Menu

Hogyan újuljon meg a MÁV-telep?

2010.05.24.

Hosszú ideje folyik arról a vita, egyeztetés, hogy hogyan újuljanak meg a MÁV-telep házai, hogyan alakuljon át a terület. Nemrégiben felkért szakemberek a régi MÁV-telep területére övezet-megfelelőségi tanulmányt és rehabilitációs tervet dolgoztak ki a Wesselényi utca – Vasutastelep utca – Széchenyi utca – 3. számú főközlekedési út – Kazán utca – Rákos út által határolt területre, melyet a lakossággal fórum keretében ismertettek.

A szerdán lezajlott fórumot Gyurcsánszky János alpolgármester nyitotta meg, majd a KASIB Mérnöki Iroda tervezője, Zorgelné Sín Emília ismertette a megfelelőségi tanulmányban leírtakat.
-Vizsgáltuk a terület övezeti besorolását, amely a főváros rendelkezése szerint jelenleg L7-es nagyvárosi lakótelepi és az autópálya mentén pedig intézményi- hangzott el. Az egyes épületeket a főváros védelem alá helyezte. A tervezők kitértek a tulajdonosi szerkezet vizsgálatára is, amelyből kiderült, hogy az épületek és az épületek körül levő terület egy része magántulajdon, a többi az önkormányzat tulajdona. A telkek jellemzően osztatlan közös tulajdont képeznek.
A dokumentumban arról is szól, hogy az L7-es keretövezeti besorolást mely más besorolással tudnák kiváltani, így pl. az L4 és L5-ös besorolással, amely kertvárosias lakóterületre minősítené át a területet, ám vizsgálták az L3-as, a kisvárosias lakóterületi besorolás lehetőségét is, amely a legjobban felelne meg a terület adottságait figyelembe véve. Ennek megfelelően a tervezők javasolták, hogy sorolják át a telepet az L3-as besorolásba. Az M3 autópálya mellett funkcióváltást javasolnak, tehát az ott levő házakról le kellene vetetni a védettséget, így rugalmasabban kezelhetnék az ingatlanok sorsát. Az óvodával kapcsolatban a tervező kitért arra, hogy javasolják a volt óvoda épületének a védelmét.
A rehabilitációs tervről Fürstand Attila. a Nirmana Iroda tájépítésze szólt.
-Olyan tervet készítettünk, amely alapja lehet egy EU-s rehabilitációs pályázatnak is. Felmértük a területet, de a legnagyobb segítséget a MÁV-telep Baráti Köre Közhasznú Egyesülettől kaptuk, amelynek tagjai átengedték a régi, eredeti dokumentumokat a tervezőknek, és így képet kaphattunk a telep eredeti kialakításáról.
Vékony Péter, irodavezető-tervezője vette át a szót ezek után.
-A felmérésből világossá vált számunkra: a telep mintaszerű és egységes, de a pusztulás jelei fedezhetőek fel a területen. Az épületek mind műszakilag, mind belső kialakításukat tekintve lepusztultak. A szép házak mellett megjelentek a ’70-es években épített kockaházak is. A zöldfelületen pedig a pusztulás jelei fedezhetők fel. Véleményem szerint a területről hiányzik egy közösségi, központi tér, amelyet a Testvériség téren lehetne kialakítani. A házak belsejében pedig lakás-összenyitásokat javasolunk, ezáltal a mai igényeknek is megfelelő otthonokat lehetne kialakítani.
A zöldfelületekkel kapcsolatban Fürstand Attila azt mondta, a területek nem tudják ellátni a feladatukat, közlekedni nehezen lehet, a parkolás megoldatlan és a vízelvezetés tekintetében is hiányosságok mutatkoznak. A parkolás kialakítását mindenképpen újra kell gondolni. A zöldfelületek rendezésével kapcsolatban pedig például utcanyitások is szerepelnek az elképzelések között.
Mindezen ismertetők után a lakosság is feltehette kérdéseit. Az érdeklődők főként az övezeti besorolással kapcsolatosan tették fel kérdéseiket, melyre válaszként elhangzott, hogy az L3-as besorolás esetén az építménymagasság 12,5 méter lehet, a zöldfelületi mutató pedig 55 százalék, továbbá a terület 33 százaléka építhető be. Jelenleg a telepen a zöldfelületi mutató 80 százalék, a beépítettség 15 százalék, az alacsonyabb házak esetén 7,5 méter az építménymagasság, a magas épületeknél pedig 12,5 méter.