Menu

Látogatóban a kínai-magyar iskolában

2005.03.08.

Csütörtökön kora este a Magyar-Kínai Két Tanítási Nyelvű Általános Iskolába tájékozódó látogatáson vett részt Hajdu László polgármester, több újpalotai önkormányzati képviselő, nevelési-oktatási intézmény vezetője, valamint oktatási szakértő.

A látogatóba érkezetteket Gyurcsánszky János, alpolgármester köszöntötte, majd átadta a szót dr. Pálinszki Antalnak, aki nemcsak mint alpolgármester, hanem mint a Fővárosi Közgyűlés Oktatási Bizottságának elnöke is tartott tájékoztatót.

Dr. Pálinszki Antal elmondta, hogy az iskolák működtetéséről az egyszerű állampolgár nem sokat tud, tehát többek között arról sem, hogy míg az általános iskolák, gimnáziumok többségét a kerület, addig a szakközépiskolákat a főváros működteti. Így ahhoz az épülethez, ahol jelenleg már a kínai-magyar iskola diákjai tanulnak, a kerületnek nem volt köze: itt működött a Tótfalusi Kis Miklós Nyomdaipari Szakközépiskola, melyet a főváros alapítványi formában üzemeltet tovább egy másik budapesti helyszínen egy fővárosi szakképző intézményhez csatolva. Az üres épületet bérbe véve csak arab iskola működött itt, majd még miniszterelnökként Medgyessy Péter Kínában járva kezdeményezte egy két tannyelvű iskola létrehozását. Több helyszín is felmerült lehetőségként az iskola alapításra. Mivel a XV. kerületben jelentős a kínai populációs, több kerületi munkahelyen is nagyon sok kínai dolgozik, így esett a választás a korábban is iskolaként üzemelő épületre, melyet a főváros 50 évre ingyenesen rendelkezésre bocsátott, a XV. kerületi Önkormányzat pedig a működési engedélyt adta ki. Így 2004. szeptemberében nyitotta ki kapuit ez az oktatási intézmény.

Vígh Péter, az iskola igazgatója ezután elmondta, hogy a fenntartó felkérésének megfelelően segített az intézmény létrehozásában, szervezésében, majd pályázat útján ( 16 pályázó volt) lett ő az iskola igazgatója.

– Hazajöttem a kerületbe, ugyanis a Tóth István utcai iskolába jártam 6-10 éves korom között, majd a Bocskai utcai iskolába kerültem 14 éves koromig. Majdnem 42 évnyi pedagógusi– s ezen belül 29 évnyi igazgatói – munkát követően 2003-ban mentem nyugdíjba, s ezután történészkedni szerettem volna, ám ez a kihívás nagyon tetszett. Feladatom volt az alapvető pedagógiai dokumentok megszerzése, a tanár kar magyar pedagógusainak kiválasztása ( 80 jelentkezőből 11 tanár került az iskolába, illetve rajtuk kívül 8 kínai pedagógus is dolgozik itt). Fenntartónk az OMSZI Kht., amely bennünket kezel: így a fejkvóta mellett ők teremtik meg az iskola működéséhez szükséges forrásokat.

– Jelenleg 93 tanulónk van – három első, egy második, egy harmadik és egy negyedik osztály, s közülük 9 magyar diák. A pedagógiai programunk alapja a NAT, tehát magyar iskola vagyunk, de egész napos oktatás van nálunk (heti 7 óra kínai nyelv). A nyolc tanév alatt kínai irodalmat, történelmet, földrajzot is tanulnak a gyerekek ahhoz, hogy legalább az identitásuk megmaradjon. Hiszen a szülők többsége azt szeretné, ha gyermekük Magyarországon tanulna tovább, s itt is dolgozna. A kínai gyerekek többsége jól beszél magyarul, de van kb.15-18 gyerek is, aki egyáltalán nem vagy csak kicsit érti a magyar nyelvet. Azt azonban érdemes tudni, hogy egész évben befogadó iskola vagyunk, tehát hozzánk bármikor érkezhet új tanuló, akivel természetesen külön is foglalkozunk, hogy felzárkózhasson. A kínai nyelv mellett a magyar, mint idegen nyelv szintén fontos tantárgy ( két egyetemet végzett pedagógus tanítja).

– Természetesen célunk, hogy minél több magyar gyerek is jöjjön hozzánk, hiszen néhány év múlva nagyon fontos nyelvvé válik a kínai. Azonban nemcsak ezt a két nyelvet, hanem az angolt is oktatjuk: 1.-2. osztályban játékosan, 3.-4. évfolyamon már komolyabban heti három órában, míg felső tagozaton hetente 4-5 órában. Van iskolabusz is, amely a város különböző pontjairól összegyűjtve a gyerekeket hozza az iskolához őket.

– Az oktatás ingyenes és minden iskolaérett gyermeket felveszünk az intézménybe. A magyar állam az induláshoz a felújítással, bútorokkal, a bérek biztosításával segített, míg a kínai állam a felszereléssel ( számítógépek, televíziók, szakkönyvek, tankönyvek) valamint két kínai vendégoktató biztosításával támogatott minket. Emellett nemrégiben kaptunk az AsiaCentertől tíz számítógépet. Az infrastruktúránk jó, még könyvtárunk is van. A diákok tanulmányi munkáját folyamatosan ellenőrizzük és hetente egyszer jön a pedagógia programunk ellenőrzésére az ELTE Bölcsészettudományi Intézetének egy munkatársa is.

– Terveink között szerepel, hogy jövőre már a kerület kulturális eseményein, versenyeken is részt vegyünk, valamint, hogy a zeneoktatást is beindítsuk. Három első osztályt szeretnénk indítani, így a felső szint egy részére is kerülnek osztályok, szaktantermek.

Az iskola működésének bemutatását követően az érdeklődők kérdéseket tehettek fel, majd az épület különböző tantermeibe is benézhettek.

Az iskola iránt érdeklődő szülők március 9-én 17 órakor szülői értekezlet keretében ismerkedhetnek meg a Kavicsos köz 2.-4. szám alatt található intézménnyel és az ott folyó oktatással.