Menu

TÁJÉKOZTATÓ

2018.06.22.

A „Budapest XV. kerület Rákospalota Városrehabilitációja” című VEKOP-projektre elnyert támogatásról és annak felhasználásáról

Kerülethatár (vasúti sínpálya) – Tóth István u. – Patyolat u. – Wysocki u.– Rákos út – Dugonics u. – Klapka György u. – Arany János u. – Baksay Sándor utca – Tompa Mihály utca – Csákberény utca – Szentmihályi út – lllyés Gyula u. – Deák u. – Fő út

A XV. kerületi Önkormányzat 2016-ban sikeresen benyújtott pályázatának eredményeként Támogatási Szerződést írt alá 2017. december 4-én a Nemzetgazdasági Minisztériummal.

A támogatás maximális mértéke elviekben az összes elszámolható költség 100%-a, 1.530.847.702,- Ft.

A támogatásból 69 lakás, három közösségi helyiség, út és zöldsáv, a Karácsony Benő park felújítása, 12 térfigyelő kamera kihelyezése, az Istvántelek vasúti megállónál P+R parkolók kialakítása valósulhat meg, továbbá a területen élő lakosság számára különböző programokat, oktatásokat és továbbképzéseket szervezünk.

Mivel a pályázat elemei között nemcsak 100%-os önkormányzati tulajdonú ingatlanok, hanem társasházakban lévő önkormányzati lakások is szerepelnek, ezért a lakásfelújítások megvalósításában 6 társasház a Konzorciumi partnerünk.

A projekt kommunikációs terve elkészült: a projekthez kapcsolódó tájékoztatás céljából az Önkormányzat honlapján aloldal került létrehozásra, ez év végéig pedig lakossági fórumot, közmeghallgatást szervezünk.

A Támogatási Szerződésben vállaltaknak megfelelően megvalósult, illetve folyamatban van:

– a fejlesztések alapját képező Megvalósíthatósági Tanulmányterven a tervező csapat már dolgozik.

– a Karácsony Benő Park tervei készülnek,

– az akcióterületen belül saját forrásból elkészült a felújítandó 69 lakás és három leendő közösségi helyiség – Dugonics u. 22., Rädda Barnen utca 37., Dugonics utca 10. – állapotfelmérése. A tervező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárások folyamatban vannak. A lakások felújítási terveit ez év végéig kell elkészíteni.

– előkészítés alatt áll a Bethlen Gábor utcai közterület (Wysocki utca – Szerencs utca között), és a Bocskai utcai közterület felújításának (Szerencs utca – Rädda Barnen utca között), valamint a 12 térfigyelő kamera kihelyezésének és az Istvántelek vasúti megállónál kialakítandó 45 férőhelyes P+R parkolónak a terveztetése. A tervező kiválasztására irányuló közbeszerzési eljárás folyamata zajlik.

A Támogatásból megvalósuló fejlesztések költsége összesen bruttó 1. 206.890.350 Ft. Az önkormányzat által megvalósításra kerülő szoft elemekhez tartozó szolgáltatások költsége bruttó 306 720 025,- Ft, az alábbi programokat érintve:

  • közösségi identitást erősítő,
  • nemzeti kisebbségek integrációját segítő,
  • munkaerő-piaci beilleszkedését segítő,
  • szociális, gyermekjóléti, egészségügyi,
  • gyermekek iskolai felzárkózását segítő,
  • és közbiztonsági programok.

A szoft programok megvalósításában konzorciumi partnereink:

–  Csokonai Kulturális és Sportközpont,

–  Egyesített Szociális Intézmény (ESZI),

–  dr. Vass László Egészségügyi Intézmény,

–  Palota–15 Rehabilitációs és Közfoglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.

A szoft programhoz kapcsolódóan a reklám- és szóróanyagokhoz, plakátokhoz, információs és projekttáblákhoz egységes arculatterv készül. A szoft programok terveink szerint 2018 szeptemberében indulnak, de ezt megelőzően lakossági tájékoztatót is tartunk majd.

A Támogatási Szerződés megkötését követő vizsgálat során több plusz önkormányzati költségvetési forrást igénylő, a pályázat készítésekor a RUP 15 Kft. által nem feltárt és megnyugtatóan máig nem megoldott probléma merült fel. Ezek a következők:

  • A Rup 15 Kft. által összeállított és benyújtott pályázat nem számolt a felújítandó lakásokban élő lakók ki- és visszaköltöztetési, továbbá az átmenetileg biztosítandó lakhatási feltételeket nyújtó önkormányzati bérlakások felújításának költségeivel, az elnyert támogatás azokra ugyanis nem nyújt fedezetet. Erre a Képviselő-testület első ütemben 60 M Ft-ot biztosított a 2018. évre. Az azonban már most ismert, hogy ehhez még további, kb. 80 M Ft-ra lesz szükség.
  • A felújítandó lakások zöménél a RUP 15 Kft., mint előkészítő nem számolt azzal, hogy az épületek jó része 70 éves vagy annál idősebb, vizesek a falaik, több esetben beázik a tető, sőt van olyan, ami nincs rákötve a csatornahálózatra. Nem terveztek előre a vízszigetelési és lábazatszigetelési hiányosságokkal, és a szükséges padlástéri hőszigetelési feladatok elvégzésével. Ezek elvégzése nélkül a beadott pályázatban szereplő műszaki tartalom szerint gyakorlatilag bebugyoláljuk a vizes falakat a hőszigeteléssel, kifestjük a felülről is több esetben beázó lakásokat. Így azonban rövid időn belül a már felújított épületekben, lakásokban állagromlás következik be, ezért a Szerződésben vállalt ötéves fenntartási időszak alatt komoly műszaki beavatkozásokat kell végrehajtani a megfelelő állapot megőrzése érdekében. A szigetelési feladatok megvalósításához az önkormányzatnak nagyságrendileg kb. 700-800 M Ft-ot kell még biztosítania 2019-ben.
  • A pályázat benyújtását követően a Palota Holding Zrt. az érintett lakások tekintetében lakásokat vont össze, bontott el, illetve adott el, ezáltal a lakásfelújításokba bevont ingatlanokon 16 darabbal csökkent az önkormányzati tulajdonú lakások száma. E miatt fennállt a támogatás visszafizetési kötelezettségének veszélye. Az ebből eredő problémákat az Irányító Hatósággal többször egyeztetve a műszaki tartalom változtatásával sikerült megoldanunk.
  • Szintén a RUP 15 Kft. átgondolatlan előkészítésének az eredménye, hogy nem számoltak a területen élők részére a különböző programokat biztosító helyiségek felújítást követő berendezési tárgyainak beszerzési költségeivel, melyre az önkormányzatnak kb. 200 M Ft-ot kell még saját forrásból biztosítani.

A pályázatot előkészítő és benyújtó RUP 15 Kft. átgondolatlan, hanyag munkája miatt feltárt számtalan probléma megoldása érdekében a támogatás felhasználását ellenőrző Irányító Hatósággal napi kapcsolatban állunk, írásban eddig több mint 40 kérdést intéztünk feléjük. A lakossági programok, oktatások, képzések előkészítése érdekében felvettük a kapcsolatot azokkal az önkormányzatokkal, amelyek szintén támogatást nyertek a Versenyképes Operatív program keretén belül.

A Polgármesteri Hivatal szakembereiből és a Konzorciumi tagok képviselőiből álló Projekt csapat a támogatási szerződés megkötése óta megfeszítetten azon dolgozik, hogy a RUP 15 Kft. által végzett átgondolatlan előkészítő munka miatt jelentkező problémák megoldásra kerüljenek és ne kerüljön veszélybe a támogatás felhasználhatósága.

Németh Angéla
polgármesteri jogkörben eljáró
alpolgármester