Menu

Hároméves a kerületi okmányiroda

2003.01.28.

Egy 1996-ban született kormányhatározat intézkedett az új, egymással szoros kapcsolatrendszerben álló, egységes okmánycsalád kidolgozására, s arra is, hogy ezeket egy helyen kezeljék, állítsák ki és ugyanott, az önkormányzatoknál lehessen hozzájuk jutni. 2000. január elseje óta adnak ki okmányokat a kerületi polgármesteri hivatalok szervezetében működő okmányirodák, amelyeknek a feladatköre azóta is folyamatosan bővült, s mint hírlik, a jövőben is bővülni fog.

A korábban okmány, anyakönyv- és népesség-nyilvántartási csoport 2002. február elsejétől működik önálló okmányügyi osztályként. A rendkívül szerteágazó feladatokat jelenleg 21 fő látja el. Az osztály vezetője Sütő Lászlóné, aki közel harminc éve dolgozik a hivatalban, azon belül is ezeken a területeken.
A születések, házasságkötések és a halálesetek anyakönyvezése, névváltoztatási, állampolgársági kérelmek intézése, házasságkötési „ceremóniák”, állampolgársági eskük lebonyolítása jelenti az osztály egyik feladatcsoportját. A népesség-nyilvántartás a személyi alapadatok folyamatos „karbantartására” ügyel, regisztrálva, naprakészen rögzítve a polgárok személyi adataiban, lakcímében történő változásokat. Emellett különböző adatigazolásokat adnak ki, és adatokat szolgáltatnak a törvényben meghatározott hivatalos szerveknek. Tavaly igazán nem mondhatták, hogy nincs munkájuk, a választások „sorozata” nem sok pihenőidőt hagyott számukra.
A terület három éve megkapott új feladatköre, az okmányügyek intézése pedig igazán állandó és folyamatos munkaellátottságot jelent az osztály számára. Az okmányiroda dolgozói naponta három-négyszáz ügyféllel foglalkoznak. Akiknek egy része még csak arról érdeklődik, milyen iratokat, mennyi okmánybélyeget kell magukkal hozni, ha a kérdéses okmányt meg akarják kapni. Sokan még ezután is „hiányos felszereltséggel” jönnek vissza. Aki aztán minden feltétellel rendelkezik, jelentkezhet a konkrét ügy elintézésére. Azonban ahol ennyi ember fordul meg, hogy valamiképpen közelebb jusson okmányügye elintézéséhez, ott azért morgolódások, panaszok is előfordulnak. Sütő Lászlóné osztályvezetővel főként erről a területről beszélgettünk.
– Három évvel ezelőtt az új, egységes okmánycsalád első két tagjával, a személyazonosító igazolvánnyal és a rövidebben csak lakcímigazolványnak nevezett okmánnyal indultak.
– Igen, úgy hogy kezdetben még nem is állt rendelkezésünkre az összes, ma már meglévő feltétel. Elkezdtük és végeztük a munkát, miközben még valamennyien tanultuk az új módszereket, ismerkedtünk az új eszközökkel. Annak ellenére, hogy köztisztviselőink ezt megelőzően természetesen részt vettek a Belügyminisztérium által szervezett szaktanfolyamokon. Amelyek az elméleti képzést és a munka végzéséhez szükséges jogosultságot ugyan megadták, de a gyakorlatot a mindennapi munka során kellett megszereznünk.
A bankkártya nagyságú, nemzetközi szabványoknak megfelelő személyazonosító igazolvány elkészítéséhez gyakoroltuk az elektronikus adatfelvételt, a digitális fényképezést, az összes felvett adat továbbítását a központba, ahol aztán lézergravírozással állítják elő az okmányt, majd postázzák az ügyfélnek. A szintén bankkártya formátumú lakcímigazolványt (pontosabban: személyazonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolványt…) viszont mi „állítjuk elő”, a megfelelő adatok rögzítése után a kártyát még fóliázni is nekünk kell. Ezt az okmányt azonban rögtön átveheti az igénylő ügyfél.
– Mit kell magunkkal hozni ezeknek az okmányoknak a kiváltásához?
– A régi okmány mellett a születési anyakönyvi kivonatot, nőknek a házassági anyakönyvi kivonatot is, és 1 500 forint értékű illetékbélyeget. Fénykép nem kell, azt mi készítjük digitális fényképezőgéppel, képernyőn ellenőrizhetően. Ha elveszett okmányt akar valaki pótolni, az érvényes útlevél és az említett papírok mellett szintén csak 1 500 forintot kell fizetni, anélkül 3 000-et.
A lakcímigazolványhoz a személyazonosítónál szükséges papírok kellenek, ha már van lakcímkártyája, akkor az is. Címváltozáshoz kitöltött lakcímbejelentő lap és a lakásra vonatkozó tulajdonosi, vagy bérleti szerződéssel. Az új lakcímigazolvány kiváltása, módosítása ingyenes. Elveszett lakcímigazolvány pótlásához 1 000, névváltozás átvezetéséhez 500 forint illetékbélyeget kell hozni.
– Mekkorára tehető ezeknek az okmányoknak a „forgalma”?
– A korábbi években a régi személyik lejáratától függően fokozatosan lehetett igényelni az új okmányokat, 2003. január elsejétől minden, még a határidő nélkül érvényes régi igazolványok cseréje is igényelhető. Számításaink szerint a kerületben még 10-11 ezer régi igazolvány van kint, aztán ott van a nyolcszáznál több 14. életévét betöltő „első igazolványos”. Idén úgy hat-hétezer személyi azonosító igazolvány kiadására számíthatunk. A lakcímigazolványok száma a címváltozások miatt ezt a számot is meghaladja.
– 2000. novemberében „érkezett” az új okmány, a kereskedelmi kamaráktól az okmányirodákhoz került a vállalkozói igazolványok kiadása.
– Azóta pedig kiegészült azzal, hogy többszörösen módosított határidővel, de le kell cserélni az összes régi vállalkozói igazolványt. A végső határidő most február 15-e. Minden „végső” határidő előtt nagy volt a roham – és sok volt a morgolódás. Holott az ügyfeleknek is meg kellene érteniük, hogy egy ilyen irodát mégsem lehet az irreális csúcsokra méretezni, most is csak annyi ügyintézőnk van egy-egy feladatra, mint a „normális” időszakokban.
A hivatalból elrendelt csere illetékmentes, mint ahogy a megváltozott adószám miatt az egyszerűsített vállalkozói adóra (eva) áttérők esetében is. Az új vállalkozói igazolványokért 5 000, a módosításért (például tevékenységváltozás miatt) 2 000, elveszett igazolvány pótlásáért 3 000 forint illeték-bélyeget kell leróni.
– Az időrendben következő feladatbővülés 2001. január elsején következett be. A rendőrségtől az önkormányzati okmányirodák hatáskörébe került a teljes közlekedési „okmánycsalád”!
– És ez által nagyságrenddel bővült a feladatkörünk! Persze plusz-létszámot, eszközöket is kaptunk hozzá, mégis, mintha mindent újra kellett volna kezdenünk. Ebbe is bele kellett tanulnunk.
A jogosítvány, a vezetői engedély is megújult, ez is bankkártya formátumú és lézergravírozással készül, megfelel az EU normáinak, személyazonosító okmányként is használható. Az új okmány kiadásához szükséges a régi jogosítvány (alkalmassági igazolás), a személyazonosító igazolvány és 4 000 forint illetékbélyeg. A régi típusú engedélyekbe a háziorvos az alkalmasságot igazolva már nem pecsételhet, külön alkalmassági igazolást kell adnia.
A forgalmi engedély intézése több talán a legbonyolultabb. Az új autóknál ezt a márkakereskedő intézi, csak a 3-4 nagyobb kerületi autókereskedő kezdeményez naponta vagy 40-50 ügyet. Az átíráshoz már több kell. Szabályos adásvételi szerződés, az eredetvizsgálatot tanúsító jármű kísérőlap, a vevő részére szóló, kötelező biztosítás és a köbcentiméterenként 13 forint értékű átírási illeték befizetését igazoló csekkszelvény, személyazonosító igazolvány. Az okmányok díja 8 000 forint (4 000 a forgalmi engedélyre, 4 000 a törzskönyvre).
A külföldről behozott kocsi forgalmi engedélyéhez kell a vámbefizetés igazolása, a külföldi forgalmi engedély, a származás ellenőrzésének igazolása (hogy a kocsit például nem körözik-e), amelyet Magyarországon csak két kijelölt cégnek van joga vizsgálni.
A lejárt műszaki engedély érvényesítése is az irodához tartozik. Ehhez, ha a kocsinak még régi forgalmija van, szükséges a vizsgalap, a kötelező biztosítás befizetésének igazolása. A műszaki engedély érvényességét bizonyító címkéért 375 forintot kell csekken befizetni.
A rendszámokkal kapcsolatban nem minden ügyben a kerületi okmányiroda illetékes. Nálunk lehet kezdeményezni az elveszett rendszámok pótlását, illetve engedélyt kérni arra, hogy a Plaket Kft.-vel le lehessen gyártatni. Ennek a költsége 1 500 forint.
Az országos hatáskörrel rendelkező központi okmányiroda a XIII. kerület Visegrádi utca 110-112-ben található, itt intézik például a sárga, taxis, vagy fuvarozó rendszámokat és ezek forgalmi ügyeit is. Úgyszintén ide tartoznak az X-es, bérautós a P-s, próbarendszámos, a Z-s, kiviteli rendszámos ügyek, a CA (-B-s, stb) vagyis az deviza-külföldiek ügyei.
A zuglói okmányiroda (XIV., Pétervárad u. 11-14.) „specializálódott” a DT, CK, HC, CD betűjelű, különleges rendszámú (diplomáciai) kocsik ügyeire. A V betűjelű (vámelőjegyzéses) kocsik ügyeit viszont a XIX. kerületben intézik (Városház tér 18.).
– Úgy tudom, január elsején emelkedtek a Plaket Kft. rendszámárai is…
– Igen, egy normál, vagy sorozatrendszám-pár 4 538 forintba kerül. A pótlásról már volt szó. Egy sárga rendszám-párért 10 140 forintot kérnek. Az egyénileg kiválasztott, tehát nem sorozatos, három betű, három szám rendszám-párja 9 450, az illetéke viszont 75 000 forint. Van még a saját megfogalmazású egyedi rendszám (feltétel, hogy hat karakterből álljon, de legalább egy betű, vagy egy szám szerepeljen benne). Például: ROBI-01. Ennek párját 12 020 forintért gyártják le, az illetéke viszont 312 500 forint…
– Az iroda ügyfélfogadási rendje?
– Hétfőn 8.30-tól 17.30-ig, kedden szünnap, szerdán 8 órától 16 óráig, csütörtökön 8.30-tól 14.30-ig, pénteken 8-tól 11.30-ig fogadjuk az ügyfeleket.
Az ezen kívüli hivatali időben végezzük el a rengeteg háttérmunkát, adminisztrációt, határozatokat. Ebből is akad néhány ügyforma… Például, ha rendőrségi feljelentés alapján ki kell vonni egy autót a forgalomból. Mert lejárt a műszakija, nincs kötelező biztosítása, zöld kártyája, engedély nélküli átalakítás miatt, nem íratták át a kötelező 15 nap alatt és még lehetne sorolni. A kivonást az adóhatóság is kérheti, ha a tulajdonos egy éven túl nem fizeti a kocsi súly-adóját. Az ügyfél is kérheti a kivonást, ha huzamosabb ideig nem használja a kocsit, hogy ne kelljen adót, biztosítást fizetnie. Vagy ha már bontóba akarja vitetni a járművét. A hitelre vásárolt autók elidegenítési tilalmának törlése is itt történik. Bírósági végrehajtó is lefoglalhatja a járművet valamilyen végrehajtási ügy során. Erről is küldünk határozatot, s mint az előzőeket, ezt a döntést is bevezetjük a gépi rendszerbe. Sajnos jó néhány vezetői engedély is bevonásra kerül, főleg ittas vezetés miatt, ezekkel az ügyekkel is van dolgunk.
– És az okmánycsalád egyre bővül…
– Március elsejétől mi intézzük az útlevélügyeket is, hasonló eljárásban mint a személyazonosító igazolványokat. Ehhez újabb három munkatársat kapunk. Addig még az ügyfélszolgálati iroda veszi át a kérelmeket (XV., Bácska u. 12-14.). Ebben az évben, országosan legalább másfél millió útlevél jár le. Arra is kell figyelni, hogy sok országban megkövetelik az úti-okmány legalább 4-5 hónapos érvényességét is. Aztán 2004.-től mi adjuk majd ki a mozgáskorlátozottak igazolványait is…
– Mindannyiunk érdekében további jó munkát kívánok önöknek, köszönöm a beszélgetést.