Hogyan oldódhat meg az Esthajnal utca és környéke tömegközlekedése?
Júniustól, a BKV új paraméterkönyvének bevezetése óta egyik irányban sem járnak az Esthajnal utcában a 124-es és a 125-ös autóbuszok.Mindezt a lakosság és az önkormányzat kezdeményezte, mivel amúgy is túlterhelt forgalmú a keskeny utca.
A buszközlekedés átszervezésével kapcsolatban tartottak már lakossági fórumot néhány héttel ezelőtt, akkor a főváros illetékes ügyosztályának képviselője és a BKV munkatársa megígérte, hogy kész javaslattal visszajönnek a kerületbe és elmondják a lakosoknak a lehetséges megoldásokat. Nagy Balázs, a főváros közlekedési ügyosztályának munkatársa ismét jelen volt a témában tartott újabb lakossági fórumon, ahol vázolta a főváros új javaslatát, miszerint a 125-ös busz közlekedne az Esthajnal utcában, a 124-es buszt viszont nem járatnák az útszakaszon. A járatot kivinnék a Károlyi Sándor utcára és a Medimpexig, a 125-ös végállomásig közlekedne. Az Esthajnal utcából a kerületi szakrendelőhöz úgy érnének el a lakosok, hogy a Kossuth téren átszállhatnak az 5-ös buszra vagy a 124-es járatra a Mélyfúró utcánál. Nagy Balázs hangsúlyozta, hogy a javaslatukat a lakossági fórum után a főváros városüzemeltetési bizottságának is jóvá kell hagynia, s majd csak ezt követően vezetheti be a BKV a változást a járatoknál.
Az ismertetés után a lakosok annak a véleményüknek adtak hangot, hogy állítsák vissza a megszüntetett 24-es és a 25-ös busz útvonalának megfelelően a két járat megállóit. Nagy Balázs válaszában elmondta, hogy költségmegtakarítás miatt kellett a BKV paraméterkönyvén változtatni, így nem áll módjukban visszaállítani az eredeti állapotokat. Már csak azért sem, lehet visszaállítani az évtizedek alatt megszokott buszjáratokat, mert akkor az 5-es buszt el kellene törölniük, amit viszont az utas igények és az utasforgalom miatt nem tehetnek meg. Tarsoly András, a BKV főosztályvezetője kérte a megjelenteket, hogy fogadják el a főváros javaslatát, annál is inkább mivel, ha ezt nem vezetik be, akkor marad az eredeti terv és két járat, a 124-es és 125-ös fog közlekedni az Esthajnal utcában. A lakókkal azt is próbálta megértetni, hogy mindenki számára jó megoldást nem tud sem a főváros, sem a BKV javasolni a buszjáratok átszervezésekor.
A lakossági fórumon felvetődött még, hogy az Énekes utcai műszaki busztároló komoly kényelmetlenségeket okoz a lakóknak. A buszok nagy sebességgel közlekednek, a vezetők indokolatlanul járatják a járművek motorját, és nincs megfelelő szociális helyisége a sofőröknek, ahol pihenni tudnának vagy a szükségleteiket elvégezhetnék.
Tarsoly András válaszából kiderült: a rendőrség kérte, hogy közlekedésbiztonsági okokból a Fő útról helyezzék át máshová a buszvégállomást. Egyelőre azonban nincs jobb megoldás a buszok visszafordítására, de a buszvégállomás kialakításának kérdését nem zárta le a BKV, még gondolkodnak másik megoldáson is. A sofőrök viselkedésével kapcsolatban megígérte, hogy vizsgálatot kezdeményez és utánajárnak, hogyan közlekednek és viselkednek az utcában.
Felvetődött az is, hogy a fóti Cora Áruházhoz miért nem megy ki buszjárat. A főosztályvezető válaszában elmondta, hogy az áruházaknak kell megfizetniük a hipermarkethez kimenő buszjáratok költségeit. A fóti áruház esetében már tárgyalnak az üzlet vezetésével. Két megoldásban gondolkodik a BKV: vagy a volt palota busz jár majd ki az áruházhoz, vagy 104-es, 204-es buszok vonalának meghosszabbításával biztosítanák a kijutást. Hamarosan tárgyalnak a pénzügyekről és az áruház vezetése eldönti, hogy melyik megoldást tudja finanszírozni.
Szóba került az Eötvös utca egyirányúsításának kérdése is. Az egyik lakos indítványozta, hogy a Károly Róbert, az Esthajnal és az Eötvös utcai lakókat képviselői üljenek össze és közösen találják meg a 125-ös busz útvonalának kialakítására a mindenkinek legjobb megoldást.
A lakossági fórumról az emlékeztetőt itt olvashatják:lakossagi_forum_20090618.pdf