Menu

Mobilitási hét európai programokkal

2003.10.17.

A történet a francia kisvárosban, La Rochelle-ben kezdődött, ahol a polgárok megelégelték a városi autózás minden kellemetlenségeit, és a szeptember 22-ét nemes egyszerűséggel Autómentes nappá nyilvánították. Az ötlet más francia városokat is megihletett, így hamarosan országszerte meghirdették a rendezvényt. 2000-ben Margot Wallström, az EU főbiztosa vállalt védnökséget egy több országra kiterjedő nemzetközi Autómentes nap felett.

Ez volt az a pillanat, amikor a magyar városok lakói is megelégelték az autóforgalom túlzott növekedését, és csatlakoztak uniós sorstársaikhoz. 2002-ben a rendezvény koordináló bizottsága Mobilitási Hétre bővítette a szeptember 22-ét, s bár ez még nem kapott nagy publicitást hazánkban, idén az elsők között a XV. kerület is benevezett az eseményre.

Hét magyar településen – köztük egyetlen fővárosi kerületben, a XV.-ben – másképpen zajlottak a szeptember 16-22. közötti hétköznapok, mint az év többi napján. Az általuk elfogadott Európai Mobilitási Hét központi témája idén az „ELÉRHETŐSÉG” volt, és ez szervesen illeszkedett a Fogyatékos Emberek Európai Évének programjához.
– Ennek a hétnek a legfontosabb célja az, hogy olyan barátságos környezetet teremtsünk, amelyben bárki számára akadálymentesen elérhetők a közlekedési eszközök, a szolgáltatások megfelelő színvonalúak, és ahol a település minden pontja autó nélkül is megközelíthetővé válik – tudtuk meg Avarkeszi Bélától, a kerületi események főszervezőjétől. – Ennek megfelelően minden nap programja az „ELÉRHETŐSÉG” köré épül, ám mindig úgy, hogy annak más-más szelete kerüljön előtérbe.

1. Az Esélyegyenlőség napja – szeptember 16.

Ez a nap elsősorban a fogyatékkal élő embertársainkról és a kisebbségekről szólt. Délelőtt egy reprezentatív közúti akadálymentesítésre került sor a Páskomliget utcában – a szervezők ennek az egy saroknak az akadálymentesítésével akarták felhívni a döntéshozók figyelmét a problémára -, majd délután stílszerűen a Molnár Viktor utcai Fejlesztő-gondozó Központban (közismertebb nevén FENO) tartották meg a rendezvénysorozat ünnepélyes megnyitóját.
A FENO lakói számára mindenképpen ünnep volt ez a délután. Először is azért, mert ekkor vehették birtokukba azt az európai színvonalú hidromasszázskádat, melyet az intézmény a Fogyatékosok Esélye Közalapítvány pályázatán nyert el. Az 1,2 millió forintos szerkezet, valamint az önkormányzat segítségével kialakított fürdőszoba nagy lépést jelentett a halmozottan sérült gyerekek és felnőttek életkörülményeinek javításához.
A nap történései közé tartozik, hogy Hajdu László polgármester, Farkas Jácint, fogyatékosügyi miniszteri biztos és Martinek János, olimpiai bajnok öttusázó jelenlétében a ház lakói, a XV. kerületi Értelmi Fogyatékosok Napközi Otthonának, valamint egy XI. kerületi intézménynek a csapatai egy speciális bowling-bajnokságon mérték össze tudásukat, amelynek ezúttal minden résztvevője egyaránt győztes lehetett.
Az esti programot egy látványos utcai felvonulás vezette fel: a FENO-ból a vendégek, egy kerületi mazsorett-csoport és egy fúvószenekar kíséretében az Újpalotai Közösségi Házba vonultak, ahol előbb megnyitották azt a kiállítást, amelynek alkotásait a rákospalotai leánynevelő intézet tagjai készítették, majd az Esélyteremtő Gálán a fogyatékkal élő és a kisebbségekhez tartozó művészek látványos előadásain tapsolhattak a nézők.

2. A Kerékpározás napja – szeptembet 17.

– A Mobilitási Hét programjainak megszervezésében nagy szerepet vállalt a kerületi Gyermek- és Ifjúsági Önkormányzat (GYIÖK) és a Palotai Ifjúsági Közösségi Klub (PIKK) szinte valamennyi tagja – mondta Avarkeszi Béla főszervező az eseménysorozat másnapján. Azon a napon, amikor három helyszínen is – a Kontyfa utcai iskola előtt, a Pólus parkolójában, valamint a Pattogós utcai iskola előtt felépített Ability (Képesség) Parkban – elsősorban a fiataloknak jutott a főszerep. Ez utóbbi helyszín a hét minden napján fogadta a látogatókat, s mint ahogy a Sziget fesztiválon is nagy sikert arató park üzemeltetőitől megtudtuk, a labirintus pálya hét napig azt szimbolizálta, hogy a fogyatékos személyeket ne a hiányzó, hanem a meglévő képességeik alapján kezeljük a társadalmi együttélés során. Az Abilityben elsősorban tolókocsival, míg a másik két helyszínen már kerékpárral lehetett „ügyeskedni”, és ez utóbbi résztvevői közül a két leggyorsabb és legügyesebb egy-egy kerékpárral gazdagodott a nap végére. Két érdekességről mindenképpen szót kell még ejtenünk: először is ennek a napnak is megvolt a maga illusztris vendége. A kerékpározni vágyó gyerekeket ugyanis Árvai Attila, az FTC kerékpáros világbajnoka avatta be a sportág rejtelmeibe. Másodszor pedig arról kell szólni, hogy a GYIÖK és a PIKK képviselői ezen a napon egy, a kerületi civil szervezetek CET) által összeállított kerékpárút térképet és egy XV. kerületi kerékpáros szervezet létrehozásának szándéknyilatkozatát adták át Hajdu László polgármesternek.

3. Az Ésszerű Közlekedés napja – szeptember 18.

A Pestújhelyi NOK diákjait évek óta veszélyeztették az intézmény előtt nagy sebességgel közlekedő autók, emiatt az iskola vezetése és a szülők már többször kezdeményezték egy fekvőrendőr kihelyezését. Ezt azonban csak az ún. 30-as övezetekben engedélyezik a szabályok, így sokáig úgy tűnt, hogy az autósok érdekei ezúttal előnyt élveznek a gyerekekével szemben. Ám, az esélyegyenlőség hetén az úttestre festett keresztirányú bordázott csíkok révén immár mindez a múlté. Az autópályákon és a főváros számos kereszteződésében ugyanilyen figyelemfelhívó jelzéseket elhelyező Plasztikroute Rt. felajánlásának köszönhetően a jövőben az iskola előtt az autók lassításra lesznek kényszerítve.
Délután a László Gyula Gimnázium aulájában ismételten a közlekedés volt a téma. A nyilvános lakossági fórumon a Levegő munkacsoport munkatársa, a kerület főépítésze és az újpalotai rendőrőrs vezetője mellett Katona Kálmán, volt közlekedési miniszter – és a XV. kerület lakója – válaszolt a feltett kérdésekre. S hogy az ésszerű közlekedés vitája mennyi kérdést vetett fel, bizonyítja, hogy az előadók és a nézők között zajló eszmecsere egészen késő éjszakáig eltartott.

4. Az Összefogás napja – szeptember 19.

Újpalota sokak szerint az emberek összefogásának a szimbóluma. A 70-es évek első felében szinte a semmiből kiemelkedő lakótelepen ugyanis csak az ott élők összefogásából alakulhatott ki egy valódi közösségi élet. Harminc évvel később, az Összefogás napján a Polgármesteri Hivatal elől induló busztúra elsősorban ezeknek a történelmi éveknek a legfontosabb állomásait kereste föl.
Este a Pestújhelyi Közösségi Házban – melyben aznap nyílt az első roma festők képeit bemutató kiállítás – rendezett gálán dr. Pálinszki Antal alpolgármester bejelentette, hogy a Pestújhelyi Pátria Közhasznú Egyesület kezdeményezésére a kerületi civil szervezetek csatlakozni kívánnak az Európai Unió környezetvédelmi biztosának felhívásához, és a XV. kerületben is útjára kívánják indítani a „Szomszédok egymásért” mozgalmat.
– A mozgalom célja, hogy az emberek ismerjék meg egymást és a környezetüket, és ezt a jövőben az önkormányzat is minden lehetséges eszközzel támogatni fogja – mondta az egybegyűlteknek az alpolgármester.

5. Egészség és Sport napja – szeptember 20.

Szombaton a Rákos út 77/a alatti rendelőintézetben egész nap egészségmegőrző és szűrőprogramok várták az érdeklődőket, csupán a TAJ kártyát kellett annak magával hoznia, aki a több mint húszféle vizsgálat közül bármelyiken is részt kívánt venni. Az egészség napnak már korábban is nagy hagyományai voltak a kerületben, így nem csoda, hogy a Mobilitási Hét programjaként is zsúfolásig megtelt a rendelőintézet. Az épületben az ilyenkor megszokott vizsgálatok mellett a szervezők diétás tanácsadást, egészséges élelmiszerek bemutatóját és kóstolóját is rendeztek. A nap folyamán a Szántóföld úton sportversenyeket, a Kolozsvár utcai Tornacsarnokban a magyar válogatott tagjai csörgőlabda-, a Tanuszodában pedig a sportág képviselői látványos szinkronúszó-bemutatót rendeztek.

6-7. A Virágos terek és utcák, valamint az Autómentes napok – szeptember 21-22.

Az utolsó két nap összevonását a helyhiány mellett elsősorban a közös helyszín – a két napra autómentessé tett Kossuth Lajos utca – indokolta. Vasárnap elsősorban vidámság és szórakozás csalta utcára a kerület polgárait. A kirakodóvásár, a főzőverseny, a PIKK által szervezett kézműves játszóház, légvár, a délutáni utcabál mellett a legfőbb attrakciónak a pónilovak számítottak, amelyek ezen a napon minden gyermek számára „ELÉRHETŐEK” voltak, s amelyek be is bizonyították, hogy néha autó nélkül is „nyeregben érezheti magát” az utcán közlekedő ember.
Hétfőn, , barátságtalan aszfaltot dél környékén már gyerekrajzok borították be, s bár egyértelmű, hogy a rögzült viselkedési szokásokat – így azt is, hogy ne mindig autóval közlekedjünk – egyik napról a másikra nem lehet megváltoztatni, a krétákkal készített alkotások által felvázolt alternatívák néhányunkat elgondolkoztattak.