25 éves a TGV, a világ legyorsabb vonata
Az ALSTOM új generációs szuper expresz bevezetésével és a nagyon nagy sebességű vasúti közlekedés 30 évre szóló fejlesztési programjával ünnepel.
Az idén 25 éves a világ leghíresebb szuper expresz vonata, a TGV. A
típus gyártója, az ALSTOM Transport, amely piacvezető a szuper expresz
vasúti technológiák terén, már a nagyon nagysebességű vonat új
generációjának 2007-ben esedékes bevezetésén dolgozik. Az évforduló
másik fontos fejleménye az, hogy az ALSTOM, a Réseau Ferré de France
valamint az SNCF egy 2020-tól 2050-ig tartó, a nagyon nagysebességű
vasúti közlekedés fejlesztésére irányuló programot indított. A
fejlesztések célja az, hogy a vonatok utazósebességének 360 km/órára
emelésével, kényelmének, befogadóképességének valamint biztonságának
növelésével párhuzamosan csökkenthető legyen a szerelvények
energiafelhasználása, zaj kibocsátása és menetideje egyaránt.
Amióta 25 évvel ezelőtt, 1981. szeptember 22-én a francia államelnök,
Francois Mitterand felavatta a Párizs és Lyon közötti TGV vonalat, az
ALSTOM utolérhetetlen előnyre tett szert a szuper expressz vonatok
gyártása terén. A TGV szerelvények eddig összesen több, mint 2 milliárd
kilométert tettek meg – ami azt jelenti, hogy 50.000-szer kerülhették
volna meg a Földet – és működésük 25 éve alatt több mint 1,2 milliárd
utast szállítottak. A vonatok utazósebessége 260 km/óráról 320 km/órára
növekedett. A TGV-hez kötődik a vasúti közlekedés sebességrekordja is.
Az 515,3 km/órás sebességrekord felállítása 1990-ben történt. A szuper
expresz sikerességét jól mutatja, hogy ebből a vonattípusból eddig több.
mint 560 szerelvényt gyártott és helyezett üzembe az ALSTOM.
Ezek az eredmények biztosítják, hogy az ALSTOM folytatni tudja a szuper
expresz közlekedés technológiai fejlesztését. A vállalat szakemberei
számára a legnagyobb kihívást jelenleg a 360 km/órás utazósebesség
elérése jelenti. Ha ez sikerül, akkor a szerelvények egy 1.000
kilométeres utat 3 órán belül tesznek majd meg, tovább erősítve ezzel a
vasút vonzerejét a többi közlekedési móddal szemben.
A nagyon nagysebességű vasúti közlekedés fejlesztése céljából az ALSTOM,
a Franciaországban 29.000 km vasútvonalat üzemeletető Réseau Ferré de
France, valamint a Francia Nemzeti Vasúttársaság az SNCF, december végén
30 évre szóló fejlesztési programot jelentett be.
A közös munka célja a szuper expresz közlekedés szerepének
újrafogalmazása és meghatározása a 2020 és 2050 közötti időszakra. A
program további fontos célkitűzése az, hogy egyesítse a partnerek önálló
szakmai eredményeit, amelyek nélkülözhetetlenek az utasok kiszolgálása
szempontjából legfontosabb 4 szakmai prioritás további fejlesztéséhez.
Ezen prioritások a következők:
Környezetvédelem: A cél a szuper expresz vonatok energia
felhasználásának és a környezetre gyakorolt zajterhelésének csökkentése.
A vonatok építéséhez használt anyagok újrahasznosíthatóságának
növelésével csökken majd a másodlagos környezetterhelés is.
Biztonság és teljesítmény: Ezen a területen a cél az üzemeltetés
biztonságának, a vonatok fékteljesítményének növelése, a fedélzeti
videó-rendszerek telepítése révén pedig a vonatban utazók és a peronon
várakozók biztonságának fokozása. A vonat teljes hosszában elosztott
meghajtás bevezetése révén nemcsak az AGV vonatok modularitása nő majd,
hanem a szerelvények kapacitása is bővül, mintegy 20 százalékkal.
Utazási élmény és új szolgáltatások: A fejlesztések célja a vonat és a
környezete közötti adatátvitel (hang, kép, adat) sebességének növelése,
ezáltal pedig új fedélzeti adatátviteli szolgáltatások bevezetése. A
vonatok új külső és belső design-jának kialakításával, az utazási
komfort javításával, új, üvegszálas világítási technológiák
alkalmazásával az a cél, hogy az utazás még élménydúsabb legyen.
Utazási idő: A partnerek célja nemcsak az utazás sebességének 360
km/órás sebességre történő emelése, hanem a vonatok pontosságának
javítása is. A nagyon nagysebességű vasúti közlekedés térnyerésével
párhuzamosan kiemelt feladattá válik a forgalomirányítás és a szuper
eszpresz rendszerek interoperabilitásának fejlesztése.
A 360 km/órás sebességküszöb hamarosan elérhető lesz, köszönhetően az
elektromos motorok (mint például a IGBT áramátalakító), valamint az
elektromechanikus (permanens mágneses) berendezések területén
bekövetkezett technológiai fejlődésnek.
A magas üzemanyag költségek, és az urbanizáció ütemének növekedése
biztosítani fogja a vasúti közlekedés népszerűségének növekedését a
következő évtizedben. Annak érdekében, hogy körülbelül ezer expresz és
szuper expresz vonatot építhessen a piacnak a következő néhány évben, az
ALSTOM folyamatosan csökkenti majd a vonatok energiafogyasztását.
2020-ra Nyugat Európában évente több mint 1.200 km vasútvonalat fognak
építeni vagy felújítni, Közép-Kelet Európában pedig megközelítőleg 500
km-t. Így Európa gyorsvasút hálózatának hossza 2020-ig várhatóan
megkétszereződik. Növekedni fog a nemzetközi csatlakozási pontok száma,
így még kisebb szerepe lesz a határoknak az Európai Unión belül.