Kétszer is terítéken a Kolozsvár utcai piac
Február 8-án a civil szervezetek képviselői, míg másnap közmeghallgatás keretében a kerület érdeklődő lakosai kaptak tájékoztatást a Kolozsvár utcai piac rekonstrukciójára készített tanulmánytervekről, melyeket a Stefánia Építész Stúdió készített.
Mindkét helyen Csanádi István, az építész stúdió vezetője elmondta, hogy valamivel több mint fél évvel ezelőtt, 2005. augusztusában kezdtek el tárgyalni a Csapi 15 Kft.-vel a piac felújításáról, átalakításáról. A terveket november óta készítik, s azóta többször módosították.
-Ami adott volt, az az a terület, melyen mind a piacot, mind az ehhez szükséges parkolókat kell megvalósítani. A piac kialakításához a maximális 50 százalékos beépíthetőségi lehetőséget (956 m2) használtuk ki. Gondolkodtunk négyszögletes pavilonok elhelyezésén, de végül a hatszögletű megoldás mellett döntöttünk. Véleményünk szerint ezek jobban elhelyezhetők tömbben a meglevő területen úgy, hogy körbejárhatóak legyenek.
A tervezők három változatot készítettek:
I. Minimális program 14 pavilonnal és 13 gépkocsi számára alkalmas parkolóval. A rakodásra két közepes méretű parkolóhelyet terveztek. A piac átjárható lenne a Kolozsvár utcánál a Darnó utca irányába. A közművekre a Rákospalotai Körvasút sor és a Kolozsvár utca sarkán lehetne csatlakozni. Kialakítottak egy udvart is, ahol hulladéktároló is helyet kapott. Ezt a tervet kb. 105 millió forintból lehet megvalósítani. Amint Csanádi István elmondta, ez az elképzelés a jelenlegi piac szerkezetéhez hasonló.
II. Maximális program másfél méterrel a terepszint alatti szinteltolásos, 18 beállós parkoló, amelynek tetején átjárót alakítanának ki, illetve a 25 pavilonos piacot lépcsőn lehetne a megközelíteni, a mozgássérültek segítésére rámpákat alakítanának ki. A területen helyet kapna egy vizesblokk is. A költsége ennek a változatnak közel 145 millió forint.
III. A területen 22 pavilon, ebből 19 elárusítóhelyként üzemelne, 3 pedig a tárolást szolgálná. A gépkocsiknak 20 parkolóhelyet alakítanának ki, négy helyen lehetne megállni a nagyobb, szállítást szolgáló kocsikkal. Zárt közlekedőket létesítenének, a szelektív és az egyéb hulladékok gyűjtését is megoldanák, s helyet kap vizesblokk. Ennek a költsége a másik két változat közötti értéken mozog.
A bemutató után a közmeghallgatáson a kerület lakosai tehették fel kérdéseiket, s tehettek észrevételeket.
A felszólalók többek között szóvá tették, hogy
-a Kolozsvár utca nagy forgalma miatt nehezen lehet megközelíteni a piacot, éppen ezért lámpás kereszteződés kiépítését javasolják
– a tervekből nem derült ki, hogy hol létesítenek személyzeti bejárót, az árusok hol parkolhatnának.
– nem igazán jó a hatszögletű pavilon
– vajon baleset esetén a mentők, tűzoltók, rendőrség hogyan tudják megközelíteni a piac belsejét.
– tervpályázatot kellett volna kiírni a tervek elkészítésére
Csanádi István válaszként elmondta, hogy azért nem szorgalmazták a négyszögletű pavilonok kialakítását, mert akkor az utcafronton lévő eladók elsőbbségbe kerülnek hátsó részen található pavilonokban árusítókkal szemben. Az is elhangzott, hogy a pavilonok elbontásával folyamatosan fenntartható a piac működése még az átépítés idején is. A tömbre vonatkozó szabályozási tervvel kapcsolatban elmondta, hogy a stúdió kizárólag a vásártér területének rendezésére kapott megbízást. Szaniszló Attila, a Csapi 15 Kft. igazgatója mindehhez hozzátette, hogy az árusoknak a parkolása megoldott és a rakodást is akadályoztatás nélkül elvégezhetik majd.
Hajdu László polgármester külön kihangsúlyozta az elhangzottakat követően, hogy a most bemutatott tervek kizárólag tanulmánytervek és az önkormányzat tart még további lakossági fórumokat a piac átalakításával kapcsolatban.