Zaj és zajvédelem
(képes beszámoló a cikk végén)
Az M3-as autópálya bevezető illetve kivezető szakaszán a zajterhelés olyan nagymértékű, melyet csak zajvédőfal megépítésével lehet csillapítani. Ennek megépítésére nagyon nagy szükség van. Épp ezért készíttette el a kerületi önkormányzat a Gábor Áron utca – Szentmihályi út – Bercsényi utca – Wesselényi utca által határolt területre, valamint a Wesselényi utca – Damjanich utca – Szentmihályi út és a 3 számú főközlekedési út által határolt tömbre a kerületi szabályozási tervet, melyet a lakosoknak az elmúlt héten mutattak be fórum keretében.
Gyurcsánszky János alpolgármester üdvözlő szavaiban elmondta,hogy ez a koncepció nem a végleges változat, hanem a lakosság véleményének figyelembe vételével módosítják a szabályozási tervet. A kerület főépítésze, Balázs Zoltán Ádám a fórumon résztvevőknek arról számolt be, hogy már 2003-ban készítettek szabályozási tervet az érintett területre, amit mind a tervezőkkel, mind a lakossággal megvitattak, ám több probléma is felmerült. Most az újonnan elkészült koncepció főként a lehetőségeket szabályozza, melynek megvitatásáról két alkalommal is tartanak a lakosság számára fórumot A mostani fórumot követően a terveket a szakma vitatja meg, majd a lakosság ismét véleményezheti az elkészült dokumentumot.
A terv részleteiről Garay Andorné, a Budapest Főváros Városépítési Tervező Kft. vezető tervezője beszélt. Elmondta, hogy a terv készítésénél figyelembe vették a jogszabályi lehetőségeket, illetve részletes vizsgálatot készítettek többek között a tulajdonosi viszonyokról, az épületek állagáról, a telek beépítettségéről és szélességéről.
-Az elemzésekből kiderült, hogy Gábor Áron utca és a Bercsényi utca esetében a lakófunkció dominál, a Szentmihályi úttól délre pedig intézményi övezet kezd kialakulni, ez leginkább a Szentmihályi út és a Tompa Mihály utca által határolt területre a jellemző. Emellett azt tapasztaltuk, hogy a családi házas övezetekben a kisipari, szolgáltató tevékenységek is megjelentek. Ám a tanulmányok készítések közben számos olyan problémával is szembesültünk, mint pl. a Gábor Áron utcában nagy a zajterhelés, illetve, hogy valamiféleképpen kezelni kell a Szerencs utcai átjárójánál levő közlekedési konfliktust is.
Garay Andorné elmondta, hogy a főváros által készített zajvédőfal megépítésének terveit figyelembe vették a koncepció kialakításánál.
-Fontos megoldani többek között a megépülő védőfal mögötti területek: iskola, Kozák téri Közösségi Ház védelmét is, valamint szeretnénk erősíteni a Szentmihályi út és a Wesselényi utcai területen a szolgáltató és a kereskedelmi funkciót, miközben a zajjal terhelt területen az egészségügyi, oktatási, szociális funkciókat egyáltalán nem javasoljuk.
-Elképzelésünk szerint a telkek összevonásával nagyobb telkeket lehetne kialakítani, megengednénk a zártsorú beépítést, a nagyobb építménymagasságot, ezzel ugyanis szebb lenne az utcakép- mondta a tervező. A zavédőfallal kapcsolatban elmondta, hogy jó lenne átlátszó falat felhúzni azút mentén, így a mögötte levő szolgáltatások látszanának az útról. A Gábor Áron utca mentén az új építéseknél engednék az előkertek létrejöttét, és támogatnák az igényesebb vendéglátó és szolgáltató egységek létrehozását, valamint megengednék az emeleti szinten a szolgálati lakás kialakítását.
-A Gábor Áron utca esetében az a másik javaslatunk, hogy az intézményi és a lakóterület között épülhetne meg a zajvédőfal, ami azonban magántelkeket is érintene. Ebben az esetben a Kozák utcai iskola zajvédelmét külön kellene megoldani és ennek a változatnak az elfogadása esetén a zajvédőfalat a lakosság és a vállalkozások pénzéből építhetnék meg. Ennek viszont az lenne az előnye, hogy a Gábor Áron utca mentén kiépített kereskedelmi funkció láthatóvá válna.
-A Bercsényi utca jelenlegi kialakítása olyan, hogy vannak egyszintes illetve egyemeletes házak is, illetve a fasor is kezd megújulni köszönhetően rendezett, kellemes a lakókörnyezet.
-A Tompa Mihály utcától északra levő területeken 390-450 négyzetméteres telkek kialakításával ipari terület jöhetne létre. A terület fejlesztését rendeletekkel is lehetne támogatni.
-A Damjanich utcával kapcsolatban azt tapasztaltuk, hogy kiépített, kellemes utcában jó állapotú házak találhatóak, ám a területet az autópálya kettévágta. Itt azonban néhány intézmény, kereskedelmi és szolgáltató egység is van, ezért az a javaslatunk, hogy a területen intézményi övezet alakuljon ki. A zajvédőfal a Tompa utcától a Wesselényi utcáig épülne meg, ami nem lenne átlátszó.
Elképzelhető az is, hogy ezen a területen inkább a lakófunkció-, a vállalkozások a Szentmihályi úttól és a Szerencs utcától délre domináljanak. A funkcióváltás ebben az esetben egy ütemben is végrehajtható. Ám azt tudni kell, hogy a lakfunkció maradna meg, s ebbe ágyazódna bele néhány kisipari, szolgáltató és kereskedelmi egység.
A tervezők nem támogatják azt a variációt, hogy a zajvédőfalat a Damjanich utca mellett elhelyezve kifordítsák az M3-as felé egy szervizúttal. Ezzel az utcát elvágnák, a zajproblémát nem oldanák, illetve, így a falat magántelkeken, magánerőből lehetne csak megépíteni.
Egy megoldás szerint a tömböt egyszerre építenék ki és a Szerencs utcától délre szervizutat alakítanának ki, miközben a Szerencs utca és a Szentmihályi út között megépítenék a zajvédőfalat. A tervezők a Damjanich utca lakóövezetbe történő bejegyzését támogatva javasolnák a telekösszevonásokat is.
Atervező tájékoztatóját követően a lakosság kapott szót. Így szóba került többek között:
-szeretnék, ha továbbvinnék a falat egészen a Szentmihályi útig.
-mi lesz az M3-as és a Szerencs utca kereszteződésével
-mikorra és milyen kivitelben építi meg a kivitelező a zajvédőfalat
-a Damjanich utcánál javasolt építés, amely szerint a telkek végén épülne meg a zajvédőfal nem jó megoldás
Válaszként elhangzott többek között:
-a zajvédőfalra a főváros elnyerte a támogatást a Norvég Alaptól, tehát megépítik várhatóan 2008 végére- 2009 elejére a négy méter magas falat.
-a Szerencs utca és az M3-as kereszteződésénél a főváros nem tervezi a csomópont fejlesztését
-a képviselő-testület döntött arról, hogy a Kazán utca – Rákos út – Wesselényi utca – M3-as által határolt területet egy egységként kezeli és elkezdik a terület rehabilitációját
Képes beszámoló