Menu

Megvitatták a kerületfejlesztési koncepciót a kerületi BKIK-ban

2005.02.11.

A BKIK XV.kerületi tagcsoportjának elnöksége Hazai Béla polgármesteri tanácsadó és Avarkeszi Béla civil referenssel közösen vitatta meg néhány nappal ezelőtt a „Budapest Főváros XV. Kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzatának kerületfejlesztési koncepciója 2007-2013 közötti időszakra” című elképzelést.

Miután Lowescher Vilmos, a BKIK XV. kerületi Tagcsoportjának elnöke köszöntötte a megjelenteket, Hazai Béla ismertette a fejlesztési, üzemeltetési elképzelést.
-Azt szeretnénk, hogy a városvezetés elképzeléseit minél szélesebb körben ismertetni tudják. Így az elsődleges szempont, hogy ezt a kerületet élhetővé tegyük. Ennek megvalósításához az alábbi elképzelések születtek, ami a fővárosi kezelésű utakat érinti:

  • Utak építésének, felújításának folyamatát meggyorsítani;
  • Rákospalotán a Rákos út felújítása;
  • a Közvágóhíd utca burkolata nagyon rossz, így azt a Csobogós utcáig felújítani;
  • Rákospalotai Határút – M0 – Szentmihályi út kereszteződésig az utat kétszer két sávosra bővíteni
  • A majdan megépülő Körvasútsori körút forgalmát a XIV. kerületre vinnék rá;
  • Mogyoród útját a Régifóti útig megépíteni;
  • A Szerencs utca – M3-as csomópontot kétszintűre kellene bővíteni, pl. egy felüljáró építésével;

Nagy célterület lenne, ami a vállalkozások számára nagy előnyökkel bír:

  • Késmárk utca területe;
  • Régifóti út – Szántóföld utcától északra fekvő rész fejlesztése;
  • Városkapu fejlesztése: M0 – M3-as kereszteződésénél, a már meglévő áruházsortól keletre;
  • Két lakótelep építése (kb. 500-500 családi ház): Újpalota Kertváros (Szentmihályi út – Rákospalotai Határút közti terület a távvezeték alatt); Rákospalota Újfalu (Szentmihályi úttól észak-keletre);

Tömbrehabilitáció:
Két célterület:

  • Dobó utcától délre eső terület (Kinizsi utca, Palánk utca)
  • Városközponttól északra eső terület;

Panelrehabilitáció: legrégebben épült házakkal kell kezdeni. A rehabilitációnak teljeskörűnek kell lenni, kezdve a csövek cseréjétől a panelszigetelésig.
-A kerületi vállalkozók részéről nagy a fogadókészség ezekre a fejlesztésekre – mondta válaszában Lowescher Vilmos. Többen jelezték, hogy részt vennének a kerületi beruházásokban. A panelrehabilitáció ügyében a Budapesti Külső Kerületek Szövetsége révén lehetne segítséget kérni, hogy amíg itt felújítanak egy házat, addig a lakókat oda kell költöztetni. A kerületek együttműködését kellene ebben a dologban is erősíteni.
Amint ezen a megbeszélésen elhangzott, egy-egy lakás felújítása 2-2,5 millió forintba kerül, s bár pályázati pénzekből szeretné mindezt megvalósítani, a lakástulajdonosknak önrésszel is kellene rendelkeznie. A kamara felajánlotta, hogy mind a panelrehabilitáció végrehajtásában, mind a legjobb hitelkonstrukció kiválasztásában segítséget nyújt. A BKIK XV. Kerületi tagcsoportja vállalja a panelrehabilitáció gyakorlati megvalósításához szükséges pénzügyi, technikai megoldási javaslatok kidolgozását.

Ezután Hazai Béla a Városkapu térségének lehetőségeit ismertette:

  • M0-M3 kereszteződésénél lévő zöldség és gyümölcstermő területek jó lehetőséget adnak egy nagybani zöldségpiac létesítésére.
  • Az M3-as autópályán nagy a kamionforgalom a keleti országrészből és keleti szomszédainktól. Ezen indokok alapján kamionterminál kialakítására lenne lehetőség javítóműhellyel, parkolóval, motellel.

A Városközpont szabályozási terv koncepciója kapcsán elmondta, hogy meg kell vizsgálni, hogy jelenleg milyen az intézményrendszer a Központban, mi az, ami oda szükséges és már ott van, illetve milyen hiányosságai vannak.

  • szükséges a Deák utca kétszer két sávosra történő szélesítése;
  • multifunkciós épületet lehet ide tervezni, élelmiszer áruház, színház, bankközpontot kialakítani; gépkocsiparkolót kialakítani azonban csak pinceszinten lehetséges;
  • a Régifóti út – Epres sor sarkán a most üres területen Sportcsarnok építése várható, pinceszinten parkoló, 1. szinten sportpályák, emeleten éttermek, kilátó, terasz kialakítása;

Cél, hogy a Városközpont a XXI. század elvárásainak megfeleljen, ehhez kell a terveket kidolgozni. Ennek a társadalmi vitája a közeljövőben elkezdődik.

-Ezeket a javaslatokat a Kamara támogatja, a vállalkozói tőke ebben nagy lehetőségeket lát, és ki tudja használni mindezt – mondta Lowescher Vilmos, majd felajánlotta a Kamara segítségét, hogy a társadalmi vitákon részt vesznek, a saját rendezvényeiken, fórumaikon elmondják az elképzeléseket, ötleteket kérnek hozzá.- Ha lakhatóbbá tesszük a várost, mert helyben lesznek a szolgáltatások, akkor az emberek itt maradnak, hiszen megkapnak minden szolgáltatást itt a kerületben. A Kamara bármikor nyitott az ilyen témában tartott beszélgetésekre.

A 2007-2013 közötti hosszú távú fejlesztésekről azonban még nem esett szó ezen a megbeszélésen, csak annyit mondott el Hazai Béla, hogy az eddig elmondottak ennek az időszaknak az alapozására szolgálnak. Most készül a kerületi bányató hasznosítására egy terv: egy rekreációs központot lehetne itt kialakítani, sporthorgászattal, vízi sportoknak lehetőséget biztosítani. Hazai Béla ígéretet tett, hogy elküldi a 2007-2013 közötti fejlesztési elképzeléseket, hogy a kamara mondja el véleményét minderről.
Ezután a megbeszélés véget ért, s néhány napon belül meg is érkezett az ígért anyag a kamarához, mely a következőket tartalmazza:
A 2005-2006-os években lakhatóbbá, szebbé, kellemesebbé, megjelenésében tisztábbá, üdítően színesebbé kell tenni Budapestet és kerületünket is. Ennek érdekében:

  • meg kell gyorsítani az utak építését, felújítását
  • a XV. kerületben javasoljuk folytatni a Rákos út burkolatának felújítását a Széchenyi térig,
  • a Közvágóhíd u. burkolatának felújítását a Károlyi S. u.-Csobogós u.-Jós u. közötti szakaszon,
  • a Rákospalotai Határút 2×2 sávosra történő megépítését az M0-Szentmihályi út közötti szakaszon,
  • A Szentmihályi út-Határ út kereszteződésében körforgalmi csomópont kiépítését,
  • A Határ út átvezetését a Körvasút sornál kétszintű kereszteződéssel, figyelembe véve a Körvasút sori autópálya építésének fővárosi előirányzatát,
  • támogatjuk az M0 keleti szakasz, M3-M5 autópályák közötti szakasz építését, M0 északi Duna-híd megépítésével a 10-es és 11-es főközlekedési utak összekötését,
  • a Szilas menti északi főgyűjtő csatorna építést támogatjuk, biztosítva ezzel a városkapu térségének további fejlődését,
  • előkészítjük az Észak-Pesti Kórház telektömbjének hasznosítását, ahol vállalkozói tőke részvételével, kedvező ajánlat alapján a telektömb értékesítésével egészségügyi és szociális centrumot alakítunk ki,
  • folytatjuk a városrészben a rehabilitáció előkészítését Újpalotán a panell-rehabilitáció, a Dobó utcától délre eső terület rehabilitáció és a régi MÁV telep rehabilitáció előkészítését.

A 2007-2013 években az alábbi fejlesztési feladatok megoldására teszünk javaslatot:
Célul tűzzük ki, hogy kerületünk lendületesen továbbfejlődjön, városias arculata a városrész-központban meghatározóvá váljon, élhetőbb, kellemesebb, szebb otthont és környezetet nyújtson lakóinak.

Ennek megfelelően a következő programra teszünk javaslatot:

  • kerületünkben, a régi városrészekben biztosítjuk a szennyvíz-csatornák, az utak szilárd burkolatainak teljes körű kiépítését,
  • a Késmárk u., a Régifóti út térségében, a városrész-központban a szabályozási tervek kidolgozásával lehetővé válik új munkahelyek létrehozása, amelyek csökkentik a más kerületekben lévő munkahelyekre történő utazást, így csökkentik a lakótelepek alvóváros jellegét, biztosítják a szolgáltatások szélesebb körének helyben történő kielégítését,
  • a városrész-központ szabályozási tervben szereplő két többfunkciós épület építésének előkészítésével, majd megvalósításával teljesebbé tesszük a VK övezet intézményrendszer struktúráját, növeljük a lakosság komfortérzetét, kiteljesedik a városrész-központ városias arculata,
  • az Észak-Pesti Kórház telektömb egészségügyi és szociális célú hasznosítása révén magasabb színvonalra emelkedhet, struktúrájában is teljesebbé válhat az egészségügyi és szociális ellátás. Az épületek egy része átalakítás révén lehetőséget biztosíthat garzonház, nyugdíjas otthon és más szociális funkciók kielégítésére is,
  • a külső kerületek körútjának részeként javasoljuk a Mogyoród útja megépítését 2×1 sávos szélességgel az M3-Határ út közötti szakaszon,
  • a Hubay tér és csomópont korszerű kialakítását, figyelembe véve a Deák u. 2×2 sávosra történő szélesítését,
  • az elővárosi közlekedés kialakításához kapcsolódva elősegítjük a Rákospalota-Újpest vasútállomás korszerűsítését,
  • javasoljuk, hogy a 2007-2013-as időszakban a városkép formálása, szépítése, otthonosabbá tétele érdekében, első években a Rákos út teljes hosszában, majd a Szentmihályi úton, végül a Kolozsvár utcában az utcafrontról látható homlokzatok felújításához kedvező feltételekkel, pályázat útján, kamatmentes, 5 éves futamidejű, visszatérítendő támogatást nyújtson az önkormányzat.
  • Azok a családiház tulajdonosok pályázhatnak, akiknek nincs köztartozása, adóhátraléka, aki elkészítteti a homlokzat-felújítási tervet és vállalja a felújítási költség 50 %-át, a támogatási szerződésben vállalja a felújítás egy éven belüli befejezését. A támogatás összege max. 500 eFt lehet.

Tisztelettel kérjük Önöket, hogy javaslatainkról mondjanak véleményt. Új témát is javasolhatnak, ha az ötletnek javasolt témák valamelyikével nem értenek egyet, vagy kiegészítését javasolják, ezt közöljék velünk.
e-mail: