Testületi ülés után II. -polgármesteri tájékoztató
A november 30-i testületi ülést követő sajtótájékoztatón Hajdu László polgármester tájékoztatta a sajtó képviselőit a további napirendi pontokkal kapcsolatos döntésekről.
A polgármester úr elsőként beszámolt a kerület 2006. évi költségvetési koncepciójának elfogadásáról. A döntésekben természetesen prioritása van annak, amelyek kötelező feladatok, s amelyek az intézmények működését jelentik. Természetesen mindezek finanszírozásához bevételekre is szükség van. A kerületnek három forrásból van bevétele: egyharmada az állami normatívából, egyharmada a fővárosi forrásmegosztásból, valamint közel egyharmada a kerület saját bevételeiből. A forrásmegosztásról szólva a polgármester elmondta, hogy a jelenleg hatályban lévő törvényt szeretnék módosítani, ami a jelenlegi elv szerint a kerület számára 320-350 millió forint pénzkiesést jelent.
-Tegnap döntöttünk a bevételek tekintetében fontos adókról: az építmény-, a telek- és a gépjárműadókról, valamint a bérleti díjak (nem lakáscélú helyiségek bérleti díja, a közterületen lévő helyiségek bérleti díja) módosításáról, az étkeztetési díjak változtatásáról. Szinte mindenben az inflációt követő áremelésben döntött a testület. A saját bevételeink azzal is növekedhetnek -amely kérdésben szintén voltak döntések-, hogy a saját vagyonunk elidegenítésével (üresen lévő ingatlanjaink vagy a bérleményeink a bérlők általi megvásárlásával) is befolyik az önkormányzathoz pénz.
– A 2005. évi költségvetés I-IX. havi teljesítéséről szóló beszámolót a testület elfogadta, s elmondhatjuk, hogy a bevételeinket időarányosan közel 70%-ban tudtuk teljesíteni, a kiadásaink pedig arányosak mindehhez, sőt némileg meghaladja a bevétel a kiadási oldalon található összeget. Mivel az idei költségvetés meghatározza a jövő évet is, így elmondható, hogy nem hátránnyal, hanem némi pozitív szaldóval tekinthetünk a 2006. évre.
A mindegy 15,5 milliárd forintos ez évi költségvetésből mintegy 60% megy el a bérre, járulékra, míg a másik nagy kiadás: az üzemeltetési, dologi kiadások, s csupán közel 20%-a marad a pénznek a felújításra, fejlesztésre, értéknövelésre. Ezt az arányt szeretné a jövő évben is tartani az önkormányzat.
-A csatorna, szilárd útburkolat stb. építése mellett szeretnénk új beruházásokat is elvégezni, természetesen csak addig az összeghatárig, amennyit a költségvetésünk megengedi: a Hubay Jenő Zeneiskola felújítása 2006. szeptemberig (még közel 200 millió forint, ami betervezett). Ezzel a beruházassál egy helyen válik lehetővé, hogy a művészet minden területe megtalálható legyen (balett terem, hangverseny terem, ének- és zenekultúra). Szeretnénk a Czabán Általános Iskolának és a Dózsa György Gimnáziumnak egy évek óta létező problémáját megoldani, s amennyiben sikerülne pályázati úton elnyerni egy többcélú tornaterem, kisebb sportcsarnok építését, amely a két iskola teljes körű kiszolgálása mellett a kerületi rendezvényeket (sport, kultúra) is megoldaná, akkor ez is egy nagy beruházás lenne. Egy harmadik jelentős kiadásunk pedig az lenne, hogy a Panel Plusz programban részt kívánunk venni. Mindez a pályázók körétől is függ, jelenleg legalább kilenc pályázat érkezett. Ezek pontosságának felülvizsgálata most van folyamatban, s amennyiben mindezek érvényesek, akkor ennek a finanszírozására is jelentős forrást kell biztosítani.
-A nagyobb beruházások kivitelezéséhez (Panel Plusz, sportcsarnok) első ízben élnénk azzal a lehetőséggel, hogy fejlesztési típusú hitelt vennénk igénybe. A testületi ülés döntésével az a határozat született, hogy pályázatot írunk ki egy olyan bank kiválasztására, amely a legkedvezőbb hitelekkel nyújt hosszú távú fejlesztési forrást- ezt a testület egymilliárd forintban írta ki. Ehhez hozzá kell, hogy tegyem, hogy az önkormányzatunk -most a likviditásunkat és a vagyonunkat (közel 80 millárd) ismerve- minden kezesség nélkül 2,5 milliárd forint hitel azonnali felvételre jogosult, s további hitelekre közel 10 milliárd forintig hitelképes az önkormányzat. Mi csak egymilliárd forint fejlesztési, értéknövelő, vagyonnövelő hitel felvételét szeretnénk, de ezt csak indokolt esetben tennénk. Működésre nem tervezünk és nincs is szüksége a kerületnek hitelre- mondta a polgármester.
A testület az átmeneti gazdálkodásról szóló helyi rendeletet is elfogadta a november 30-i ülésen, amely a december 31.-február 28. közötti időszakra szól, míg a következő évi költségvetés elfogadásra nem kerül.
A képviselők döntöttek az oktatási intézményvezetők igazgatói pályázatának pályázati feltételeiről, amely nyolc intézményt érint 2006. szeptember elsejétől.
Szintén döntés született a vagyon elidegenítésekről- ami annyit jelent, hogy 20 millió forint összeg felett a képviselő-testület hatáskörébe helyezik a vagyon elidegenítésre való kijelölés kérdését. A november 30-i ülésen hat ingatlant jelöltek ki elidegenítésre, s azt követően pályázat útján értékesítik.
A mezei őrszolgálat társulás ügyében is döntés született ezen az ülésen.
– 2000 óta a XV. kerület és Csömör Önkormányzata közösen üzemeltette a mezei őrszolgálatot úgy, hogy a gesztor szerepet a csömöri önkormányzat látta. Az a változás történt, hogy az idei évben megszűnik a támogatás, amely az őrszolgálati költség ötven százaléka volt, s ettől kezdve a földtulajdonosoknak kellene ezt az ötven százalékot fizetni. A többi helyen régen is így volt, hogy a gazdák a saját földjeik után a szolgálatért, melyet akkoriban csőszöknek neveztek, fizettek. A helyi gazdákkal nem tudtunk megegyezni, s ekkora költséget a tulajdonosoktól nem tudunk bevállalni, s így az a döntés született a sikeres működés ellenére, hogy megszűnik, illetve talán a rendőrséggel, esetleg a polgárőrökkel kötünk egy megegyezést az intenzívebb ellenőrzésre. Az illegális hulladéklerakás ügyében mindenképpen ez fontos.
-Egy képviselői indítvány kapcsán tárgyaltuk az Őrjárat utca 1-5 szám alatti ingatlan ügyét, amely az Észak-Pesti Kórház néven, vagy volt szovjet katonai kórház néven volt ismert. Aláírásgyűjtés folyik a kerületben olyan ügyben, amely ügyben már a testületnek három-négy pozitív döntése már van megerősítéssel: így abban, hogy a valamivel több mint hét hektáros ingatlant nem szeretné eladni, úgy szeretné megpróbálni hasznosítani, hogy tulajdonilag ez itt maradjon a két önkormányzat tulajdonában (főváros és a XV. kerület), a hasznosítást viszont bérleti formában szeretnénk megoldani. Az is igaz, hogy sem a XV. kerületnek, sem a fővárosnak nincs pénze az ingatlan felújítására, önálló hatáskörben bonyolított hasznosítására, viszont egészségügyi-, szociális célú hasznosításra el lehet képzelni számos típusú befektetőnek az idevonzását, s nem az elriasztását. Itt tíz milliárd forintot meghaladó beruházásról van szó, ahhoz, hogy elmondható legyen, az élet céljaira állítottuk újra üzembe. Azt szeretnénk, ha egészségügyi célú befektetőt találnánk, ilyen típusú ötletbörzére adtunk ki felhívást (újságokban, honlapon). Ezt követően lehet tenderpályázatot kiírnunk, mert ez kötelező. Tehát szó nincs róla, hogy az önkormányzat bármiféle döntést hozott volna, bár tudjuk, hogy rengeteg rémhír kering- a legnagyobb rémhír az, hogy el akarjuk adni, a másik pedig, hogy bevásárlóközpont stb. épül. Terve az önkormányzatnak csak annyiban van, amennyiben a kormány rendelete a számunkra előír: ingyenesen adta a két önkormányzat tulajdonába az ingatlant feltételhez kötve- elsősorban egészségügyi és szociális célú hasznosítást kell megvalósítani, s ezzel összefüggésben még néhány kisebb hasznosítás jöhet szóba (pl. szociális bérlakás építés). Azt szeretnénk, ha egyben hasznosulna és nem épületenként. Több határozatot hozott a testület: az eddig elfogadott és érvényben lévő önkormányzati döntéseket foglalja össze és azokat megerősíti.
A polgármester beszámolt arról a döntésről is, mellyel a testület a kitűntető díjak adományozásáról szóló helyi rendeletet módosította.
-Ilyen helyi rendelettel nem minden település rendelkezik, nálunk azonban régóta létezik. A testület ezt a rendelkezést azzal bővítette, hogy a jövőben az önkormányzat a díszpolgárok díszsírhelyének kialakításához is hozzá kíván járulni.