Díjnyertes kerületi innováció
Előkelő helyen végzett a XV. kerület a „Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok” program pályázatán.
A Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége által 2008 óta megrendezésre kerülő „Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok” programban idén egy fő téma került meghirdetésre: helyreállítás és újjáépítés a járvány okozta károk enyhítésére – jól bevált önkormányzati innovációk. Négy altémában érkeztek pályázatok, valamennyinél a hangsúly azokon a már sikerrel alkalmazott, bevált jó gyakorlatokon vannak, amelyek a járvány utáni helyreállításban, újrakezdésben is hasznosak lesznek.
A program 2020. november 25-ei, több mint száz fő részvételével záródott online konferenciáján a döntőbe jutott települések képviselői mutatták be a koronavírus-járvány elleni küzdelmet elősegítő jó gyakorlatukat. Összesen 10 önkormányzat 11 pályázata részesült elismerésben.
Budapest Főváros XV. Kerület Önkormányzata is előkelő helyen végzett, hiszen II. helyezést ért el „Újszerű, digitális segítségnyújtó platform a COVID-19 járvány ideje alatt” című pályázatával az Önkormányzati innovációk kategóriában.
A Program célja a legjobb önkormányzati gyakorlatok feltérképezése volt, és megismertetése az ország más önkormányzataival, a nemzetközi szakmai közélettel.
Az új és innovatív helyi megoldások feltérképezése, illetőleg az ilyen megoldásokat nyújtó önkormányzatok tudásának és tapasztalatának terjesztése a hasonló problémával küszködő önkormányzatok körében, a jobb közszolgáltatások biztosítása, s a településvezetésben a magasabb színvonalú teljesítmény elérése érdekében. A Program által kezdeményezett tudásátadási folyamat azonban nemcsak azokat az önkormányzatokat segíti, amelyek új megoldásokhoz jutnak, hanem azokat is, amelyek a gyakorlatokat kialakították.
A kiválasztott „Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok” a címmel járó díj mellett hivatalos elismerést is jelent az önkormányzatok számára, amely elismerés az önkormányzati dolgozók és helyi lakosok büszkesége is.
A XV. kerületben élőknek valóban büszkesége lehet az a rendszer, amely – immár hivatalos elismeréssel is – segíti a mindennapjaikat. Ezt bizonyítja az is, hogy egyre többen veszik igénybe a XV. kerület saját fejlesztésű mobiltelefonos applikációját segítségkérésre.
A projekt megalkotása vonatkozásában Beke Károly – a XV. Kerületi Polgármesteri Hivatal Stratégiai és Tájékoztatási Csoport vezetője – kiemelte, hogy: „a mindennapos működésünk a szolidaritásra, a segítségnyújtásra épül, ezért az elhúzódó járványhelyzetben is kiemelt célunk az, hogy a szigorú helyi szabályok mellett mindenkinek, aki hozzánk fordul, aki bármilyen bajba kerül, annak segíthessünk. Kerül, amibe kerül. Ennek érdekében hoztuk létre a hármas bázison működő segítségnyújtó, segítségkérő rendszerünket.”
Hogyan épül fel a rendszer?
„Az említett hármas bázis, három elem egyike egy e-mail cím, a segitseg@bpxv.hu, ahol folyamatosan, a mai napig lehet hozzánk fordulni. A másik egy ingyenesen hívható, élő, személyes felvételes zöldszám, amit a hétvégi időszakban egy automata vált fel. A harmadik elem egy újonnan létrehozott felület, egy mobil alkalmazás. Azt tapasztaltuk ugyanis, hogy a többség valamilyen okból jobban szeretett és szeret személytelenül, e-mailben segítséget kérni. Gondoltuk, nekik és másoknak, az egyre fiatalabb karanténba kerülőknek, problémával küzdőknek, állásukat, munkahelyüket elvesztőknek jól jöhet egy könnyen kezelhető, digitális felület. Az idő egyelőre minket igazolt, sajnos nagyot nem tévedtünk, és egyre inkább szükségünk van erre a megoldásra a második hullámban is.
Ezért készült el az ingyenesen letölthető Budapest Tizenöt alkalmazás. Az agilis fejlesztés első üteme, 2 hét alatt, 6-700 mérnöki munkaórát követően kész volt. Már az első héten közel 100 bejelentés érkezett az alkalmazáson keresztül. A 3 platformon érkező kéréseket folyamatosan egy 10 fős csapat fogadta. A 200 önkéntesünk így könnyen célba tudott érni, könnyen megtalálta azokat, akiknek segítségre volt szüksége.
Az alkalmazással a kerületben élők segítséget több esetben kérhettek, kérhetnek, miközben megtalálják a járványügyi információkat is az alkalmazásban: bevásárlás, gyógyszerbeszerzés, étkezés és egyéb esetek (például kutyasétáltatás).
Mennyiben több ez más hasonló kezdeményezésnél?
„Abban biztosan, hogy ezen a felületen megteremtettük az egyszerűsített ügyintézés lehetőségét. Hangsúlyosan nem elektronikus ügyintézésről van szó, hanem a szociális támogatásokra ezen a felületen egyszerűen és elektronikusan lehet jelentkezni. Az volt egy idő után a tapasztalatunk, hogy a segítségkérést szépen lassan felváltja a szociális támogatásokra való igény, ahogy mélyül a válság a járványban. Azt láttuk és látjuk, hogy a járvány nemcsak egészségügyi áldozatokat szed, hanem tönkretesz munkahelyeket, egzisztenciákat is. Így, ahogy haladtunk, haladunk előre az időben, egyre többeknek lett és van szüksége pénzügyi támogatásokra. Mi az önkormányzati támogatásokhoz való hozzáférésben igyekeztünk és igyekszünk könnyíteni.”
Jó hír, hogy lesz folytatás, Beke Károly elmondta továbbá, hogy „A fejlesztéssel nem kívánunk megállni, főleg, hogy a járványidőszakban váltunk hivatalos kormányzati fejlesztőkké az Apple-nél. Van tervünk a jövőre!”
- Azok, akik még nem ismernék az alkalmazást, vagy még nem töltötték le IDE kattintva számos információt és a használatot bemutató videót is találnak.
- Letöltés: https://regi.bpxv.hu/hirek/mi-segitunk-mi-vigyazunk-a-tizenotodik-keruletre
- További információk: https://segitunk.bpxv.hu/
(D.I.)
A Budapest Tizenöt mobil alkalmazásban minden XV. kerületi lakos 0-24 órában tud segítséget kérni, bejelentést tenni. Bevásárlás, gyógyszerbeszerzés, étkezés és egyéb esetekben tud az önkormányzat segítséget nyújtani. Az Egyéb kategóriába tartozik minden olyan kérés, amit a segítségre szoruló a fennálló helyzet miatt nem tud megoldani, viszont kiemelt szükségességét érzi (például postai csekk befizetése). Az applikáció menüjében a koronavírussal kapcsolatos aktuális kerületi híreket is megtekinthetik, továbbá egyéb fontos tudnivalókat és elérhetőségeket is találnak a védekezéssel és a megelőzéssel kapcsolatban.
A XV. Kerület Önkormányzata azon dolgozik, hogy minden olyan kerületi lakost elérjen, akinek segítségre van szüksége a járvány alatt. Ezzel a céllal hozták létre a Budapest Tizenöt mobil telefonos alkalmazást is, amely ingyenes elérhető az APP STORE-ban és a GOOGLE PLAY áruházakban.