Lakossági fórum a parkolásról
Április 20-án az Újpalotai Közösségi Házban gyűlt össze a környék lakossága, hogy fórum keretében tájékozódjanak a parkolás helyzetéről és a jövőbeni tervekről.
Németh Tibor, a Városüzemeltetési Osztály vezetőjének köszöntő szavait követően Lévai Zoltán, tervezőmérnök tájékoztatta a jelenlévőket a parkolással kapcsolatos lakossági kérdőívek értékeléséről és a megoldásra váró feladatokról.
– A tényleges megoldás éveket vesz igénybe- mondta, hiszen többek között forgalomtechnikai tekintetben a kerületnek a fővárossal is egyeztetnie kell. A parkolással kapcsolatosan a lakosságot kérdőívekkel kerestük meg, végeztünk több alkalommal helyszínelést ( a szabályos és szabálytalanul parkoló autókat egyaránt) illetve felmértük a parkolási igényt ( lakásszám, lakók száma, intézményi körzet igénye). A felmérésből kiderült például, hogy a lakhelytől való átlagos parkolási távolság 92 méter ( A Belvárosban 2-300 méter). Érthető módon, mindenki az ablaka előtt szeretne parkolni főleg biztonsági okból. A kérdőívekben a lakosság megfogalmazta, hogy szeretnének több parkolót, épüljön mélygarázs, legyenek parkolóházak, az autóroncsokat el kell távolítani, a kisteherautókat ki kell tiltani. A parkolók számát azonban csak úgy levet növelni, hogy mindez a zöldfelület csökkentésével nem járhat.
– A mai állapot szerint a 18 ezer lakáshoz 30%-os a parkolási lehetőség. Tökéletes megoldás pedig csak külön szintű parkolással oldható meg- például az autóbusz végállomásnál lehetne egy mélygarázst építeni, ahol a felszíni parkoló megszűnésével zöldfelület lehetne itt. Igaz, a garázshoz vezető úton a zöld megszűnne, de mindez egyensúlyba kerülhetne.
Gáti Imre, rendőr alezredes és Minyóczky Árpád, rendőr őrnagy is jelen volt a lakossági fórumon és elmondták, hogy nagyon jó kapcsolatban vannak a közterületes munkatársakkal, de sajnos, pontosan a kevés parkolóhely miatt nem lehet a törvény minden szavát alkalmazni.
– Mit szólna az a lakó, aki, ha este egy színházi előadás megtekintése után hazatérve és parkolót nem találva beáll a többi autó mögé, mi pedig elszállítatnánk a gépjárművét? Felháborodna jogosan, bár ő valóban szabálytalanul parkolt.
Az önkormányzat Közteret Felügyeletének vezetője, Kállai Antal mindehhez hozzátette:
Így is kb. 300 autó szállítottunk el. A roncsoknál egy kicsit más a helyzet, mert utána kell járni, hogy pl. van-e érvényes műszaki vizsgája az autónak, s csak ezután lehet elszállíttatni és egyben kivetni a szállítási költséget az autó tulajdonosára.
Gyurcsányszky János, alpolgármester a jelenlévők észrevételeire reagálva elmondta, hogy tavaly ősszel kérték a lakosságot, hogy tegyenek javaslatokat a parkolással kapcsolatban.
Térfigyelő rendszer bevezetésére nincs lehetőség, mivel nagyon drága. A felszín alatti parkolás megoldása szintén drága, de inkább macerás nagyon. Hiszen sok helyen van mélygarázs és mégsem állnak be oda, hanem a felszínen parkolnak autóikkal a tulajdonosok. Mi a megoldás? Több helyen is van lehetőség parkolók kialakítására- például a Lőcsevár utcában üres a parkoló, mert távolabb van a házaktól; a Késmárk utcában lehetne egy 80-100 autó számára kialakítani parkolót. Ha itt parkolóház létesülne, akár 3-400 autó is leférhetne. A tehergépjárműveknek kitűnő parkolóhelye lehetne szintén a Késmárk utcában, ahol vegyes parkolással meg lehetne oldani a helyzetet. Egy biztos, valóban kellene mélygarázs és lesz is valamikor. De hol??? A társasházak alatt nem lehet, de például az Erdőkerülő útnál, ahol intézmény épülne, ott a pályázatba be lehetne írni, hogy tervezzenek a föld alá egy háromszintes parkolót. Így nemcsak az intézmény, hanem a lakosság parkolási gondja is enyhülne.. Jelenleg kompromisszummal kell élni- inkább eltűrjük a parkolási szabálytalanságot, de csak úgy, hogy férjen el a másik jármű is.