Ne épüljön a KKK! Maradjon meg a 12-es villamos!
Február 13-án közmeghallgatás volt a polgármesteri hivatal Dísztermében. Ahogy a meghívóban is szerepelt a közmeghallgatás kiemelt témája volt a kerületi közlekedés szabályozásának koncepciója és terve, a kerületfejlesztés legfontosabb célkitűzései, az M3-as és a Munkáskörút szabályozási problémája, valamint minden olyan kérdéskör, mely a kerület lakosságát érdekli.
A megjelent érdeklődő jelenlévőket Hajdu László polgármester köszöntötte, majd ismertette az előzetesen írásban beérkezett lakossági kérdéseket. Több kérdés érkezett a Munkáskörúttal kapcsolatban, hogy mikor és hogyan épülne meg, illetve, hogy a lakóknak mekkora ingatlan-értékcsökkenésre kell számítaniuk az építkezés következtében. A levelekben a lakók egyértelműen elutasították a körút és az M3-as csomópont kerületünkben való megépítését.
A kerület főépítésze, Balázs Zoltán Ádám elmondta, hogy a főváros már döntött a körút megépítéséről, így már megtervezték az M3-as csomópontot is, valamint átsorolták az L4-es és az intézményi területeket közlekedési és zöldfelületi övezetté. Ám azt mindenképp tudni kell, hogy a főváros döntését a kerület elutasította, így sem a KVSZ-ben, sem az övezeti tervlapra nem vezették át a változtatást, vagyis megmaradt a régi besorolás. Ennek megfelelően így az érintett területen levő lakóingatlanok fejlesztése elé a kerület nem gördít akadályt.
A Munkáskörúttal kapcsolatban elhangzott, hogy építésére egyelőre nincs pénz, így azt sem lehet tudni, hogy mikor valósul meg. Annyi azonban biztos, hogy a Fővárosi Önkormányzat tervezi a körút folytatását a budai oldalon, amely a körutat a 10-es, 11-es főutakkal kötné össze az M3-assal az Aquincumi-hídon át. Ám erre a terv még nem készült el. Mindehhez hozzátette Balázs Zoltán, hogy számításaik szerint ez a beruházás a kerületben több mint 80 lakóépület érintene. A körút csomópontjának kerületi oldalon való megépítése ellen a kerületi önkormányzat is tiltakozik és több levelet írtak a Fővároshoz, ám mindezidáig nem érkezett válasz. Azt is kérték a fővárostól, hogy építsék meg a Mogyoród útjának folytatását.
A főépítész szavait követően a lakosság a Munkáskörúti beruházással kapcsolatos felvetéseit mondta el. Volt, aki azt kérte, hogy az önkormányzat érje el, hogy a csomópontot a zuglói oldalon építsék meg, hiszen ott levő elhanyagolt vasúti terület üresen áll, így nem járna ingatlanok rombolásával az építkezés, illetve kérésként fogalmazódott meg, hogy az önkormányzat érje el, hogy amíg nem születik döntés egy esetleges a zuglói oldalon kialakítandó csomópontról, addig a területre építési tilalmat rendeljen el a XIV. kerületi önkormányzat. Szó esett az M3-as zajvédő falának építéséről is: többen kérték, hogy a fal az út kerületi szakaszán mindkét oldalon készüljön el, és legyen zajvédő fal a Körvasút sortól a Tóth István utcáig is.
Utóbbi kérdésekre Gyurcsánszky János alpolgármester válaszolt. Elmondta, a fővárosban nem megoldott a haránt irányú közlekedés, ezért keresi a megoldást a Fővárosi Önkormányzat. Az M0-ás út elkészültével viszont az átmenő forgalom jelentős részétől tehermentesül majd a kerület. Emellett a kerület vezetése szeretné a Fővárosnál elérni azt, hogy valósítsa meg a Mogyoród útja összekötését a káposztásmegyeri Óceánárok utcával.
A Munkáskörúttal kapcsolatbanelmondta, hogy a tervezők szerint a legmegfelelőbb vonalon tervezték meg az út nyomvonalát. A kerület viszont nem támogatja ezt a nyomvonaltervet, és kérte a Fővárosi Közgyűlést a terv újragondolására. Ha nem kapnak érdemi választ vagy elutasítják a kérést, akkor tavasszal jogi útra terelik az ügyet.
A zajvédőfallal kapcsolatban az alpolgármester elmondta, hogy Damjanich utca felől megépítteti a falat a főváros, a Gábor Áron utcai oldalon viszont még mindig nem sikerült megegyezni a vállalkozókkal. Ám ha nem születik megállapodás, a kerület ebben az ügyben is jogi lépéseket tesz.
A főépítész mindehhez hozzátette, hogy a Mogyoród útja meghosszabbítása azért is fontos, mert az elkészült M0-ás útnak lenne szervizútja.
A lakosság a kerület közlekedésfejlesztéséről is kifejthették véleményüket, így sokan nehezményezték, hogy a kerületen áthaladó kamionforgalom tönkre teszi az utakat, az autósok pedig nem tartják be a sebességkorlátozásokat. Többek között a kamionok a Mátyás utcát menekülő útvonalnak használják, a Körvasút soron pedig jóval az előírt sebességhatáron felül száguldoznak az autósok. Kérésként fogalmazódott meg, hogy a Madách utcában helyezzenek ki fekvőrendőröket, a Rákos úton a Tóth István utcánál fessenek fel zebrát, illetve, hogy a Tompa Mihály utcában valahogy meg kellene oldani a hatalmas átmenő forgalmat, ami a Szentmihályi útról zúdul az utcára.
A kerületi Rendőrkapitányság részéről Minyóczky Árpád alezredes válaszolt a felvetésekre. Eszerint, május 1-jétől bevezetik az objektív felelősség elvét, így az autó tulajdonosát fogják felelősségre vonni a szabálysértésekért és a bírságok díjtételei is lényegesen komolyabbak lesznek, mint az elmúlt években. A mérésekkel kapcsolatban elmondta, hogy a rendőrség idén kap új traffipaxot, de a jogszabályok lehetőséget biztosítanak arra, hogy civil szervezetek is üzemeltessenek ilyen berendezéseket.
Mindehhez, Németh Tibor, a Városüzemeltetési Osztály vezetője hozzátette, hogy a most készülő kerületi közlekedésfejlesztési koncepcióba beépítik az elhangzott javaslatokat, melyet a képviselő-testület májusban tárgyal.
Az osztályvezető egy fontos csomópont kiépítéséről is beszámolt, mely szerint építési engedélyt adtak ki a Harsányi Kálmán utca ? Felsőkert útnál létesítendő csomópontra. Ennek kivitelezése kizárólag pénz függvénye. A Mátyás utca egyirányúsítását azonban nem tartja szükségesnek a Főváros, viszont úgy döntöttek, hogy átprogramozzák a jelzőlámpákat és három hónapig forgalomszámlálást végeznek. Ha mindez nem hozza meg a kívánt eredményt, akkor az utcát egyirányúsítják. Az osztályvezető arról is szólt, hogy a kerület fejlődéséhez szükséges a 12-es villamos, éppen ezért a kerületi önkormányzat azt szeretné, ha nem szüntetnék meg a járatot.