Menu

Mondja el véleményét Észak-Pest tervezett új hídjáról!

2021.06.11.

Zajlik a társadalmi egyeztetés a Pók utca és a Váci út közé tervezett, úgynevezett Aquincumi hídról – most egy kérdőív kitöltésével segíthetjük a munkát.

Előkészítés alatt áll Észak-Budapest új Duna-hídjának a tervezése – ehhez a tervezést koordináló BKK Zrt. most a budapestiek és elsősorban az új átkelővel érintett kerületek lakóinak a véleményét szeretné megismerni.

A hidat és a hídhoz Észak-Pesten és Óbudán vezető úthálózatot megalapozó megvalósíthatósági tanulmány készítéséhez értékes információkkal tud hozzájárulni a lakosság. A most közzétett kérdőív célja, hogy a tervezők megismerhessék az érintett lakosság mindennapos közlekedési igényeit, problémáit, a várható konfliktuspontokat, amelyeket a tervezés során kezelni szükséges ahhoz, hogy a könnyebb közlekedés és a nyugodt, élhető városi környezet igényei egyszerre érvényesüljenek.

Ez a tervezett híd, illetve az odavezető utak hálózata természetesen nemcsak Óbudát és Újpestet (a híd két végpontját), hanem a XV. kerületet és az itt élőket is érinti.

Az egyeztetés folyamata nem zárul le, a BKK ábráján jól látható, hogy idén még több körben zajlik majd az igények megismerése. A képre kattintva nagyobb méretben nyílik ki.

Az Aquincumi hídról

Egy íratlan szabály szerint Budapesten az északi és déli városrészek között felváltva „pingpongozva” zajlik a Duna-hidak építése. A legutóbb átadott Megyeri híd (2008 szeptemberében helyezték forgalomba) után egy déli átkelő következik, ez lesz az úgynevezett Galvani híd, vagy jelenlegi nevén Új Duna-híd. Utóbbi a XI. kerületet (az M1-M7-re vezető Galvani-utca-Andor utca-Egérút útvonalat) köti össze Észak-Csepelen keresztül (és egy kapcsolódó kisebb híddal a Ráckeve-Dunán keresztül) Pesttel, egészen pontosan Ferencvárossal, illetve a továbbiakban az Üllői úttal és a repülőtéri gyorsforgalmi úttal. Ennek a hídnak a tervezése 2017 óta folyik, a tervek elkészültek, azonban a levezető úthálózatról még nem sikerült a kormánynak a fővárossal, valamint az érintett kerületekkel megállapodnia.

A Galvani híd megépülése után a sorban egy újabb északi átkelő jön: évtizedek óta szerepel Budapest fejlesztési és szabályozási terveiben az Aquincumnál, a Pók utca és a Váci út között építendő híd. Ezen a vonalon az Újpesti vasúti hídon (amelyet Északi összekötő vasúti hídként szoktunk emlegetni) jelenleg is van vasúti, gyalogos és kerékpáros kapcsolat a Duna két partja között. Ugyanakkor gépjárművel és helyi közlekedéssel csak nagy kerülővel lehet elérni az Árpád híd és a Megyeri híd közötti, a Duna átellenes partján lévő területeket.  Az emiatt kerülőre kényszerült autóforgalom elsősorban az Árpád híd vonzáskörzetét, Budán a Szentendrei út és a Vörösvári út térségét terheli, Pesten pedig a Váci út, a Vizafogó és Angyalföld járműforgalmát növeli – mindkét parton sok ezer ember lakóhelyén jelentős forgalmat okozva. Egy új híd rövidebb, gyorsabb utazásokat tenne lehetővé Budapest északi területei között. Ez nemcsak az itt közlekedők életét könnyítené meg, hanem a felesleges kerülők megszüntetésével lehetőséget teremtene arra is, hogy további forgalomcsillapító intézkedések mellett csökkenthető legyen a most leginkább túlterhelt területek és egyben a város egészének forgalma, zaj- és légszennyezése.

Az évtizedek során azonban sokat változtak a közlekedési szokásaink és a tágabb lakókörnyezetünkkel kapcsolatos elvárások is, valamint a városfejlesztés irányaira vonatkozó elképzelések. Vannak olyan vélemények is, amelyek szerint nincs szükség újabb hídra ezen a területen, vagy csak a fenntartható közlekedési módok (közösségi közlekedés, kerékpározás, gyaloglás) számára, az emellett felhozott érveket is át kell gondolni. Ezért a korábbi tervek leporolása helyett szinte nulláról kell elindítani a gondolkodást arról, hogy milyen közlekedésfejlesztési megoldással lehetne egyszerre javítani a leginkább érintett területen élők életminőségét, és egyben a város egészének közlekedését.

(Cs.B.)

Ábrák: BKK