Menu

Heves vita a lakossági fórumon

2007.06.12.

Június 6-án a Szent Korona Általános Iskola ebédlőjébe időben kellett érkeznie annak, aki még be szeretett volna férni: az itt tartott lakossági fórum témája ugyanis nagy érdeklődést váltott ki. Terítékre került az M3-as fővárosi főközlekedési út komplex problémája, a főváros által távlatilag tervezett Körvasút sori közút M3-as csomópontja, ill. az új Duna hídról érkező közúti forgalom fogadásával kapcsolatos Fővárosi Közgyűlés határozat hatása a térségre illetve az M3-as zajvédő fal megépítése a Szentmihályi útig mindkét oldalon- ennek elképzelt megépítési esélyeiről volt tájékoztató.

A fórumon részt vett Gyurcsánszky János alpolgármester, Marsovszky Györgyné környezetvédelmi tanácsnok, önkormányzati képviselő, dr. Herczeg Julianna aljegyző, Balázs Zoltán, a kerület főépítésze, Beleznay Éva, a főváros megbízott főépítésze, Szabó András, a Fővárosi Önkormányzat Közlekedési Ügyosztályának munkatársa, Németh János a kerület környezetvédelmi ügyintézője.
Marsovszky Györgyné miután köszöntötte a jelenlévőket, elmondta, hogy építési tilalmat vezetek be a lakossági fórumon szereplő területen. Véleménye szerint a körútra nincs szükség, mivel megszűntek a vállalkozások a leendő út környezetében. Sok az ellentmondás, ezért a lakók tudni szeretnék, hogy mi lesz a sorsa a területeknek.
Szabó András válaszul elmondta, hogy Budapest sugaras közgyűrűs rendszerben épült. A körgyűrűk elmaradtak. a Körvasút menti körút egy darabig munkáskörút volt. A forgalom átalakult, átrendeződött, és még egy valami változott, ez a környezetvédelmi törvény.
-Ma ha terveznek egy közlekedési létesítményt, csak úgy tehetik meg, ha a határértékeket – zajban, rezgésben – be tudják tartani. Az utaktól 1-1 félutcányi sáv ezért van szanálásra kijelölve. A nagyobb problémát az jelenti, hogy a szanálásokat nem lehet megkezdeni. nincs konkrét döntés a kártalanításokkal kapcsolatban. Ugyanakkor az aquincumi Duna-híd megépítése is csúszik, az idei tervekben nem szerepel. Nem tudok jót mondani. Az egész léte bizonytalan, és meglehetősen nyugtalanító- mondta.
Beleznay Éva főépítész szintén csak azt tudta mondani, hogy a tervezők a munkájuk során minden esetet külön-külön megvizsgálnak. A Körvasút menti körút a szórt forgalmat egy helyen, tömörítetten vezetné el.
A lakosok kérdésként fogalmazták meg, hogy miért nem a Körvasút soron alakítják ki az utat? A vasúti sínek alatti átvezetésnek mi az akadálya? Felmerült, hogy a kihasználatlan vasúti területen is el lehetne vezetni az utat.
Szabó András válaszából kiderül, hogy nem könnyű az út helyének megválasztása. Az M0-on belül ugyanis új forgalmi rendet építenek ki. A körgyűrűn belül a 12 tonnánál nehezebb gépjárművek nem hajthatnak majd be. Az út nem hozza majd a forgalmat, hanem összegyűjti és elvezeti a kerületből A mélyvezetéses megoldás nagyon sokba kerülne.
Több lakó annak a véleményének adott hangot, mely szerint az út megépítéséhez nem 80, hanem lényegesen több ingatlant kell kisajátítatnia az önkormányzatnak. Javasolták a zajvédőfal felhúzását a zajvédelem kialakításához, illetve azt, hogy MÁV-val egyezzenek meg arról, hogy a vasút mellett oldják meg az út építését. Felvetődött, hogy az utat Zugló vagy Angyalföld irányába vezessék el. Az Elem utcánál aluljárón keresztül lehetne elterelni a forgalmat a XIII. kerületbe. Felmerült az is, hogy miért nem szélesítik a Pázmány Péter utat.
Balázs Zoltán, a kerület főépítésze a fórumon elmondta, hogy a főváros 2006-ban átsorolta a már említett 80 telket lakóterületből zöldfelületi, illetve közlekedési területté. A döntésről szóló értesítést viszont a kerület a törvényi előírásokban szereplő határidőnél lényegesen később kapta meg. A településszerkezeti terv tárgyalásakor a kerület tiltakozott, elutasította a körút kerületi megépítését. Fontosnak tartotta megjegyezni, hogy a jegyző úr írt egy levelet a főváros főjegyzőjéhez, amelyben kérte a végrehajtás további lépéseinek megadását. Ennek hiányában véleménye szerint a főváros jogsértést követett el. A szabály ugyanis kimondja, hogy amit a főváros módosít, azt a kerületnek is át kell vezetnie a saját övezeti tervlapján. Éppen ezért a mai napig nem vezették át az övezeti tervlapon az átsorolásokat. Az elsősorban érintett terület: Őrtűz utca- Tóth István utca- Vasvári Pál utca M3-as felőli oldala-Rákospalotai körvasútsor. A főépítész elmondta azt is, hogy az egyik feljáró a zöldfelületek között menne, a másik oldalon viszont a telkek mellett haladna. A kisajátításokkal kapcsolatban pedig annyit mondott, hogy számításaik szerint nem 80, hanem körülbelül 400 telket érintene a hatása, s véleménye szerint az M3-ig megépítendő körút a Szentmihályi utat is továbbterhelné. Az út ugyanis zsákutca, onnan a forgalom nem tud továbbmenni a XVI. kerület irányába. A vasút két oldalán történetileg kialakult 2×1 sávos szervizút korszerűsítését támogatható tervnek tartja. A fővárosnak minden megoldást meg kellett volna vizsgálnia. Hozzátette, hogy szerinte a kötöttpályás-, elővárosi tömegközlekedést kellene fejleszteni. A 3-as és a 4-es metró továbbépítése lenne fontos.
A jogsértésre visszatérve Balázs Zoltán hangsúlyozta, hogy az átsorolásra és a kisajátításra vonatkozó végrehajtási rendelet hiányában jogot sért a főváros. Ez pedig olyan gondokat generál, mint hogy a területeken élő lakók nem építkezhetnek az átsorolás miatt. Ez pedig így tovább nem tartható fenn.
Beleznay Éva válaszában elmondta, hogy elvégezték az összes vizsgálatot, számba vették a lehetőségeket. A terveket fővállalkozóként várostervező készíti, a közlekedéstervező pedig csak alvállalkozó. Gondolkodnak az elővárosi vasút létrehozásán, tárgyalnak a BKV-val, a MÁV-val és a GKM-mel arról, hogy közösen pályázzanak ennek megvalósításához a kohéziós alapra. A hálózat kapcsolódna a fővárosi tömegközlekedési hálózathoz, csatlakozása lenne a HÉV-hez és a metrókhoz. Korábban nem vették figyelembe, hogy a tömegközlekedési hálózatok kapcsolódjanak egymáshoz, most a főváros javítani akar ezen.
A zajvédőfallal kapcsolatban az egyik lakos elmondta, hogy a felüljárón is vezessék át. A főváros által készített zajtérkép szerint ugyanis az M3-as a legzajosabb út a fővárosban. Többen furcsának találják azt is, hogy az M3-as melletti vállalkozások megakadályozhatják a fal megépítését. Felmerült: akkor most bontanak vagy sem és, ha bontanak mikor? Elhangzott az is, hogy nagy probléma az M3-as zajvédelmének megoldása és az onnan érkező szennyezés mérséklése. Marsovszky Györgyné azt kérte, hogy inkább a zajvédő falat építse meg a főváros, viszont a körúttal kapcsolatban a képviselő-testület is úgy döntött, hogy nem kell az útszakasz a kerületnek.
A fórumon elhangzott, hogy az út megépítése a főváros középtávú tervei között szerepel, így 6-7 éven belül valósítják. A tervek elkészítésén a legjobb szakértők dolgoztak, a keretövezet átsorolás megtörténte után tovább kellett volna lépni, bármely ingatlan tulajdonos ugyanis kérheti telkének kisajátítását, az önkormányzat köteles azt megvenni.
Balázs Zoltán elmondta, hogy a XV. kerület képviselő-testülete egyhangúlag elutasítja a Körvasút menti körút a kerületet érintő Fővárosi Szabályozási Keretterv bemutatott módosítását és annak a Fővárosi Közgyűlés által történő jóváhagyását. Nem támogatja a körút és az M3-as főút közlekedési csomópontjának a kerület közigazgatási területén belüli megvalósítását. Ritkán van egyhangú döntés, de ebben teljes mértékben egyet ért az egész kerület. A főváros csak egyet tud tenni: további vizsgálatot végez, s mind műszaki, mind minden egyéb területen megfelelő megoldást tálal. Fel kell függeszteni és vissza kell vonni az FSZKT általi átsorolásokat, hiszen ha az út 25 év múlva épül meg, akkor se lehet az ott lakók alkotmányos jogait megsérteni.
Hajdu László polgármester és a kerület vezetése nem egyszer kérte a fővárostól, hogy tartson fórumot, egyeztetéseket. A vállalkozók kérték, hogy az M3-asnál a betonfalat több helyen cseréljék ki áttetsző falra akár saját költségükön is, de ez mind a mai napig nem történt meg. Nem az a megoldás, ha azt mondják a kérésekre, hogy drága. Az ott élő élete minden műszaki megoldásnál drágább. Az M3-as terhelése remélhetőleg csökken majd az M0-s megépítése után, így a körútra már nincs szükség. Állítólag tovább akarják tervezni a körutat, de minek. A Földhivatal nyilvántartása szerint a Széchenyi felüljárótól a Szentmihályi útig nincs M3-as, csak az Alkotmány utca. A Wesselényi úttól az M3-asig meg kell vizsgálni, hogy az ott lakók mit szeretnének. A másik oldalon, ha nem kívánnak ott lakni, tömbrendezést kellene elvégezni. Az önkormányzatunk mindkét oldalra a Wesselényi utcától a Szentmihályi útig új szabályozási terv indítását tervezi. A Szerencs utcai átjárás jogosultságát is vizsgálják meg, ezt egyébként a testület is kérte. Szakmai vélemény szerint kedvezőbb lenne, ha a sávok között sebesség kategóriák lennének. A csomópont létrejöttével a környező utcák terhelése megnőne. A munkát úgy kell elkezdeni, hogy megvizsgálják a körülményeket és azokat figyelembe is veszik.
Zárásképpen Marsovszky Györgyné annak az aggodalmának adott hangot, hogy ha kisajátítják a területet, hova lehet költözni, hol van üres telek?
-Nehéz az embereknek megmagyarázni, hol vegyenek telket? A 80-as évektől folyamatosan fejlesztették ugyanis a házaikat, a környéküket, s nem biztos, hogy az embereknek lesz elég erejük újból felépíteni az életüket, az otthonukat. Épp ezért a kerület mindent elkövet azért, hogy ezt megakadályozza.
A fórum azzal ért véget, hogy szükséges még tartani lakossági tájékoztatót, melyen szélesebb körben érdeklődhet a lakosság a felmerülő problémákkal kapcsolatban.