Menu

Nosztalgia villamos a családi ház kertjében

2012.03.09.

A villamosok szerelmeseinek csodát rejt Rákospalota egyik családi házának kertje. A falhoz „lapulva” áll egy 57 éves UV villamos, amely mind a mai napig működőképes. Köszönhető ez annak, hogy Berentei Péter táncdalénekes, a világhálón fellelhető dalok előadója, és egyben a Deák téri Földalatti Vasúti Múzeum tárlatvezetője, nagy tisztelője a villamosoknak is, amikor leselejtezték a ma már kultikus tárgynak számító járművet megvásárolta és elszállíttatta a kertjébe.

Sokakban emlékeket ébreszt az UV villamos, hiszen ilyenek közlekedtek például a most is üzemelő 62-es vonalon. A régi idők járműveiről is kérdeztük a kerület egyetlen villamostulajdonosát, aki a BKV kötelékében pár évig vezetett is UV villamost.

Hol gyártották a kertjében levő villamost?
Dunakeszin készítették 1954-ben, majd 2007 januárján kivonták a forgalomból. Akkor vettem meg egy árversen és júniusban hozták a kertembe. Mások is vásároltak ilyen villamosokat, de leginkább üzleti céllal, ugyanis a többségüket szétvágták és darabjaikat eladták a vaskereskedőknek.
Mikor készült az első villamos?
Az elsőt 1887-ben készítette a Siemens és a Haske. Ezek olyan takarékos járművek voltak, amelyek fékezéskor visszatermelték az áramot, ezzel is csökkentve a villamos áramfelvételét. A későbbi GANZ villamosokból már kihagyták ezt a funkciót, a mostani járművek közül egyedül a Combinok azok, amelyek szintén visszatermelik az áramot.
Volt valamilyen fortélya a régi villamosok vezetésének?
Azt csinálta, amit a kezemmel diktáltam, nem olyan mint a mai Combino vagy a Tátra villamosok. Ezek a modern, elektronikával felszerelt járművek az indítás után pár másodpercet kivárnak, mire mozgásba lendülnek. Ezzel szemben az UV-k rögtön indultak, és éppen ezért finoman is kellett bánni velük. Ha, megtanulta az ember vezetni, akkor a barátja volt, ha nem, akkor az ellensége.
Az irányváltó kulcsot mindig magukkal vitték a vezetők. Miért volt a kulcsnak ekkora jelentősége?
A kulccsal a motort irányították, előre és hátra tudták kapcsolni a villamost. Gyakorlatilag a villamos slusszkulcsa volt, ha levették a helyéről a reteszzár működésbe lépett és nem lehetett elmozdítani a járművet.
A 65-ös villamos vonalán még botokat adtak át egymásnak a vezetők. Mire szolgált ez a „rituálé”?
Az egyvágányos villamosvonalakon volt szokás, ugyanis a kitérőkben megvárták egymást a villamosok, és csak akkor hajthatott tovább a járművezetője, ha megkapta a szembejövő villamosvezetőtől a botot. Kitérők voltak például a Beller Imre utcában vagy a Nagytemplomnál.
Mennyi idő alatt lehetett megtanulni a villamosvezetést?
Körülbelül négy-öt hónap alatt ki lehet tanulni. A 62-es villamost 1998-tól két évig vezettem. Akkoriban a végállomása az Örs vezér terénél volt, ugyanis abban az időben még nem mentek át a járművek a kőbányai oldalra. Mostanra már csak ez a kerti UV jármű maradt, ami emlékeztet a villamosvezetői múltra, meg persze az emlékek arról, hogy a régi villamosok mennyivel szerethetőbbek voltak mostani társaiknál.