Menu

Működési modellváltás a Palota Holdingnál

2012.03.09.

Szekszárdon lakott és dolgozott dr. Kiss Gyula, a Palota Holding Zrt. március 1-jével kinevezett új vezérigazgatója. A szakembernek az új pozíció nemcsak munkahelyváltást, hanem lakóhelyváltást is jelent, ugyanis a munkakör miatt a fővárosba költözik.

A műszaki, gazdasági és jogi egyetemi képzettségekkel rendelkező, ingatlankezelésben és városüzemeltetésben is jártas új vezérigazgató az utóbbi 11 évben Szekszárd Megyei Jogú Város Önkormányzatának Vagyonkezelő Kft.-jének ügyvezetői teendőit látta el. A város ingatlanvagyonának üzemeltetéséért felelt elsősorban, de munkája része volt többek között a távhőszolgáltatás hálózatának karbantartása és a város fizetőparkolóinak üzemeltetése is.
-A XV. kerületéhez mérten kisebb ingatlanállományt kellett felügyelnünk a szekszárdi vagyonkezelőnél, de összetettebb volt a feladat. A működési folyamatok és a szabályozási környezet azonban megegyezik mind a két önkormányzat esetében, így nem lesz ismeretlen a terület – mondta az új vezérigazgató, aki a Palota Holdinggal kapcsolatos terveiről is beszélt lapunknak.

Milyennek látja a Palota Holding Zrt. jelenlegi működését?
Azt tapasztalom, hogy érdemi vagyongazdálkodást jelenleg nem folytat a cég. Kezeli ugyan az önkormányzati ingatlanokat, de tevékenységét végrehajtói minőségben végzi, ugyanis a jogosultságok az önkormányzat kezében összpontosulnak. Ahhoz, hogy a cég a jövőben az ingatlanokat a jó gazda módjára kezelje, és gazdálkodni tudjon a rábízott ingatlanvagyonnal a Palota Holdingnak az ehhez szükséges döntési jogosultságokkal is rendelkeznie kellene. Ekkor lehetőség lesz arra, hogy a társaság hatékonyan, eredményesen és a vagyongazdálkodásért felelősséget vállalva működjön. Ez előnyös lenne az összes félnek, hiszen a bérlők jó minőségű lakást vehetnek át, amit folyamatosan karban tart a Palota Holding, az önkormányzatnak pedig nem kell napi szinten gazdálkodási kérdésekkel foglalkoznia.
Kezdeményezi az önkormányzatnál ennek a struktúrának az átalakítását?
Igen. A mostani sémával együtt járt az is, hogy az önkormányzat kénytelen volt évről évre több száz millió forinttal támogatni az ingatlanállomány karbantartását, felújítását. Célként tűztük ki László Tamás polgármesterrel, hogy önfenntartóvá tesszük az ingatlan portfólió üzemeltetését, működését. A Palota Holdinghoz befolyt összegeket hatékonyan költi majd el a társaság, azaz a bevételek fedezetet kell, hogy nyújtsanak a szükséges kiadásokhoz. A cég teljes körű üzemeltetési jogosítványokat kapna az ingatlanok esetében. A nem lakáscélú ingatlanoknál, például az üzlethelyiségeknél pedig ez a jogosultság kiegészülne egy szélesebb körű vagyongazdálkodási jogosítvánnyal, a terveink szerint többek között a bérlő-kiválasztási folyamatban is nagyobb szerepet kapna a társaság.
Mekkora ingatlanvagyont kezel jelenleg a Palota Holding?
A társaság 2139 önkormányzati tulajdonú lakást kezel és körülbelül félezer egyéb nem lakáscélú helyiséget, amibe beletartoznak az üzletek, irodák, de még a polgárvédelmi helyiségek is. A bevételeket az önkormányzat kapja, és ebből, valamint az önkormányzati hozzájárulásból finanszírozza az ingatlanállomány fenntartási és üzemeltetési költségeit.
Nagyon leegyszerűsítve elmondaná, hogy mi az a modell, amellyel a bevételeket és a kiadásokat egyensúlyba lehet hozni úgy, hogy ne kelljen az önkormányzatnak plusz pénzeket adnia a Palota Holdingnak az üzemeltetésre?
A lakásállomány esetében törekedni kell arra, hogy bérlőváltáskor a lehető legkevesebb ideig álljon üresen a lakás. Ha az önkormányzatnál sikerül felgyorsítani az új bérlő kijelölésének eljárását, akkor már kevesebb lesz az üresjárat a lakáskiadások esetében, növekszik a bevétel. Akkor lehet egy lakást újból kiadni, ha a visszavételt követően rövid időn belül, műszaki és jogi szempontból elhárulnak az akadályok a kiadása elől. Amennyiben fel kell újtani, akkor pedig olyan – lehetőleg kerületi − vállalkozás végezze a munkát, amely kedvező áron, rövid határidővel és jó minőségű kivitelezést nyújt.
A gazdálkodásban egyre súlyosabb gondot jelentenek a felhalmozott bérlői tartozások, amelyek a folyamatos ellenőrzéssel és a nehéz helyzetbe került bérlőknek időben nyújtott segítséggel visszaszoríthatók. A Palota Holdingnak egyébként ez is feladata lesz a jövőben.
Miért döntött úgy, hogy megpályázza a Palota Holding Zrt. vezérigazgatói posztját?
Korábbi munkahelyemen jól működött már a rendszer. A Palota Holding működésének átalakítását, hatékonyabbá tételét pedig nagyon szép szakmai feladatnak láttam. Az önkormányzattal és a cég dolgozóival összefogva, valamint az eddigi tapasztalatainkat felhasználva jó esélyünk lesz a sikerre.