Menu

Fórum után, fórum előtt a Városközpontról

2005.03.20.

A Czabán Általános Iskolában Rákospalota Városközpont fejlesztési elképzeléseiről szóló kerekasztal-beszélgetésre várta a kerület lakóit március 9-én kora este a szervező: az Épített Környezetért Alapítvány, a két házigazda: Juhász Sándor (XV. kerületi Ipartestület), dr. Varga Pál (Rákospalotai Gazdakör), valamint a három meghívott, felkért hozzászóló: Balázs Zoltán Ádám, a XV. kerület főépítésze, László Tamás építész és Novák Ágnes építész, kerületi lakosok.

A házigazdák már a program elején arra biztatták a jelenlévőket, hogy a továbbiakban is szükséges az együttgondolkodás, a problémák közös megoldására irányuló törekvés, hogy legyen lehetősége a lakosságnak is a beleszólásra a környezet kialakításában.

A három előadó közül elsőként Balázs Zoltán, kerületi főépítész arról beszélt, 1999-ben készült el a részletes rendezési terv, és ez volt hatályos 2003. december 31-ig. Ebben még nem volt a Városközpontnak fejlődési iránya, viszont a mai állapot indokolta azt, hogy az össze-visszaépítkezés megakadályozására 2004. november 1-jétől építészeti tilalom legyen erre a területre. A Városközpont még nem az, hanem csak egy városrészközpont, de szeretnék ha azzá válna. Ezen a területen a főváros tulajdonában nagyon sok út van, s nagyon nehéz itt a fejlődés iránya. A Szőcs Áron utcát például a főépítész olyannak tartotta, mint egy mini M3-as autópálya.
Letölthető pdf formátumban:

A főépítész után László Tamás építészmérnök mondta el azt, hogy Rákospalota Városközpont tervei csak néhány hete vált ismertté. Visszatekintve a 80-as évek végétől az M3-as bevezető szakasza elvágta a városrészeket egymástól illetve ekkoriban kezdtek a plazák is betelepülni. A régi kereskedő utcák tönkrementek, védtelenné váltak. Épp ezért nagyon fontos a hagyományápolás, hiszen egy város nehezen viseli el a nagy forradalmi változásokat.
-A mai fórum célja a közösségi együttműködés formáinak felébresztése-mondta László Tamás. Fontos a konfliktusok feloldása és épp ezért a visszacsatolás. Hátrány azonban, hogy a közösségi részvétel bevonásával a folyamat lelassul, sok szereplőt kell integrálni. Erősödik a lokálpatriotizmus.Pl. egy benzinkutat illetve a templomsorral szemben lévő üzletet egy falu szélén sem engednék meg. Szó esett arról, hogy többféle formában lehetne a részvételt biztosítani.

Letölthető pdf formátumban:

Novák Ágnes építészmérnök előadása elején arról beszélt, hogy mit tartana értékesnek, hogyan lehetne a három városrész összeköttetését biztosítani.
-Azt szeretném, ha majd az unokám is itt lakna, és azt szeretném látni, amit ő majd akkor lát. Azért szeretek itt élni, mert fasorok, rendezett kertek vannak és valamit mutat a hajdani szépségéből. Meg kell fontolni a bontást, inkább a felújításra kell gondolni.
Letölthető pdf formátumban:

Az előadásokat követően az érdeklődő lakosság tehette fel kérdéseit, így szó volt többek között arról a tiltakozásról, melyet a benzinkút építése ellen tettek
hajdanában a lakók; a Bocskai utcában található iskola jövőjéről is szó esett illetve elhangzott az is, hogy a Fővárosi Tervtanács a Rákospalotai Városközpont Szabályozási Tervének koncepcióját elutasította a korábbiakban.
A fórum bár nagyon hosszú ideig tartott- közel négy órán át, ám sokakban maradt még kérdés.

A tovább-beszélgetésre, a továbbgondolkodásra a legközelebbi alkalom március 22-én 17 órakor lesz, amikor az önkormányzat Dísztermében lesz lakossági fórum e témában.

Valamint az interneten az önkormányzat fórumán:

(A fórum az összefoglaló a -n megtekinthető.)