amelyet Cserdiné Németh Angéla polgármester a rá ruházott hatáskörben meghozott. Ezeket a döntéseket a polgármester a képviselő-testület valamennyi tagjával egyeztette.

Alább valamennyi, 2021. május 27-én hozott polgármesteri döntést ismertetjük.

Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok 2020. évi számviteli törvény szerinti beszámolója, tulajdonosi döntések

A képviselő-testület minden évben dönt az önkormányzat 100 százalékos tulajdonában álló gazdasági társaságok beszámolójának jóváhagyásáról és a nyereség felosztásáról. Valamennyi cég – CSAPI-15 Vásárcsarnok és Piacfenntartó Kft., PALOTA-15 Rehabilitációs és Közfoglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft., PALOTA-HOLDING Ingatlan- és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaság, RÉPSZOLG Környezetgazdálkodási és Foglalkoztatási Nonprofit Közhasznú Kft., XV. Média Kommunikációs és Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft. – elkészítette és benyújtotta a 2020. évi tevékenységéről szóló beszámolóját. A beszámolókat a kijelölt könyvvizsgálók ellenőrizték, az érintett felügyelőbizottságok pedig megtárgyalták és azokat a tulajdonosnak elfogadásra javasolták.

Előterjesztés

Határozat

A Budapest Főváros XV. kerület Önkormányzat 2020. évi költségvetéséről szóló 3/2020. (II.26) önkormányzati rendelet végrehajtása „R”

A 2020-as zárszámadásból kiderül, hogy a XV. Kerületi Önkormányzatnak tavaly 25.226.984.930 forint bevétele mellett 17.813.743.705 Ft kiadása keletkezett – vagyis 7.413.241.225 Ft maradvány képződött. Fontos változás volt 2019-hez képest, hogy a fővárosi forrásmegosztásból eredő iparűzési adóból 918.376.137 forinttal kevesebb folyt be, helyi adókból pedig összességében 9.107 .824.113 forint bevétele keletkezett.

Előterjesztés

Melléklet – könyvvizsgálói jelentés

Határozat

Az Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 17/2004. (IV.1.) önkormányzati rendelet módosítása „R”

A 2004-ben, illetve 2013-ban elfogadott „XV. kerületi Önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek, elidegenítésének szabályairól” szóló 17/2004. (IV. 1.), valamint az önkormányzati vagyonról és a vagyongazdálkodásról szóló rendeletek tartalma a megalkotásukat követően – a jogszabályok változásaihoz igazodva – folyamatosan változott. A két rendelet több ponton kapcsolódik egymáshoz, ezért az előírások közötti összhang fontos szempont. Az eltelt időben a rendeletekben történt változások miatt megérett a helyzet a harmonizációra, továbbá az alkalmazás során szerzett tapasztalatokat is beépítették a mostani módosításba. Többek között változik a szakértő forgalmi értékbecslés felhasználhatóságának ideje az önkormányzati tulajdonú lakás-, és helyiségingatlanok értékesítése esetén.

Előterjesztés

Határozat

A 2020. évi éves ellenőrzési jelentés és a 2020. évi éves összefoglaló ellenőrzési jelentés

Az önkormányzat által alapított költségvetési szervek (Polgármesteri Hivatal, Gazdasági Működtetési Központ és Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény) elkészítették és elküldték a polgármesternek és a jegyzőnek 2020-as éves ellenőrzési jelentéseiket.

Előterjesztés

Határozat

A Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény 2020. évi szakmai beszámolójáról és a 2021-2025 évi szakmai terv

2018 óta – különböző okok miatt – a Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény (EGI) esetében csak a szakmai beszámoló került elfogadásra. Az intézmény vezetője minden évben elkészítette szakmai tervét, azonban utoljára a 2017-2021. évekre vonatkozó szakmai tervet fogadta el a testület.

A 2020-as szakmai beszámolóból kiderül, hogy a pandémiás helyzet drasztikusan rányomta a bélyegét az ellátásra: az esetszám 315.810 főről 223.688 főre, míg a járóbeteg-szakellátási teljesítmény (ez adja a teljesítményfinanszírozás alapját) 526 millió pontról 382 millió pontra csökkent. A világjárvány a tevékenységet is átalakította, leginkább a védőeszközök beszerzése, szűrővizsgálatok megszervezése tette ki a napi problémák nagy részét. Két helyen, először a Rákos út 77-ben, majd a Hősök úton hozott létre az EGI szűrőállomásokat a dolgozók és a lakosság részére. A járványhelyzet miatt részleges lezárásokra is szükség volt, a betegeket hosszú ideig csak sürgősségi ellátásokra tudták fogadni.

Előterjesztés

Határozat

Az Önkormányzat 2020. évi gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról szóló átfogó értékelés

A gyermekvédelmi törvény szerint az önkormányzatoknak minden évben értékelést kell készíteniük a gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladataik ellátásáról, és a képviselő-testületi megtárgyalás után azt el is kell küldeni a gyámhatóságnak.

A pandémiás helyzet 2020-ban új, korábban nem tapasztalt kihívások elé állította az intézményeket mind a szolgáltatások biztosítása, mind az egymással, a szülőkkel, gyermekekkel való kapcsolattartás terén. A bizonytalan helyzetben kiemelt jelentőségű volt a megfelelő információáramlás, a jelzőrendszer hatékonyabb működése, a gyermekek védelme érdekében végzett preventív munka.

Az Átfogó értékelés Budapest XV. kerület Önkormányzatának 2020. évi gyermekjóléti és gyermekvédelmi feladatainak ellátásáról címet viselő dokumentumot a Polgármesteri Hivatal Népjóléti és Intézményfelügyeleti Főosztálya állította össze.

Az aktuális helyzetet jellemzendő kiemelünk néhány megállapítást a jelentésből. 2020-ban a Palota rendkívüli gyermekvédelmi támogatás kifizetése 656 esetben történt meg összesen 11, millió ft értékben. Ez az esetek számát és az összeget tekintve is kb. 10 százalékos emelkedés. A rendszeres gyermekvédelmi kedvezményben részesülők átlagos száma és a kifizetett támogatás összege is csökkenést mutat, a 2019-es 435-höz képest 2020-ban 300-an részesültek ebben, összesen 3,78 millió forint összegben. A hátrányos helyzetű gyermekek száma nőtt, 163-ról 185-re nőtt, a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek száma azonban 19-ről 15-re csökkent. A gyermekétkeztetési kedvezményekre fordított összeg jelentős mértékben csökkent 2019-hez képest.

A kerületi családok a tanévkezdéshez egyszeri 20.000 forintos támogatást kaphatnak egy 2018-as rendeletmódosítás óta. Erre olyan kerületi bejelentett lakó-, vagy tartózkodási hellyel rendelkező az általános iskola első osztályát kezdő gyermeket nevelő személyek jogosultak, akiknek a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének nyolcszorosát. 2020-ban 161 első osztályos gyermek részesült az iskolakezdési támogatásban (2019-ben 158) – az összes kifizetés 3.220.000 forint volt.

A tanulmányi ösztöndíjak rendszeres is 2018-ban alakult át, azóta nyerhető el „A XV. Kerület Kiemelkedő Tanulója – Pallasz Athéné-díj” és „A XV. Kerület Kiemelkedően Fejlődő Tanulója – Halley-díj”. 2020-ban Pallasz Athéné-díjban 59 tanuló, míg a Halley-díjban 220 tanuló részesült – összesen 279 tanuló nyerte el valamelyik támogatást. A Pallasz Athéné-díj 100 ezer, a Halley-díj 50 ezer forintos ösztöndíjat jelent – az önkormányzat mindösszesen 16.900.000 fordított ezen célokra.

A gyermekek ellátásában részt vevő kerületi intézményrendszer – bölcsődék, óvodák, szociális ellátás – bemutatása mellett a jelentés részletesen kitér az „Aranyhíd” Gyermekek Átmeneti Otthonával és a Szociális és Rehabilitációs Alapítvány által fenntartott Családok Átmeneti Otthonai integrált intézménnyel fenntartott szerződéses viszonyra is.

Előterjesztés

Határozat

A Budapesti Rendőr-főkapitányság XV. kerületi Rendőrkapitányság 2020. évi szakmai tevékenysége

Az előterjesztés mellékleteként olvasható jelentésből kiemelnénk a XV. kerület közbiztonsági helyzetét jellemző számadatokat:

  • a korábbi évek tendenciáit követve tovább csökkent a kerületben elkövetett bűncselekmények száma;
  • 2019-ben összesen 1073 bűncselekményt regisztráltak a XV. kerületben, ami 2020-ra 989-re csökkent (7,8 százalékos csökkenés);
  • a regisztrált közterületi bűncselekmények száma a 2019-es 389-ről 400-ra emelkedett 2020-ban;
  • a 100.000 lakosra jutó bűncselekmények száma 2019-ben 1346,7 volt, ez 2021-re 1251,4-re csökkent;
  • a regisztrált kiemelten kezelt bűncselekmények száma jelentősen, 15,6 százalékkal csökkent – 487-re;
  • a testi sértések száma az előző évhez képest 55-röl 41-re csökkent 2020-ra és a testi sértéseken belül a súlyos testi sértések száma is csökkent;
  • kiskorú veszélyeztetések száma kedvezően változott: az előző évhez képest 9-ről 1-re csökkent 2020-ban;
  • nőtt a garázdaságok száma: a 2019-es 72-ről 92-re, ez bizony 27,8 százalékos növekedés;
  • jelentősen csökkent viszont a lopások száma: 353-ról 270-re azaz 23,5 százalékkal esett vissza;
  • örömteli: nem jelentettek autólopást a XV. kerületben 2020-ban, jármű önkényes elvétele bűncselekményt hét esetben regisztráltak;
  • az autófeltörések száma 29-ről 16-ra csökkent, a lakásbetörések száma pedig a felére esett vissza (2019: 64, 2020: 32).

Előterjesztés

Határozat

Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalotai Önkormányzat Polgármesteri Hivatal alapító okiratának módosítása

A Polgármesteri Hivatal alapító okiratát a hivatali irattár új helyszíne (XV. kerület Beller Imre utca 6-8.) miatt kellett módosítani.

Előterjesztés

Határozat

Budapest Főváros XV. kerületi Önkormányzat Egyesített Szociális Intézménye alapító okiratának módosítás

Az Egyesített Szociális Intézmény (ESZI) igazgatója, Gráczer Irma kezdeményezte az intézmény alapító okiratának módosítását: a Munkanélküli Fiatalok Tanácsadó Irodája helyett indokoltnak tartja a Család- és Gyermekjóléti Központon belül egy addiktológiai konzultáns, pszichológus és metálhigiénés tanácsadókból, pár- és családkonzulens szakemberekből álló csoport kialakítását. A telephely javasolt neve: Mentálhigiénés Tanácsadó (rövidített név: MenTa). A MenTa a család-és gyermekjóléti alapellátás részeként a lelki gondozásra, a súlyosabb életvezetési problémák megelőzésére fókuszálna.

Előterjesztés

Határozat

Egyes képviselő-testületi határozatok teljesítési határidejének meghosszabbítása

Előterjesztés

Határozat

Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok vezető tisztségviselőinek megválasztása

A XV. kerületi önkormányzat tulajdonában lévő gazdasági társaságok jelenlegi vezetőinek megbízatása 2021. május 31-ig szólt – így szükségessé vált a döntés ezekről a megbízatásokról.

A Palota-Holding Zrt., a RÉPSZOLG Nonprofit Kft., a Palota-15 Nonprofit Kft. és a CSAPl-15 Kft. esetében Cserdiné Németh Angéla a jelenlegi vezető tisztségviselők megválasztására tett javaslatot  2022. május 31-ig.  Egy poszton javasolt változtatást: folytatva az önkormányzat tájékoztatási rendszerének megújítását és szervezeti korszerűsítését az XV. Média Kft. ügyvezetője – szintén 2022. május 31-ig – Beke Károly, a Polgármesteri Kabinet Stratégiai és Tájékoztatási Csoport eddigi vezetője lesz.

Előterjesztés

Határozat

Az Önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaságok könyvvizsgálóinak megválasztása

Előterjesztés

Határozat

Budapest XV. Kerület Kerületi Építési Szabályzat (KÉSZ) a fővárosi településrendezési eszközök változásának átvezetése érdekében történő módosításának megindítása

Előterjesztés

Határozat

Előzetes kötelezettségvállalás

A Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény még 2017-ben közbeszerzést folytatott le „Laboratóriumi reagensek beszerzése 48 hónapra, a vizsgálatok végzésére alkalmas automaták kihelyezésével” tárgyban. Ezen szerződések lejárnak, az újak megkötéséhez, a szükséges közbeszerzési eljárás megindításához az önkormányzat előzetes kötelezettségvállalása szükséges.

Előterjesztés

Határozat

A KOMA 08 Művészeti Nonprofit Kft. 2020. évi működési és felhalmozási célú támogatásának elszámolása, valamint 2021. évi működési támogatása

Az önkormányzat a 2020-as költségvetésében mindösszesen 15.000.000 forint támogatást (13.900.000 forint működési célú és 1.100.000 forint felhalmozási célú támogatást) biztosított a KOMA részére; ebből 13.200.605 forintot használt fel a támogatási célnak megfelelően, szabályszerűen. A KOMA részére 2021-ben 7.500.000 Ft működési célú támogatást biztosít a kerület.

Előterjesztés

Határozat

A Budapest XV. kerület Kajár utca 7. és a Rákos út 233. szám alatti ingatlanok elidegenítése

Előterjesztés

Határozat

Az 1152 Budapest, Szilas park 1. fszt. 1. szám alatti ingatlanon fennálló szolgálati jelleg megszüntetése

Előterjesztés

Határozat

Külterületi útlezáró sorompók elhelyezése

Szilvágyi László képviselő (Mindenki a Tizenötödikért) annak kapcsán tett javaslatot, hogy az önkormányzat nemrég 3 millió forintos támogatást nyert el a „Tisztítsuk meg az Országot!” pályázaton. Az alkalom az, hogy a kiíró minisztérium csak az illegális lerakók felszámolását támogatta, azt a pályázati elemet nem, amely sorompók létesítésére vonatkozott. „Javaslom tehát bruttó 3 millió forint összegben útzáró sorompók telepítését az illegális hulladék elhelyezéssel leginkább érintett területeken, emellett a sorompók mellé képküldésre alkalmas, biztonsági zárral ellátott vadkamerák elhelyezését, illetve a fedezet biztosítását” – áll Szilvágyi László előterjesztésében.

Előterjesztés

Határozat

Előzetes tárgyalások kezdeményezése

Szintén Szilvágyi László tett javaslatot arra, hogy a polgármester kezdjen tárgyalásokat az @RC óriásplakát kiállítás szervezőivel a kiállítás XV. kerületi megrendezésére.

Előterjesztés

Határozat

(Cs.B.)