Egyenesen a Körvasút menti körútról
A nagy ívű fővárosi beruházásról még nem sokat tudni, de a XV. kerület érintett telkeit már „leminősítették”, a tulajdonosok kártalanítást kaphatnak.
A XV. kerületet is érintő, a Budapest Mobilitás Tervben szereplő távlati közlekedésfejlesztések, azon belül is a Körvasút menti körút jelenlegi helyzete volt a központi témája annak a lakossági fórumnak, amelyet a Pestújhelyi Pátria Közhasznú Egyesület rendezett október 3-án. Bár a kerületet az M3-as bevezető szakaszáig érintő fővárosi beruházásról, az autópályát a dél-pesti térséggel összekötő kétszer kétsávos autóútról egyelőre semmi pontosat nem tudni, a körút nyomvonala menti lakóövezeti ingatlanokat már közlekedési övezetbe kellett sorolni, amiért a tulajdonosok kártalanítási igénnyel fordulhatnak a fővároshoz.
Budapest Mobilitás Terv
A Budapest Mobilitás Terv több, a főváros egészét meghatározó közlekedésfejlesztési és beruházási programjavaslatot tartalmaz a 2019-2030 közötti időszakra, ám nem határozza meg pontosan az egyes beruházások elindítását. A tervben szerepel a Körvasút 10-es főút és az M3-as autópálya bevezető szakasza közti első üteme (ez az M3-as bevezető szakaszáig érinti a XV. kerületet) is, az annak előkészítéséről szóló kormányhatározat pedig forrást is biztosít a Fővárosi Önkormányzatnak egy tanulmányterv készítésére. A Fővárosi Közgyűlés 2019. május végén tárgyalta a kapcsolódó előterjesztést, és a Budapesti Közút Kezelő Zrt.-hez rendelte a tanulmányterv elkészítésének feladatát, ám arról, hogy ez hogy áll, semmiféle tájékoztatást nem kapott a XV. kerületi önkormányzat. Az biztos, hogy a fővárosi településrendezési tervek a Rákospalotai Körvasút XV. kerületi oldalára jelölték ki a körút nyomvonalát, és ezzel megváltoztatták az annak mentén fekvő ingatlanok övezeti besorolását is a Taksony sor és az Irány utca között (beleértve a csomópont kialakítását a Tóth István utcáig), valamint a teljes Körvasút menti szakaszon a Rákospalotai határúti csomópontig.
Ördögi kör
A fővárosi településrendezési tervek véleményezésekor a képviselő-testület többször is úgy döntött, hogy a XV. kerületi önkormányzat elutasítja a körút tervezett nyomvonalát és alternatív útvonalak megvizsgálását kezdeményezte, ám a kerület ennél többet nem tehet, mert a kerületi önkormányzatoknak csak véleményezési joguk van, nem dönthetnek a közlekedési területbe sorolt ingatlanok besorolásáról. A főváros ugyanis településfejlesztési, településrendezési szempontból sajátos helyzetben van: a Fővárosi Önkormányzatnak volt és van joga a Budapest teljes közigazgatási területére vonatkozó építésjogi kereteket szabályozni, az összvárosi érdekeket meghatározó közlekedési és közmű infrastruktúra elemeket rögzíteni, és ezeket a kerületi önkormányzatoknak helyi településfejlesztési, településrendezési dokumentumaikban figyelembe kell venniük.
Jár a kártalanítás
A kerület számára tehát kötelező, fővárosi szintű településrendezési tervrendszer miatt 2018. 08.01-jén hatályba lépett kerületi építési szabályzatban (KÉSZ) ezért kötelező elemként kellett szerepeltetni a tervezett körút területbiztosítását is, ami azt jelentette, hogy a tervezett nyomvonal menti, közel egy telekmélységű, korábban kertvárosi lakóépítési övezetbe sorolt teleksáv beépítésre nem szánt, közlekedési övezetbe került. Az érintett telektulajdonosok azonban ezért korlátozási kártalanítási igénnyel fordulhatnak a Fővárosi Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatal Vagyongazdálkodási Főosztályához, ám miután a főváros által tervezett közlekedési beruházásnak egyelőre nincs az önkormányzat számára ismert, pontos megvalósítási dátuma, a KÉSZ lehetőséget ad a közlekedési övezetbe került meglévő lakóépületek korlátozott, egyszeri bővítésére, állagmegóvására is.
A Körvasút menti körút területi érintettségét a mellékelt Fővárosi Településszerkezeti Tervszelvénye tartalmazza, a helyi építési szabályzat ITT olvasható, de az egyes telkekről bővebb információt tudnak adni a Főépítészi Iroda munkatársai is.
Fotó: facebook