Fórum a szabályozási tervről
Új kerületi szabályozási tervet kell készíteni a Régi MÁV-telepre, melyet a tervezők lakossági fórum keretében ismertettek. A kerületi képviselő-testület pedig előreláthatólag áprilisban tárgyal minderről.
Amint a fórumon Gergelyi Ferenc tervező elmondta, ez a terület megegyezik a Fővárosi Önkormányzat által helyi védettségűvé nyilvánított területtel (számos száz éves ház található itt), ám az M3-as autópálya kettészelte. A Régi MÁV-telep L7-es besorolású, vagyis a megengedett építménymagasság 7,5 méter-, a beépíthetőség 25 százalékos lehet. A meglevő lakóépületek felújíthatóak, de új épület nem helyezhető el a telepen. Ez alól csak a garázsépítés a kivétel.
A tervező szólt arról is, hogy a kockaházak és a mentőállomás területén az építészeti paraméterek alapján 9 méteres a megengedett magasság, míg a tisztviselőház és az óvoda környékén 12 méter az építménymagasság és 35 százalékos a beépíthetőség. Ám Gergelyi Ferenc elmondta, hogy azonos jelű építési övezetekben, azonos építési paramétereket kell alkalmazni. Mivel az L7-es telepszerű lakótelepet jelöl, ám az M3-as mellett új építési övezet, irodai funkció alakult ki, így funkcióváltásra lenne szükség a területen. Vagyis a telepnek ezen a részén magasabb építménymagasságot engednének meg, ami védené az övezet mögött levő épületeket.
A tisztviselőház, a négy épület és a kertészet jelentős zöldfelületű intézményi övezetté történő átsorolásával lehetőséget adnak (pl. egészségügyi, oktatási létesítmények építése, de mindez nem tiltja lakóház építését sem max. 7,5 méter magasságban 25%-os beépítettséggel ).
A lakosság részéről felmerült az igény arra, hogy módosítsák a keretövezeti besorolást., az L7-es helyett L4-es átsorolást kapjon a terület. A javaslatot megfontolták a tervezők, és arra a következtetésre jutottak, hogy a szintterületi mutatók miatt nem lehet átsorolni L4-es övezetbe a területet. Felszíni garázs sem építhető a védett területen, de olyan igen, amelyik harmonizál a házakkal. Erre terveket kell készíteni, és ezt be kell nyújtani elfogadásra a hatóságokhoz.
A tervismertetőn az is elhangzott, hogy intenzívebb beépítés esetén a beruházásokból befolyt pénzből rehabilitációs munkát végezhetnének a meglevő házakon.
A kerület új főépítésze, Montvai József a tervező szavait követően elmondta, hogy a terület fejlesztéséhez az önkormányzatnak meg kell alkotnia a szabályozási tervet, a rehabilitációs tervet és a városfejlesztési stratégiát.
Mindezek után a lakosság mondhatta el véleményét. A MÁV-telep Baráti Kör Közhasznú Egyesület képviselője többek között elmondta, hogy nem értenek egyet az övezeti besorolással, illetve azzal, hogy a tervezésnél nem vették figyelembe a magántulajdonban levő lakásokhoz tartozó kerteket, gazdasági udvarokat. Véleményük szerint a tervet vissza kellene adni átdolgozásra a tervezőknek, és kérték, hogy a tervmódosítás elkészítésébe vonják be az egyesületet.
A lakosok szóvá tették, hogy az M3-as melletti zajvédőfal nem megfelelő, nagy a zaj a továbbiakban is. Mások szerint a telep sűrűn beépített lesz a szabályozási terv alapján, így jobb lenne, ha L4-es lenne a besorolása a területnek.
A tervező úgy reagált, hogy a keretövezeti besorolást a kerületi önkormányzat kezdeményezheti a Fővárosi Önkormányzatnál, miután a besorolásra a Fővárosi Szabályozási Keretterv ad a kerületek számára kötelező iránymutatást. A tervezők pedig a KSZT elkészítésére kaptak megbízást és nem az övezeti átsorolás előkészítésére. A földhivatali lap csak a telekhatárokat tartalmazza, ezen viszont a tervező nem módosíthat.