Menu

Ezüst hattyú Újpalotán
(képes beszámoló a cikk végén)

2011.01.25.

Létezik a kerületben egy olyan kórus, amely csendben teszi a dolgát, nem beszélnek a tagok senkinek semmiről, aztán szinte hipp-hopp valami újdonsággal rukkolnak elő. Ez a Viva Voce Kórus, amely az elmúlt hétvégén mutatta be várva várt CD-jét nagy sikerrel az Újpalotai Közösségi Házban.

Amint a koncertet megelőző bevezetőben hallhattuk, a kórus tagjai másfél évvel ezelőtt a macedóniai Ochridban járt egy kórusversenyen, amelyre két macedón kórusművet is meg kellett tanulniuk. Az ochridi versenyen a vegyeskari kategóriában ezüst diplomát szerzett a kórus, és átvehette az „Egy macedón kórusmű legjobb előadásáért” járó oklevelet is.
-Ez adta az ötletet, hogy olyan lemezt készítsünk, amelyen különböző népek nyelvein megszólaló kórusművek vannak, így került fel a CD-re olasz, francia, angol, zulu, cseh, macedón és magyar nyelvű kórusmű. Ezeket hallgathatják meg a Viva Voce előadásában – hangzott el, majd Csernyik Balázs vezénylete mellett egy flamand zeneszerző, Adrián Willaert műve csendült fel.
Az est folyamán számos vidám dalt hallhattunk, olyan jókedvűen csendültek fel a művek, mint amilyen jókedvűek voltak a kórus tagjai. Giacomo Fogliano a XV-XVI. század fordulóján élt olasz zeneszerző alkotását követően Clément Janequin a reneszánsz egyik legkedveltebb francia chanson-komponistájának dala szólalt meg. Szólót énekelt Várhelyi Rita, Zászkaliczky Borbála és Mikulik Imre. Egy másik dalban- a francia chanson műfajának képviselőjének, Pierre Certonnak a művében az asszonyok pletykáltak a féltékeny férjről.
A képzeletbeli utazás során a XVI. századi Olaszországba érkeztek a Viva Voce Kórus tagjai, amikor is a valószínűleg Bolognában alkotott reneszánsz zeneszerző, Filippo Azzaiolo négyszólamú madrigálját adták elő, majd ismét egy madrigál következett, ám ez már John Dowland a XVI-XVII. század fordulóján, Angliában élt reneszánsz zeneszerző, énekes és lantjátékos műve volt.
Ezután, míg a kórus tagjai egy kis szünetet tartottak, a közönség egy rövid, zenével fűszerezett képösszeállítást tekinthettek arról, hogy hogyan készítette a kórus a lemezét.
A lemezbemutató koncerten ezután a CD címadó dala- The Silver Swan- Az ezüst hattyú című kórusmű következett, melyet a virginálon és orgonán is jól játszó Orlando Gibbons korának – a XVI. század vége, a XVII. század eleje – vezető angol zeneszerzője írt. Az ezüst hattyú című madrigál a bölcsességet siratja. A műsorban egy igazán izgalmas dal hangzott fel ezután, egy zulu népdal, melynek címe: Aya Ngena volt. Szólót énekelt Simon Barbara. Ezután egy skót népdalfeldolgozást adtak elő a kórus tagjai Mairi esküvőjéről.
A képzeletbeli utazás során közelítettünk Magyarország felé, amikor is Bartók Béla és Kodály Zoltán egyik kortársának, a cseh Bohuslav Martinűnek egyik madrigálja szólalt meg, majd a szintén kortárs Dobri Hrisztov, akit a XX. század legnagyobb bolgár zeneszerzőjének bolgár népzenén alapuló kórusműve, egy 7/8-os, 2-2-3-as felosztású bolgár tánca, egy racenica hangzott fel. A Viva Voce Kórus a két macedón zeneszerző, Stefan Gajdov és Dragan Suplevszki egy-egy népdalfeldolgozását adta elő, amelyet a Macedóniában tartott versenyre tanultak meg.
A CD bemutató utolsó részében a 25 éve elhunyt neves magyar zenepedagógus, zeneszerző, karnagy és zenetudós, Bárdos Lajos Dana-dana című vegyeskarra írt kórusművét, majd Farkas Ferenc Weöres Sándor versére komponálta Rózsa madrigálját adta elő a kórus.
A nagy sikerre való tekintettel ráadásként Kodály Zoltán Esti dala hangzott fel.

Kapcsolódó cikkek:

Kapcsolódó linkek:

Kapcsolódó anyagok:

Képes beszámoló