Tájékoztató a polgármester által a veszélyhelyzet ideje alatt meghozott döntésekről 13.
Változik többek között a kerületi közterületek kezelésének a módja, az illegális hulladéklerakók felszámolása érdekében pályázaton vesz részt az önkormányzat, valamint a képviselői és bizottsági tiszteletdíjak mérséklésének ügye is terítékre került a február 1-én meghozott polgármesteri döntések sorában.
A koronavírus-járvánnyal összefüggésben 2020. november 4. óta rendkívüli jogrend van érvényben Magyarországon. Az önkormányzatok esetében ez azt jelenti, hogy a képviselő-testületek hatásköre a polgármesterek kezébe került. Vagyis minden döntés, amelyre alapesetben a testület, valamint a bizottságok voltak jogosultak, a polgármester hatásköre lett, ezek a testületek nem üléseznek. (Kivételt képez az intézmények átszervezése, megszüntetése, azok ellátási, szolgáltatási körzeteinek megváltoztatása.)
A rendkívüli jogrend hatálya alatt minden olyan döntést ismertetünk, amelyet Cserdiné Németh Angéla polgármester a rá ruházott hatáskörben meghozott. Ezeket a döntéseket a polgármester a képviselő-testület valamennyi tagjával egyeztette.
A Szociálpolitikai Kerekasztal létrehozásáról és működéséről szóló 15/2004 (IV.14.) önkormányzati rendelet módosítása
A Szociálpolitikai Kerekasztal feladata a szolgáltatástervezési koncepció irányelveinek kialakításában való részvétel, az abban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérése. A helyi szociálpolitikai kerekasztal évente legalább egy alkalommal ülést tart. Az elmúlt években azonban a kerekasztal ülései gyakran fulladtak érdektelenségbe. A működőképesség megteremtése érdekében a polgármester javaslatára a szavazati joggal rendelkező tagok, illetve a tanácskozási joggal rendelkező állandó meghívottak listája módosult.
A jogszabályi előírásoknak megfelelően nem helyesbíthető maradványok kezelése
A Budapest Főváros XV. kerületi nemzetiségi önkormányzatokkal kötendő közigazgatási szerződések
A nemzetiségek jogairól szóló törvény szerint a települési önkormányzat hivatala a helyi nemzetiségi önkormányzat részére biztosítja az önkormányzati működés személyi és tárgyi feltételeit, továbbá gondoskodik a működéssel kapcsolatos végrehajtási feladatok ellátásáról. A jogszabály azt is előírja, hogy ennek érdekében a települési önkormányzat a helyiséghasználatra, a további feltételek biztosítására és a feladatok ellátására vonatkozóan megállapodást köt a nemzetiségi önkormányzatokkal. A 2020. júliusban kötött Közigazgatási Szerződések 2021 januárjában felülvizsgálatra kerültek.
Bérleti szerződések jóváhagyása
Az önkormányzati tulajdonú sportfelületek kedvezményes bérleti díjjal történő használatára vonatkozóan hozott döntést a polgármester tíz sportegyesület esetében.
A Molnár Viktor utca 59. szám alatti ingatlan elővásárlási jogáról való lemondás
Az Önkormányzat 2021-2025 közötti időszakra vonatkozó Közművelődési Koncepciója
A Közművelődési Koncepció egyrészről iránymutatás, másrészről a szükségletek, feladatok és megoldási módozatok számbavétele oly módon, hogy a meglévő értékek megőrizhetők, a hiányosságok pótolhatóak és a fejlődés biztosítható legyen. A kerületi közművelődési szervezetek és szakemberek részére elektronikusan megküldött Közművelődési Koncepció tervezetét az érintett szervezetek és szakemberek véleményezték, és további javaslatokat tettek azzal kapcsolatban.
A Dr. Vass László Egészségügyi Intézmény és a TAMATIKA Kft. által kötendő bérleti szerződés jóváhagyása
Az illegális hulladéklerakók felszámolása érdekében a „Tisztítsuk meg az Országot!” projekt 2020. pályázaton való részvételről
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium az IFKA Közhasznú Nonprofit Kft. útján írta ki a „Tisztítsuk meg az Országot!” pályázatot. A pályázati kiírásban szerepelő támogatási célok közül a XV. Kerületi Önkormányzat tulajdonában álló ingatlanok esetében a köztulajdonban álló, de gazdálkodó szerv által kezelt területek megtisztítására, valamint az illegálishulladék-lerakás megelőzésének érdekében kialakítandó ingatlanvédelmi rendszerek (nem elektronikus sorompók kiépítése, beüzemelése, kamerarendszer kiépítése) pályázati célokra nyújt be pályázatot az önkormányzat.
A 1188/2020. (Xl.3.) ök. számú határozat módosítása
Az önkormányzat 2020-ban pályázatot írt ki az általános és középiskolás tanulók, valamint a felsőoktatási intézményben nappali tagozaton tanulók digitális oktatási feltételeinek javítására. Informatikai eszközök (tablet, laptop) beszerzésének támogatására lehetett pályázni és ez a lehetőség 2021-ban is megnyílik. A tapasztalatok ismeretében a pályázat keretösszege 5 millió forint lesz.
A képviselői és bizottsági tiszteletdíjak mérséklése
A polgármester úgy dönt, hogy „folyamatosan figyelemmel kíséri a miniszterek, államtitkárok, helyettes államtitkárok, kormánymegbízottak, és az állami cégek, alapítványok vezetői javadalmazásának csökkenését a vészhelyzet alatt, és a csökkentés mértékével, és időbeni hatályával megegyező módon javaslatot tesz a képviselők és a bizottsági tagok juttatásának csökkentésére.” Ez állt abban a határozati javaslatban, amelyet Szilvágyi László, a Mindenki a Tizenötödikért-frakció tagja terjesztett elő. Javaslatát azzal indokolta, hogy a miniszterek, államtitkárok, helyettes államtitkárok, kormánymegbízottak éves bérköltsége éves szinten 6,3 milliárd forintot tesz ki, miközben a kormány megvonásai miatt a XV. kerület 3,5 milliárd forinttal kevesebből gazdálkodik 2021-ben, mint egy évvel korábban.
A parkfenntartási feladatok ellátásához kapcsolódó előzetes kötelezettségvállalások
A XV. kerület területén fekvő cca. 424 hektár területű közterületet cca. 92% a kerületi önkormányzat kezeli. Teszi ezt tulajdonosként, illetve a Fővárosi Önkormányzat által rendeleti szinten meghatározott formában. A kerületi kezelésű közterületek fenntartási feladatait a XV. kerületi Önkormányzat a Répszolg Nonprofit Kft. útján, közszolgáltatási szerződésben meghatározott kereteken belül látja el. A feladatok ellátásának a minősége az elmúlt években egyre romló tendenciát mutat. Ennek oka a cég évek óta egyre rosszabb állapotban lévő és hiányos gépparkja, a személyi állomány tekintetében fennálló szakmai és segédmunkás-kapacitás hiány. Ezen problémák megoldása érdekében az új vezetők, akik másfél éve vették át a cég irányítását sokat tettek, átstrukturálták a cég szervezeti felépítését, a feladatellátást, új szakembereket vettek fel és a géppark cseréjét, pótlását is elindították, jelentős mértékben vontak be külső cégeket alvállalkozóként. Ezen folyamatok mellett azonban további változásokat szükséges bevezetni a feladatellátásban.
A polgármester javaslatára külső cég igénybevételével, területalapú feladatellátást vezet be az önkormányzat. A kerület M3 autópályától nyugatra eső (Újpest irányába a közigazgatási határig terjedő) területén továbbra is a Répszolg Kft., az M3 autópályától keletre eső (a XVI. kerület közigazgatási határáig terjedő) területén pedig közbeszerzési eljárás alapján kiválasztott külső cég látja el a zöldfelület-fenntartási és hulladékkezelési feladatokat a jövőben. Az eredménycentrikus feladatellátás teljesítéséhez a külső céget 24 hónapos időtartamra javasolt megbízni. A Répszolg Kft. továbbra is az eddigiek szerint közszolgáltatási szerződés keretein belül látja el a zöldfelület fenntartási és egyéb, a közterületek vonatkozásában fennálló fenntartási feladatokat.
A feladatellátásra összesen 1,07 milliárd forint fedezetre van szükség a 2023. május 31-ig tartó időszakban.
Tájékoztatók
Az ásott, fúrt és vert kutak engedélyezési eljárásával kapcsolatos tapasztalatokról