Eredményes ciklust zárt az Önkormányzat
A XV. kerületi Polgármesteri Hivatal az önkormányzat képviselőtestületének a ciklus utolsó, a helyhatósági választásokat megelőző ülésén tájékoztatót adott ki Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzatának 1998-2002 közötti tevékenységéről. A négy év legfontosabb változásait, eredményeit felidéző összeállításunkban ebből idézünk, természetesen a teljesség igénye nélkül.
A III. önkormányzati ciklus képviselőtestülete 31 fővel 1998. október 21-én tartotta alakuló ülését. Ebbe kilenc jelölő szervezetből (MSZP, Fidesz – MPP, MIÉP, FKGP, SZDSZ, MDNP, MSZMP, PÉE és a német kisebbség) jutottak be képviselők, a legnagyobb létszámmal, 16 fővel az MSZP alakíthatott frakciót. Hajdu László személyében szocialista polgármester irányította a testület munkáját, amelyben két alpolgármester segítette. A választásokat követően nyolc (bolgár, cigány, görög, horvát, német, örmény, román, szerb) kisebbségi önkormányzat alakult, az addigi három helyett. A képviselőtestület a négy év alatt összesen 50 nyilvános, 36 zárt és 16 rendkívüli ülést tartott, összesen 102 alkalommal ült össze. 1998-ban nyolc bizottságot hozott létre a testület (Ifjúsági és Sportbizottság, Jogi- Ügyrendi és Közrendvédelmi, Környezetvédelmi és Településügyi, Művelődési és Oktatási, Pénzügyi és Költségvetési, Szociálpolitikai és Egészségügyi, Tulajdonosi-, Vagyonkezelési és Vállalkozási valamint Városrendezési és Műszaki Bizottságot) majd egy évvel később a sort a Közbeszerzési Bizottsággal egészítette ki.
1998-2002 között a XV. kerületi önkormányzat gazdálkodása stabil volt, a költségvetés egyetlen évben sem zárt hiánnyal. Egyértelműen eredménynek könyvelhető el, hogy a szűkös központi finanszírozás ellenére, az intenzívebb felhalmozási tevékenység mellett is megőrizte fizetőképességét – foglalták össze a szakértők. Az önkormányzati intézményhálózat működési kiadásaiból a bölcsődék esetében csaknem kétharmados, az Ifjúsági és Sportközpontban háromnegyedes, az iskolák és óvodák esetében tartósan negyven százalék fölötti az önkormányzati támogatásból származó bevétel aránya. A költségvetési összkiadásokban nőtt a felhalmozási kiadások aránya, az 1999. évi 7,9 százalékról 2002-ben 20,56 százalékra nőtt. A beruházásokra szánt összeg az 1999-es 243 millió forinttal szemben 2001-ben megközelítette az 1,1 milliárd forintot, és a felújításokra fordított 205 millió forinttal szemben 444,5 millió forintra nőtt. Így folyamatosan nőtt a kerület utcáinak csatornával való ellátottsága, a szilárd burkolatú utak aránya, valamint elindult az intézmények, parkok tervszerű felújítása is.
Sokat változott e négy év alatt a Városháza, a Polgármesteri Hivatal épülete, működésének körülményei is. A hivatal eredeti épülete már kicsinek bizonyult a létszám- és feladatváltozáshoz képest, így a felújítás mellett a bővítést is meg kellett oldani. 1998-ban a Hubay téri kapu felújítása, 1999-ben a Díszterem átalakítása és korszerűsítése történt meg, 2000-ben korszerűsödött a telefonközpont, és egy új ügyfélszolgálati iroda kezdett működni a Pólus Centerben, majd az év második részében alakították ki az Okmányirodát a volt ügyfélszolgálat helyén. A 2001. év legnagyobb változása a Bácska utca 12-14 szám alatti irodaház megvásárlása volt, amelybe idővel több szervezeti egység átköltözött, a régi helyiségeik pedig felújítva vagy legalábbis tisztasági festés után kaptak új lakót. Ez év nyarán a feladatok folyamatos bővülése miatt elkezdődtek az okmányiroda bővítéséhez szükséges átalakítási munkálatok, majd sor került a Díszterem klimatizálására, majd a mellette lévő helyiségből a Kossuth terem kialakítására, amelyet a bicentenáriumi évfordulón avattak fel kisebb rendezvények és értekezletek céljára. A különböző kormányzati rendeletek nyomán bővülő feladatkör miatt a hivatali dolgozók létszáma is nőtt: az 1999-es 247-ről erre az évre 277-re változott.
A ciklus során jelentősen változott a kerület intézményhálózata. 1998-ban a kerület közoktatási intézményhálózatát 16 óvoda, 18 iskola, 1 zeneiskola és a kerületi pedagógiai központ alkotta. Az 1999-2000-es nevelési oktatási évtől kezdtek hozzá az új közoktatási intézményhálózat kialakításához. Ez nemcsak az intézményi kapacitások szűkítését jelentette, hanem a további szakmai előrehaladás lehetőségét is, a megkezdett óvodai-iskolai programok folytatását, az önkormányzati vállalt feladatok teljesítését, a különleges gondozást igénylő gyermekek megfelelő körülmények közötti ellátását, a szakképzés kerületi koncentrálást és további szakközépiskolai fejlesztést, a szakszolgálatok (logopédiai, gyógy-testnevelési, pszichológiai, stb.) megerősítését, felnőtt oktatási (gimnáziumi) képzés indítását. A kerületi oktatás mára igen sokszínű lett. Az új intézményhálózatot tíz nevelési-oktatási központ, egy gimnázium, egy zeneiskola és a pedagógiai központ alkotja. A nevelési-oktatási központok az óvodák és az iskolák együttműködésén alapulnak. Az önkormányzati óvodák, iskolák mellett egyre több nem közoktatási intézmény kapcsolódott, kapcsolódik be a kerületi nevelési-oktatási rendszerbe. (A 2000. február 23-i képviselő-testületi ülésen döntött a testület – a fővárosban egyedülálló módon – az egyik működési körzet alapellátási feladatának közoktatási megállapodással alapítványi szolgáltatásba adásáról.) A kerületben kiemelt önkormányzati támogatást kapnak az idegen nyelv tanítási, az informatikai, a matematikai, a környezetvédelmi és az egészséges életmódra nevelési programok. Jelentős előrehaladást sikerült elérni az intézmények felújításában, az óvodai, iskolai taneszközök bővítésében, az óvodai tornaszobák kialakításában. Az 1999-es év fontos testületi döntése volt az általános iskolai korosztályok számára biztosított ingyenes tankönyvellátás, valamint az általános iskolai első osztályos füzetcsomagok ingyenes biztosítása. Tavaly óta középiskolás tanulók számára is nyújt kedvezményeket a kerület, segítve a nyelvvizsga, az ECDL vizsga és a gépjárművezetői jogosítvány megszerzésében. Néhány jellemző adat még a kerület közoktatásáról: az 1998-99-es tanévben a kerületi óvodások száma 2520 volt, az iskolásoké 6398, a középiskolásoké 1164. A 2001-2002-es tanévben már csak 2188 óvodás és 5641 általános iskolás járt a kerület intézményeibe, viszont a középiskolások száma 1369-re nőtt. A pedagógus álláshelyek száma viszont gyakorlatilag nem változott: 998,75-ről 995,75-re csökkent.
Az elmúlt négy év sok változást hozott a szociális ellátás területén is, kivált a szociális törvényben történt változások miatt. Az önkormányzat ebben a ciklusban is kiemelt figyelmet szentelt a költségvetés összeállításánál a szociális célú kiadásokra: éves szinten a költségvetés több mint egytizedét, mintegy egymilliárd forintot szociális kiadások fedezésére használt fel. Széleskörű szociális ellátórendszer épült ki a kerületben, mely életszerűen igazodva a gondokhoz, hatékonyan segíti a kerületi családokat. Az ügyfélforgalom jellemzően igen nagy: a szociális és egészségügyi osztályon évente körülbelül negyvenezer ügyirattal foglalkoznak. Kiemelt jelentőségűek a havi rendszerességgel biztosított ellátási formák, így például a lakhatás megőrzését segítő lakásfenntartási támogatás, melyet mintegy 1700 család vesz igénybe. Ehhez kapcsolódnak évek óta az adósságkezelésre fordított keretösszegek, évente 15-20 millió forint összegben, amelyek a rászoruló családok által felhalmozott díjhátralékok kiegyenlítésére szolgálnak.
A fővárosban elsőként a XV. kerületi önkormányzat kötött megállapodást a Fővárosi Gázművek RT-vel, a korszerűbb fűtési módra való áttérés elősegítésére. Három éve körülbelül kétszáz családnál vált lehetővé a gázbekötés ennek segítségével. A gyermekes családokat is segíti az önkormányzat: évek óta ingyenes tankönyvellátásban részesülnek az általános iskolai tanulók és ingyenes az első osztályosok füzetcsomagja. Több száz gyermek vehet igénybe étkeztetési hozzájárulást, amelyet az önkormányzat évente közel negyvenmillió forinttal támogat. A legrászorultabbak 4400 kiskorú gyermeke kiegészítő családi pótlék formájában kap támogatást. Ezen felül a családok anyagi gondjainak megoldásához esetenkénti támogatás formájában 5-6000 család részére mintegy 60 millió Ft-ot fizetnek ki évente. Körülbelül száz fő foglalkoztatását biztosítja az önkormányzat közhasznú vagy közcélú munkavégzés útján. Az önkormányzat támogatja a fiatalok, a többgyermekesek lakásvásárlását, lakásépítését is: évente hatvanmillió forint felhasználásával 50-60 család lakásproblémáját segíti ez a támogatási forma.
Sokat változott a szociális ellátás területén a személyes gondoskodást nyújtó intézményrendszer is. A képviselő-testület 1998. december 31-i dátummal, több intézmény összevonásával hozta létre a XV. kerület Önkormányzat Egyesített Szociális Intézményét (ESZI). A Szociális Gondozási Központ a finanszírozhatóság jobb lehetősége miatt kivált az ESZI-ből, azóta Szociális és Rehabilitációs Alapítvány néven önálló szervezeti formában működik tovább. Az ESZI-n belül két új szervezeti egység is létrejött, amellyel tovább bővült a tevékenységi köre: az adósságkezelés különböző formáival összefüggésben megkezdte munkáját az Újpalotai Családsegítő Szolgálat keretén belül működő Háztartási Adósságkezelési Tanácsadó (HAT), és létrejött a Tartós Munkanélkülieket Segítő Szolgálat (TAMUSSZ) is.
A Polgármesteri Hivatal ügyfélszolgálata jelentős forgalmat bonyolít le. Évente több ezer kompenzációs kérelmet, útlevélkérelmet, hagyatéki ügyet intéznek, emellett a gondnoki leltár és az ügygondnok kirendelése is a feladatkörébe tartozik, sokféle önkormányzati, jogi stb. információnyújtás mellett. Az elmúlt években költözött az ügyfélszolgálat új helyre a Bácska utcai irodaházban és – úttörő módon – kihelyezett információs iroda nyílt a Pólus Center területén. A két irodát a négy év alatt közel 350 ezer ügyfél kereste fel személyesen. Az okmányiroda 2000. január elsejével kezdte meg működését. Feladatköre egyre bővült, a személyazonosító és lakcím igazolványok készítése, majd az egyéni vállalkozói igazolványok kiadása, majd a korábban a rendőrséghez tartozó közlekedési-igazgatási feladatok kerültek a feladatkörébe, de ezek ellátására a Belügyminisztérium a bővülés egyik szakaszában sem biztosított elégséges forrást, a létszám- és a helyiség bővítésére szükséges többletfedezetet a képviselő-testület biztosította. A terhelésre jellemző, hogy az okmányiroda évente körülbelül nyolcvanezer ügyfelet fogad.
A ciklus során egyre nőtt az út- és közműépítésre, fejlesztésre fordított összeg a kerület költségvetésén belül. 1999-ben kilenc utcában, 1,8 km hosszan épült szilárd burkolatú út, 2000-ben nyolc utcában 2,77 km készült el, 2001-ben 17 útszakaszon, 4,69 km út kapott szilárd burkolatot.2002-ben 17 utcában 3,99 km hosszan tervezik szilárd burkolatú út építését. Ugyancsak jelentős mértékű a csatornaépítés (2001-ben pl. közel hat km), és szép számmal nőtt a parkolók száma is. Mindeközben lendületet vett az intézmények felújítása, a játszótér-rekonstrukció is.