Menu

Sport és egészség

2012.05.24.

A Pünkösdi vásár keretében május 26-án az újpalotai Fő tér EgészségÓvó sátrában Dr. Szenkovits Adeodát tart konzultációt 13 – 16 óra között, valamint 14 órától az érdeklődőket leginkább foglalkoztató témákban előadás hangzik el.

Gondolatébresztő témafelvetések:

-„Fittness-wellnes” – ezt a közhely számba menő divatos kifejezést ismeri mindenki. De mit jelent, mi az érdemi tartalma?
– „Egészséges testben egészséges lélek” – ezt a régi latin közmondást is ismeri mindenki. De vajon elérhető-e? Pontosabban mit kell tennünk annak érdekében, hogy mindezt valóban elérjük, értelmes, hasznos és felhasználható tartalommal töltsük meg?

Erre igyekszik iránymutatást adni az alább felsorolt „egészségre nevelési program”.
Alapjaiban be kell mutatnunk az ember élettani folyamait, ifjúkortól az öregségig, ugyanis értenünk kell, hogy bennünk mi és miért történik. Ha ismerjük a folyamatokat, átlátjuk és értelmezzük a miérteket, csupán akkor vagyunk képesek saját egészségünk megőrzése érdekében lépéseket tenni. Először minden a fejekben dől el.

Ismeretterjesztési programok.
Élettani folyamatok bemutatása (táplálkozás, életmód- cirkadián, kalóriák-emésztés, ezek összefüggései a mozgással, légzés-keringés, izmok-izületek, terhelés- terhelhetőség, aktív-passzív pihenés.

Életkor-terhelés- psziché.
Összefüggések: a jó fizikai állóképesség jó mentális állóképességet feltételez, ebből következőleg jobb munkabíró-képességet, jobb betegség- elleni ellenálló- képességet, gyakorlatilag jobb életminőséget jelent, illetve feltételez.

Lelki életünk- és táplálkozás összefüggései.
Étkezési cirkadiánok – napszakok szerinti étkezések, ritmusa, kalóriái, és ennek magyarázata – miért? Éppen, mert így szoktuk meg? vagy így kell? Bulaemia és anorexia kérdésköre.

Mozgás-mozgáskultúra élettana, összefüggései a légzési-keringési-, a váz-izom-, az immun- és hormon rendszerekkel. Jelentősége, az életkorra és életminőségre gyakorolt hatásai. Mikor, milyen életkorban hogyan mozogjunk, milyen sportot válasszunk, és miért éppen azt? Hogyan, mit és mikor érdemes elkezdeni, mik a biológiai-élettani mutatók, melyet követnünk érdemes? Terhelés-túlterhelés. Mik a figyelembe veendő szempontok? Túlsúly betegség? Milyen veszélyei vannak, hogyan kezelendő, vagy kerülhető el?

Segítség vagy veszélyek?
Serkentők, kedélyjavítók, teljesítményfokozók, doppingszerek, drogok, kábítószerek hatásainak ismertetése. (Kávé, tea, szeszes italok, energiaitalok stb. hatásai, életminőség romboló hatásainak bemutatása. Vitaminok, mikroelemek fontossága és jelentősége)

Szenvedélybetegségek
Dohányzás, alkohol és drogok veszélyei, tünetei, szövődményei. Mit és hogyan tesz a társadalom ezek leküzdésére? Mit tesz, mit tehet az egyén a maga és mások védelmében?

Életmód és betegségek
Ifjúkoriak, közép- és idősebb korúak életmóddal összefüggő, gyakorlatilag megfelelő ismeretek birtokában elkerülhető, megelőzhető betegségei, és azok kórjelző tünetei. Betegségek esetén, orvosi segítség mellett, mozgáskultúrák ismeretében azok gyakorlásával megelőzhető, vagy súlyosságot enyhíteni képes teendők/gyakorlatok (szobakerékpár, úszás- balneoterápia stb.)

Életmód és a stressz
Alvás-pihenés-mozgás ritmusos váltakozásainak szerepe, jelentősége az egészségmegőrzésben. A mozgás- sport jelentősége a stressz leküzdésében.
Mi a stressz? Milyen élettani folyamatok vezetnek ehhez az állapothoz? Mi játszódik le ekkor az emberi szervezetben? Milyen jelentősége van annak, ha tudjuk, hogy mi is játszódik le ekkor? Hogyan kezelhetjük ezt/ezeket az állapotokat gyógyszer nélkül? Milyen veszéllyel jár, ha gyógyszerek kezeljük ezt a problémát? Nyugtatók és hozzászokás – folyamatos fáradtságérzet, koncentrálóképesség csökkenés – ú.n. pszichoszomatikus betegségek kialakulása. Mik is ezek? Drogok- hozzászokás – szellemi-fizikai és akár súlyos, fatálisan végződő egészségi leépülések.

Életmódváltás
A testmozgás, sport, pszicho-tréningek aktuális jelentősége. A Közösség egészségóvó szerepe pl. a stressz leküzdésére (csoportos és tömegsport).

Néhány címszó csupán, melyre előadásként és kérdés-felelet formájában is választ ad az előadó Újpalotán – a közösség szolgálatára.