Menu

Hajdu László a közmű cégek vezetőivel tárgyalt

2002.02.08.

Otthonaink víz-, gáz-, áramellátásáról, szennyvízelvezetéséről, esetleg fűtéséről, a főváros közlekedéséről, közterületeinek, zöldfelületeinek karbantartásáról, hulladékgazdálkodásáról és még sok egyéb szolgáltatásról a közműcégek gondoskodnak. Hajdu László polgármesterségének hat éve alatt minden januárban végiglátogatta ezeket a cégeket, hogy vezérigazgatói szinten egyeztessen a XV. kerületet érintő feladataikról, fejlesztési terveikről, működési gondjaikról, elképzeléseikről. Ezt a – a fővárosi kerületek között egyedülálló – közvetlen kapcsolattartást rendkívül fontosnak tartják a cégek vezetői is, hiszen hozzájárulhat a felmerülő problémák időben történő kiküszöböléséhez, a rászorultság feltérképezéséhez, vagyis a közmegelégedésre végzett szolgáltatáshoz.

Az év elejei tárgyalássorozat jó alkalom volt a problémák felvetésére, a feladatok egyeztetésére és az adott szakterület felújítási, fenntartási, beruházási terveinek megbeszélésére – kezdte beszámolóját Hajdu László. Ilyenkor természetesen a köszönetnyilvánítás sem marad el azoknak a szakembereknek, akik hétköznapokon és ünnepeken egyaránt rendelkezésre állva gondoskodnak a főváros folyamatos „üzemeltetéséről”. Mód nyílik ezeken a megbeszéléseken a XV. kerület érdekében végzett „alkudozásra” is, amikor a következő év feladatairól esik szó. Egy-egy feladat végrehajtását jelentősen meggyorsíthatja a kerületi önkormányzat részéről tapasztalt együttműködési készség. A polgármester, az illetékes alpolgármester és a kíséretében lévő szakemberek betekinthetnek a cég gazdálkodási viszonyaiba, például a közműdíjak felhasználásába, a kintlévőség mértékébe, a díjemelések hátterébe. Megállapíthatók trendek – hiszen a közüzemi díjelmaradás komoly szegénységi mutató – és ez bizony egyik közműcégnél sem csökkent – foglalta össze tapasztalatait a polgármester.

A Fővárosi Gázművek Rt. és a XV. kerületi önkormányzat között évek óta kiemelkedően jó együttműködés. A céget a privatizáció után is példaszerű szociális érzékenység jellemzi: egy együttműködési megállapodás keretében támogatja a kerületi családokat a korszerű fűtésre való átállásban. Ennek a segítségnek – szociális alapon – több formáját dolgozták ki: van, amikor bizonyos önrészt kell vállalniuk, a leginkább rászorulók otthonaiba pedig méltányosságból vissza nem térítendő támogatásként vezetik be a gázt, sőt, a fűtőkészüléket kedvező feltételekkel „lízingelni” is lehet. Az elmúlt évben a Gázművek 12,5 millió forintot szánt erre a programra.

A Budapesti Távhőszolgáltató (Főtáv) Rt. Budapesten 240 ezer lakás fűtéséről és melegvíz-ellátásáról gondoskodik. Ezen a területen a legnagyobb változás a hőmennyiség mérésére való átállásban van. A távfűtésről szóló törvény szerint 2003 végéig a házak mérését lehetővé kell tenni. A XV. kerületben ez az áttérés a házak egyharmadánál történt meg, ezek lakói változatlan alapdíjat és a házban közösen fogyasztott hőmennyiség arányos részét fizetik. A felosztást a társasházak közgyűlése dönti el, alapterület vagy légköbméter, esetleg tulajdoni hányad alapján. A tapasztalatok szerint az átállás 10-15 százaléknyi megtakarítást eredményez, de az is előfordul, hogy hasonló mértékű túlfogyasztásra, pazarló felhasználásra derül fény. Az átállást – amely szükségképpen korszerűsítéssel is jár – ebben az évben 26, jövőre pedig 20 kerületi társasházban végzik el. Az újpalotai távfűtés hatékonyságát javítani fogja az új nagyfogyasztók (Asia Center, Ihlas Trade Center) belépése. Még ez évre tervezik a Késmárk utcai fűtőmű korszerűsítését. A kintlévőségekről a cég vezetői elmondták, hogy a XV. kerületiek fizetési fegyelme az átlagosnál jobb, (a hátralék nagysága szerint több kerület megelőzi) de így is nő a mértéke, több százmillió forintot tesz ki.

A Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. vezérigazgatója a tárgyaláson többek között beszámolt arról, hogy az ütemterv szerint halad a hulladékégető rekonstrukciójának előkészítése: májusban várható az eredményhirdetés és a szerződéskötés, majd megkezdődhet a munka. A cég vállalta, hogy felújítja a Fő utca burkolatát a bolhapiactól kezdve: a kockakő helyett aszfaltburkolatot kap az út. A fővárosi költségvetés terhére végzik el ennek a szakasznak a csatornázását is, a telekhatárig vezető bekötésekkel együtt. A fővárosi fenntartású utak kátyúzása során különös tekintettel lesznek a XV. kerületi, a szemétszállításban érintett utakra. Az M3 feletti és a Drégelyvár utcai felüljáró festése, lemosása bekerült a fővárosi nagytakarítás körébe – hangzott el. Megújul a Széchenyi úti felüljáró járdája is. A cég lakossági szolgáltatása a szemétszállítás. A szemétdíjak hátralékai is igen jelentősek, viszont ezek általában rövidebb távú adósságok, három hónap alatt többnyire kiegyenlítik. Visszatérő gond ezen a területen a közterületre engedélyezett vállalkozások ügye: nem fizetnek szemétdíjat, többnyire a legközelebbi társasházba hordják a hulladékaikat. Ez a becslések szerint körülbelül négyszáz kerületi vállalkozót érint. Megoldást természetesen a társasházzal való megegyezés hozhatna, ha a üzletek, vállalkozások hozzájárulnának a konténerek bérleti díjához.

A Fővárosi Kéményseprő-ipari (Főkétüsz) Kft. gondozza a fővárosi kéményeket, kiadja a modern fűtésre való átállás után a rákötési engedélyeket. Az épített környezet védelméről szóló törvény hatósági jogokkal ruházta fel a céget. A szakértők a rossz állapotú kéményekre való rákötés engedélyezését megtagadhatják, a használatba vételi engedélyt visszatarthatják – adott esetben akár életveszélyt hárítva el ezzel.

A Fővárosi Kertészeti (Főkert) Rt. ápolja Budapest parkjainak, zöldfelületeinek nagy részét. A főváros az elmúlt évben 1,3 milliárd forintot fordított parkok, játszóterek fenntartására, bővítésére. A XV. kerületben a múlt évben három játszótér újult meg a főváros anyagi hozzájárulásából, mindhárom terveit a Főkert Rt. készítette el. 2002-ben négy kerületi játszótér rekonstrukciójára kerül sor. Szóba került egy közhasznú társaság létrehozása is, amely idényszerűen vállalná a XV. kerület összes parkfenntartási, zöldfelület-gondozási, út-, járdatisztítási feladatát. A XV. kerületi önkormányzat, a Főkert és a FKF Rt. részvételével létrehozandó cég koncentráltan használhatná fel az ezekre szánt pénzt, és az előzetes ajánlat szerint a hatékonyság növelése nem járna költségnövekedéssel.

A Budapesti Temetkezési (BTI) Rt. rákospalotai temetőjében a temetőbővítés első üteme lassan betelik, a második üteme idén fog elkészülni. A testület dönt a Bánkút utca – Szentmihályi út sarok rendezéséről, a temető bejáratának ezzel járó áthelyezésének tervéhez a BTI hozzájárul. (Az új bejárat kialakításához hat sírhely áthelyezése szükséges.) A cég vezetésével történő megbeszélésen szóba került az önkormányzat által támogatott temetések kérdése is. Az önkormányzat a BTI-t bízza meg a szociális temetések lebonyolításával. Ezekre azokban az estekben van szükség, ha az elhunyt kerületi lakosnak semmilyen élő hozzátartozója nincs. Tavaly hatmillió forintot költött erre az önkormányzat. A nehéz helyzetben lévő családok temetési kiadásait esetenként a költségek 20-50 százalékával támogatta az önkormányzat, összesen 24 millió forintot fordítva erre. A polgármester köszönetet mondott a kegyeleti szolgáltatások színvonaláért, köztük a közös kegyeleti hely kialakításáért, a Halottak Napján szervezett ökumenikus szertartásért.

A Budapesti Elektromos Művek (ELMŰ) és a XV. kerületi önkormányzat között is együttműködési szerződés készül a legrászorultabbak érdekében. Bár a közműcégek között az ELMŰ tud a legegyszerűbben védekezni a kintlévőségek felszaporodása ellen, hiszen módja van lekapcsolni a díjhátralékos fogyasztó árammérőjét, mégis van lehetőség a segítségre, ha a cég időben jelzi az önkormányzat szociális irodájának a bajt, a felgyűlt hátralékot. A rendkívüli segélykeret terhére – indokolt esetben – ugyanis az önkormányzat kifizetheti az elmaradást, így megtakarítható a lekapcsolás és a visszakapcsolás alkalmanként nyolc-nyolcezer forintba kerülő díja is.

A Fővárosi Csatornázási Művek kerületet érintő tervei között a legnagyobb szabású a Fő utcai csatornaépítés százmillió forintos beruházása lesz. E szakterületen is folyik egy, az ügyek intézését megkönnyítő megállapodás előkészítése. Meghibásodások esetén az utak, járdák felbontása ugyanis engedélyhez kötött tevékenység. Leegyszerűsíti az eljárást a tervezett megállapodás: intézményes engedélyezési eljárás bevezetése, amelynek segítségével azonnal, akár hétvégén is nekikezdhetnek a hibaelhárításnak. Felhívták a lakosság figyelmét arra is, hogy sokat segíthetnek azzal, ha a cég ingyenes központi számán bejelentik a víznyelők eldugulását.

A Fővárosi Vízművek Rt. vezetőivel folytatott tárgyaláson egy régóta húzódó, különleges ügy megoldásához kerülhettek közelebb. Egy adminisztratív hiba miatt a Mézeskalács téri lakótelepen (eredetileg BM tulajdon) ugyanis a fővárosban egyedülálló módon még mindig az önkormányzat működteti a víz és csatornahálózatot, a gépházat, ami másutt mindenütt a Vízművek tulajdona. Most sikerült elérni, hogy a szakcég átveszi ezeket, és a szokott módon üzemelteti tovább. A vezérigazgató néhány kerületi fejlesztésről is tájékoztatta a polgármestert, kiemelve a nagyberuházásokhoz kapcsolódó hálózatbővítést.

A Budapesti Közlekedési Rt. (BKV) vezetői a polgármester járatsűrítésekre vonatkozó kezdeményezéseihez nem járultak ugyan hozzá, de megígérték: tovább ritkítani sem fogják. A Bánkút utcában kulturált végállomást alakítanak ki a 130-as busz számára. Ebben az évben 10-15 fedett buszvárót építenek a kerületben, amelyek esetében az önkormányzat lemond a közterület-bérleti díjról. Megállapodtak abban is, hogy a BKV a sürgős munkákra szánt keret terhére bejelenti igényét a Kolozsvár utcai villamossínek felújítására. A Bánkút utcán a MÁV-telep előtti szakaszon különösen rossz állapotban vannak a sínek, elviselhetetlen hangossá téve a villamosforgalmat, és a 20 km-es sebességkorlátozás sem sokat segített ezen a zajártalmon. A vezérigazgató ígéretet tett arra is, hogy elővezeti a döntéshozók felé azt az elképzelést, amely néhány év alatt megoldhatná Észak-Pest és a környéki agglomeráció közlekedési gondját: az Újpestről kéreg alatt Rákospalota felé vezetett metrószakasz tervét. A 4-es metró – még ha zöld utat kap is valaha – csak 20-25 év alatt érhet ki a XV. kerületbe, ez a megoldás viszont három megálló kiépítésével néhány év alatt metróhoz juttatná Káposztásmegyert, Rákospalotát, Újpalotát.

A Fővárosi Településtisztasági és Környezetvédelmi KFT (FTSZV), közismerten a „szippantósok” a csatornázottság növekvő mértéke ellenére fontos közszolgáltatónak számítanak a XV. kerületben. Tevékenységük számos önkormányzati bérlakást is érint. Kevesebben tudják talán, hogy ugyanez a cég végzi a veszélyes hulladék egy részének gyűjtését is. A benzinkutak, autómosók iszaptárolóiban, üzemi konyhák zsírfogóiban felgyűlt anyag ugyanis veszélyes hulladék, amelyet a FTSZV szállít el. Az új cégekkel szerződést kötnek, így tudják kiküszöbölni azt, hogy esetleg illegális úton
szabaduljanak meg ezektől a hulladékoktól.