Menu

Új arc a hivatal vezetésében

2020.05.04.

Április elején állt munkába a XV. kerület új aljegyzője, dr. Kevevári Edit, akit szakmai múltjáról, helyi kötődéséről és első benyomásairól kérdeztünk.

Kérem, mutassa be a szakmai múltját, milyen tapasztalatokkal érkezett az önkormányzathoz?

Jogi egyetemi tanulmányaimat 2003-ban fejeztem be Szegeden, időközben pedig közgazdasági végzettséget is szereztem. Az egyetem elvégzését követően a Csongrád Megyei Önkormányzatnál helyezkedtem el törvényességi és humánpolitikai referensként. Főbb feladataim közé tartozott a bizottsági és képviselő-testületi előterjesztések törvényességi felülvizsgálata, továbbá munkáltatói döntések előkészítése. A fővárosba költözésemet követően 2007-től az Állami Számvevőszéknél tevékenykedtem. Itt munkakörömnél fogva lehetőségem nyílt az önkormányzatok belső kontrollrendszerének, vagyongazdálkodásának és befektetési tevékenységének ellenőrzéseken keresztül történő megismerésére. Az elmúlt években megtanultam a nemzeti vagyonnal való gazdálkodás szabályozottságának, átláthatóságának fontosságát.

Miért döntött úgy, hogy megpályázza a XV. kerületi aljegyzői posztot?

Közel tizenöt éve Pestújhelyen lakom, két kislányom a kerületben járt-jár bölcsődébe, majd óvodába, általános iskolába, így lehetőségem volt megismerkedni a kerület sokszínűségével. Az első munkahely meghatározó az ember életében. Engem is visszahúzott a szívem az önkormányzati világba. Az aljegyzői feladatok ellátása komoly szakmai kihívást jelent és lehetővé teszi számomra, hogy a saját lakóhelyem érdekében a szakmai érdeklődésemmel harmonizáló területen dolgozhatok tovább. Az elmúlt években az önkormányzatok gazdálkodásáról szereztem tapasztalatot és feltétlenül szerettem volna a megszerzett ismereteket a gyakorlatban is kamatoztatni, nem utolsó sorban pedig a hatósági munkán keresztül a kerületi lakosok ügyes-bajos dolgait intézni.

Hogyan látja az önkormányzatok helyzetét jelenleg?

A koronavírus elleni védekezés plusz feladatokat ró az önkormányzatokra és jelentős forrásokat emészt fel. Többek között nekik kell ellátniuk az önkéntes karanténba vonult időseket és a hatósági karanténban lévőket, megszervezni a rászoruló diákok étkezését, elvégezni a szükséges fertőtlenítéseket. Ugyanakkor az iparűzési adóból származó bevétel várható jelentős mértékű csökkenése, illetve az önkormányzatokat a gépjárműadóból megillető rész elvonása kihatással lesz az önkormányzatok költségvetésére, a tervezett önkormányzati fejlesztésekre.

Mennyiben jelent most kihívást az önkormányzatok irányítása – gondolva itt a veszélyhelyzet okozta gondokra, illetve az attól függetlenül is folyamatos változó jogszabályi környezetre?

A kihirdetett veszélyhelyzet miatti rendeleti irányításból fakadó rendhagyó működés, illetve az említett többletfeladatok ellátásában történő helytállás komoly kihívás elé állítja a polgármesteri hivatal munkatársait. Fokozott figyelmet igényel továbbá a központi jogalkotási folyamat nyomon követése, hiszen egyes rendelkezéseket a kihirdetést követő órákban már képesnek kell lennünk alkalmazni, illetve betartatni. Jó érzés azonban látni, hogy a kollégák milyen elkötelezettséggel végzik a munkájukat, miközben a kisgyermekesek és a veszélyeztetett korban lévők védelme érdekében bevezetett otthoni munkavégzés és ügyeleti rendszer nem könnyíti meg a hivatal életét.

Mit tudott korábban a XV. kerületről? Milyen sajátosságai lehetnek az aljegyzői munkának egy ilyen budapesti kerület esetében?

Mint már említettem, közel tizenöt éve a kerületben lakom, ismerem a három kerületrész sajátosságait. Külső kerületről lévén szó, meg kell birkóznunk az agglomerációból érkezők parkolóhely-éhségével, a közrend és köztisztaság megőrzése pedig folyamatos feladatot jelent.

Április eleje óta a dolgozik itt a Bocskai utcában, milyenek az első benyomásai?

Örömmel tapasztaltam, hogy bár külsősként érkeztem, a hivatal egésze barátságosan, és bizalommal fogadott. Munkakörömből fakadóan folyamatosan együttműködöm dr. Filipsz Andrea jegyző asszonnyal, akitől a szakmai támogatást maximálisan megkapom. Tisztában vagyok azzal, hogy az aljegyzői feladatok ellátása folyamatos tanulást és állandó felkészültséget igényel, melynek mindenképpen meg szeretnék felelni.

(Cs.B.)

Fotó: Nagy Botond/XV. Média