Gyorsabban, jobban, tehermentesen
Érdekes. Amikor az ablakon kinézek, ha csak hangyányi méretben is, de autókat, teherautókat látok elmenni valahol a távolban. Olyan járműveket, melyeket még néhány nappal ezelőtt nem láttam. Nem kell sokáig gondolkodnom, amikor rájövök, hogy az M0-ás út fut a távolban. Az az M0-ás, ami kedd délután óta több mint 26 km-es szakaszán tehermentesít mindannyiunkat attól, hogy talán kisebb dugóban tudunk befelé közlekedni a város felé, illetve, hogy sok olyan jármű jár majd a külső körgyűrűn át úgy, hogy kikerüli a várost.
Az M0-ás keleti szektorát Gyurcsány Ferenc miniszterelnök adta át azzal, hogy a fővárossal szembeni nagy adósságát csökkentette a magyar állam ennek elkészültével.
-Akik ezekben a napokban meg fogják kérdezni Budapest főváros IV., XV., XVI. és XVII. kerületének lakóit, vagy bekopognak Gyömrőn, vagy Gödöllőn vagy Fóton, vagy Kistarcsán, Nagytarcsán az ott lakókhoz, és megkérdezik, hogy szerintük fontos és jó dolog-e mindaz, ami itt elkészült, én egészen biztos vagyok benne, hogy azt fogják mondani: igen ? mondta a miniszterelnök.
A körgyűrű megépítésére már évek, évtizedek óta nagy szükség volt, hiszen az elmúlt évtizedben az M5-ös M1-M7 közti szakasz forgalma négyszer akkor volt, mint amekkorára előzetesen számítottak. Így a tapasztalatok felhasználásával építtette meg a keleti szektort a kivitelező, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.
– A mai napon a körgyűrűnek egy olyan szakaszát vesszük át, ami nem szenved hiányosságokban, megfelelő kopóréteggel rendelkezik, két oldalt leállósáv, középen elválasztó korlát védi a járművezetők biztonságát, tehát az új út minden tekintetben a kor színvonalának megfelelő – mondta Nagy Attila, az M0-t működtető Állami Autópálya-kezelő Zrt vezetője.
-Budapest a mai nappal egy kissé fellélegezhet. Ma délutántól kezdve azok, akik nem kifejezetten a városba tartanak, nem ott intézik ügyeiket, hanem az agglomerációs települések között közlekednek, azok nem kell, hogy behajtsanak Budapestre. Ez azt jelenti, hogy csökken a város környezeti terhelése, javul némiképpen a levegő minősége, ezáltal jobban érezhetjük magunkat, azt is lehet mondani, hogy egy kicsi lépést tettünk a fenntartható fejlődés irányába a mai napon. Azzal, hogy átadjuk ezt a szakaszt együtt a híddal, 20%-kal fog csökkenni a bevezető utak, a Szentendrei út, a Váci út és a többiek forgalma. Január 1-től ki tudjuk tiltani a Hungária gyűrűről a 12 tonnás gépjárműveket. Ez óriási környezeti terheléstől mentesíti majd Budapestet- mondta dr. Demszky Gábor, Budapest főpolgármestere.
A szeptember 16-án átadott új útszakasz a 4-es számú főutat köti össze az M3 autópályával. Az útszakasz hossza 26,5 km. A teljes szakaszon betonburkolattal növelték meg az út teherbírását. A maximális sebesség a lakott övezeteken kívül 110 km/óra. A beruházás 350 millió euróba került. Ehhez az Európai Uniós Kohéziós Alapból 285 millió eurós támogatás használható fel, a többi forrást a Magyar Állam biztosította. Az M0 keleti szektorának átadásával megteremtődött a kapcsolat az M1, az M5, az M6, az M7 és az M3-as autópályák között. A fővárost elkerülő (és jelentősen tehermentesítő) körgyűrű hossza pedig lassan megközelíti a 80 km-t.