Menu

Mentőötlet a mentősöknek

2002.11.06.

Korábban már részletesen foglalkoztunk a XV. kerületi Mentőállomás helyzetével, és a néhány hónappal ezelőtti írásunkban részletesen tájékoztattuk a lakosságot arról, hogy milyen nehéz körülmények között teljesítenek szolgálatot a Mentő utcában dolgozó mentősök. Az ügyben azóta érdemi előrelépés nem történt, de a helyzetre már a fővárosban is felfigyeltek.

2002. október 9-én a kerület vezetői a főváros illetékeseivel bejárást tartottak a mentőállomáson, majd az észrevételeiket még aznap este az Észak-Pesti Kórház igazgatóságán megtartott sajtótájékoztatón osztották meg a jelenlevőkkel. Az állomás állapota tarthatatlan – hangzott el – a helyiségek szűkek és zsúfoltak (a pici öltözőben például 25 embernek kell szorongania), hiányoznak egy egészségügyi intézményhez elengedhetetlenül szükséges alapvető higiéniai feltételek, és a garázs mérete nem teszi lehetővé, hogy az amúgy is lestrapált járművek legalább fedett helyen parkolhassanak.
„A főváros életében meghatározó szerepet tölt be a sürgősségi betegellátás, és ennek színvonalát mindenképpen emelni kell” – foglalták össze az értékelés során, amelyen azért az is kiderült, hogy az elmúlt évtizedben nem történt előrehaladás. Míg 1989-90-ben naponta 120 mentőautó teljesített szolgálatot a fővárosban, addig ezek száma napjainkra 70-re csökkent le. És bár megnőtt az autóforgalom, és szaporodtak a balesetek, sem a főváros, sem pedig az Országos Mentő Szolgálat nem tudja előteremteni azt az összeget, amely az állomások felújításához szükséges lenne. Jelenleg Budapesten a központi mentőgarázson kívül 13 állomás működik. Ezek közül a XV. kerületi szerepe különösképpen fontos lehet, hiszen elhelyezkedése révén Észak-Pest központjában található és a közeli M3-as lehetővé teszi a mentőautók számára, hogy rövid időn belül a főváros határain túlra is eljussanak. Felmerült a pestújhelyi telep regionális mentőközponttá alakításának terve, hiszen innen az autók nem csak a szomszédos kerületekbe, hanem az agglomerációba is könnyen eljuthatnának. Ehhez azonban mindenképpen egy átfogó mentőállomás-rekonstrukcióra lenne szükség, valamint előbb meg kellene oldani az Észak-Pesti Kórház helyzetét is. Az új mentőállomás tervezett helye ugyanis az Őrjárat utcai egészségügyi intézményben lenne. Ott, ahol a „szovjet időszakban” már működött egy 12 autóból álló mentőközpont. A bejárás résztvevői úgy vélték, viszonylag kis költségből meg lehetne oldani az állomáshoz szükséges átalakításokat, és ennek segítségével a 7,5 hektáros parlagon heverő ingatlan akár a főváros első egészségügyi parkja is lehetne. Ez mentőövet jelenthetne annak a kerületi mentőállomásnak is, amelynek a szakemberek is mindössze egy-két évet jósoltak csak.