Menu

Közelebb az ügyekhez – okmányiroda a Pólusban

2003.02.10.

Kerületünkben nyílt meg az ország első bevásárlóközpontba kihelyezett központi okmányirodája. A XV. kerület önkormányzati információs irodája szomszédságába telepített intézményt január 22-én Lamperth Mónika miniszter és Hajdu László polgármester adta át.

A kísérleti jelleggel elindított iroda megnyitóján a belügyminiszter asszony arra hívta fel a figyelmet, hogy az új intézmény a közigazgatási reformfolyamat filozófiája jegyében született. Lamperth Mónika elmondta: a tárca törekszik arra, hogy a közszolgáltatásokat az emberek időbeosztásához, szokásaihoz igazítsa.
Véleménye szerint a most megnyílt okmányiroda – a bankokhoz és a postahivatalokhoz hasonlóan – mindazok számára könnyen elérhető szolgáltatásokat nyújt, akik akár vásárolni, akár nézelődni vagy szórakozni térnek be a Pólus Centerbe.
A kirendeltségen nem csak a kerületiek, de bármely, magyar lakóhellyel rendelkező állampolgár igényelhet személyi igazolványt, jogosítványt vagy útlevelet. Az okmányokért ugyanakkor nem kell újra visszatérni a Pólus Centerbe, azokat postán kézbesítik az ügyfeleknek. Az ideiglenes személyazonosító igazolványt, az ideiglenes vezetői engedélyt, a személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványt, valamint a nemzetközi vezetői engedélyt az ügyintéző helyben készíti és adja át.
A járművek okmányainak igénylését – így a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet – ugyanakkor továbbra is a lakó -, illetve a tartózkodási hely szerint illetékes okmányirodában intézhetjük.
Lehetőség nyílik arra is, hogy az ügyfelek nekik alkalmas időpontot kérjenek az okmányközpont munkatársaitól, így az előjegyzésbe vett lakosoknak nem kell feleslegesen várakozniuk az iroda – egyébként elég szűkös – helyiségében. Az ügyintézés megkönnyítését szolgálja az is, hogy a többi okmányirodához hasonlóan itt is helyben készülnek az igazolványképek.
A minisztérium elképzelései szerint, ha a bevásárlóközpontba kihelyezett okmányiroda modellje beválik, kedvelt lesz az ügyfelek körében, akkor a későbbiekben több hasonló intézményt alakítanak ki az ország valamennyi térségében.
Emlékeztetett arra is, hog az okmányirodákban jelenleg mintegy 2500 szakember dolgozik, akik az elmúlt évben közel 9 millió ügyet intéztek. Emlékeztetett arra, hogy 2003-tól kezdve az okmányirodákat az ügyfélforgalom alapján finanszírozzák, az egyes intézmények ügyenként 510 forintot kapnak a költségvetéstől
Lamperth Mónika az alkalmat megragadva szólt a minisztérium önkormányzatokkal kapcsolatos terveiről is. A tárca a lakosságbarát önkormányzati és közigazgatási rendszer megalapozása érdekében a kisrégiók szerepét kívánja megerősíteni.
Véleménye szerint ehhez a helyhatóságok és a minisztérium közötti, párbeszéden alapuló partneri kapcsolat megerősítésére van szükség.
Kitért arra is, hogy a jelenlegi államigazgatási eljárást módosító új jogszabályok is azt az uniós szemléletet tükrözik majd, melyben nem a hivatal, hanem az állampolgár áll a közszolgáltatások és ügyintézés központjában.