Menu

PALOTA-15: már érezni a járvány hatását

2021.03.01.

Az önkormányzat szociális foglalkoztatásért felelős cége, a PALOTA-15 Nonprofit Kft. ügyvezetője, Bicskei Attila arról beszélt, hogy 2021 elmaradó fejlesztéssel és egy részleg leállításával köszöntött be.

Einstand címmel jelent meg melléklet a kerületi lapban, a Tizenötödikben a kormányzati elvonások okozta károkról.
teljes kiadvány itt található meg lapozható formában.

A jelenlegi információk alapján hogyan érinti a céget/intézményt a kormányzati elvonás?

Az önkormányzati feladatellátásban végzett tevékenységünket mindenképpen érinti az, hogy a járványhelyzet kapcsán az önkormányzat bevételeit csökkenti a kormány gazdaságpolitikai intézkedéscsomagja. Az önkormányzati bevételcsökkenés megnehezíti az alapítói finanszírozás biztosítását. Ezen túlmenően a PALOTA-15 Nonprofit Kft. esetében a 2021-es minimálbér és garantált bérminimum körüli bizonytalanság is kockázatokat rejt – hiszen munkavállalóink egy részét érinti ez a kérdés.

Milyen fejlesztés/bővítés marad el az önkormányzat minden bizonnyal romló anyagi feltételei miatt?

A Bogáncs utcai székhelyünk, amely egyébként önkormányzati tulajdonú épület, az elmúlt években különböző pályázati forrásokból, részben korszerű technológiák alkalmazásával megújult. Többek között a főépület elektromos ellátásáról immár komoly napelemrendszer gondoskodik (csökkentve ezzel a rezsiköltségeket), szintén pályázati forrásból zöldrendszámos elektromos autót szereztünk be (ezzel üzemanyagköltséget takarítunk meg), és az elmúlt években megkezdődhetett a térkőüzem helyszíneként szolgáló épületrész korszerűsítése is. Külső szigetelést kapott az épület, a folyóvízellátást és az elektromos hálózat részbeni felújítását pályázati forrásból tudtuk elvégezni, minimális önerő felhasználásával. Az elmúlt évek eredményeiről van szó, de a kérdésére adott válasz így érzékletes: az üzemegység további, befejező fejlesztéseit, korszerűsítését egyelőre fel kell függeszteni a forráselvonások miatt.

Milyen plusz terheket ró a PALOTA-15 Nonprofit Kft-re a járványhelyzet, illetve az abból kibontakozó gazdasági válság?

Társaságunk alapvetően és elsősorban a kerületben élő hátrányos helyzetű munkaképes személyek foglalkoztatásában nyújt segítséget az önkormányzatnak. Ehhez a pályázatok nyújtotta sikeres forrásbevonás mellett önkormányzati forrásokra is szükség van. A gazdasági válság egyrészt az önkormányzati források szűkülése révén jelentkezik a társaságunknál – konkrétan lényegesen kevesebb pénzből tudunk gazdálkodni. Másrészt a járványhelyzet a nem önkormányzati rendszerből származó megrendeléseinket is nagymértékben érinti, tehát az úgynevezett külső piaci árbevételeink is csökkentek.

Kényszerül-e megszorításokra januártól a társaság?

A 2020-as üzleti évet 209 fővel kezdtük, azonban az év során a némileg csökkent a munkavállalói létszámunk. Elsősorban az adminisztrációs feladatok ellátását végző kollégák munkaerőkihasználtságának a racionalizálása történt meg. De a vírushelyzet miatt a takarítói, a kertészeti és a kötészeti részlegeinkről is több munkavállaló távozott. A csökkenő finanszírozás okán 2021 januárjától a nyomdai részlegünk sajnos nem tud tovább működni.

 

(Cs.B.)