A február végi testületi ülés után
A február 28-i testületi ülést követő napon a kerület vezetése sajtótájékoztatót tartott, melyen ismertette a képviselő-testület legfontosabb döntéseit.
Először Hajdu László polgármester beszélt arról, hogy a kerületi önkormányzat 2006. évi költségvetésének IV. számú módosítását hagyta jóvá a testület, mely szerint „összességében elmondható, hogy a költségvetés az egész 2006. év folyamán egyensúlyban volt, sikerült biztosítani a stabil működést, és jutott fejlesztésekre is”. A költségvetés főösszege 4.237 ezer Ft-tal csökkent, az új főösszeg 16.114.647 ezer Ft.
A IV. sz. módosítás jogszabályi előírások alapján elsősorban a központi forrásokból származó bevételek előirányzatait hozza összhangba a teljesítéssel. Emellett sor kerül egyes intézményi és hivatali előirányzatok átcsoportosítására.
A Polgármesteri Hivatal bevételei között a normatív támogatások előirányzata a teljesítésnek megfelelően nem egészen 67 millió Ft-tal csökken, döntően a jövedelempótló támogatások tényleges kiadásai miatt. A felhalmozási bevételek között átcsoportosítás történt az ingatlanok értékesítése, illetve a sajátos felhalmozási és tőkebevételek előirányzata között (a várható teljesítésnek megfelelően).
Kiadási oldalon a dologi kiadások előirányzata 3.646 ezer Ft-tal nő. A működési tartalék új előirányzata a különböző sorokon elkülönített feladatok szerinti felhasználásból adódóan 13.686 ezer Ft-tal csökken. Az általános tartalék a többletbevételek és átcsoportosítások révén 15.740 ezer Ft-tal nő. Az új előirányzat 101.125 ezer Ft.
A kerületi intézményekben emelkednek a működési bevételek: az étkezési bevételek bruttó 11 millió Ft-tal, az egyéb működési bevételek 33 millió Ft-tal nőnek. A kiadások között elsősorban az egyéb dologi kiadások előirányzata nő, ennek forrásai átcsoportosítások, saját bevételek, átvett pénzeszközök.
A 2007. évi költségvetésről szólva a polgármester elmondta, hogy az induló főösszeg: 15.267.992 ezer Ft.
-A legjelentősebb bevételi forrásokról szólva el kell mondani, hogy közöttük ma már elsődlegesek az adóbevételek. A Főváros és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásból származik több mint 5 milliárd Ft. Ez 30%-kal magasabb a központi forrásoknál. Építmény-, telek- és gépjárműadóból összesen 1,6 milliárd Ft-ra számítunk. A központi költségvetési kapcsolatokból származó bevételek kereken 3,8 milliárd Ft-ot tesznek ki, ez 1,4%-kal kevesebb az előző évinél.
Felhalmozási célú bevételeink tervszáma 1,7 milliárd Ft. Egyebek közt az ingatlanértékesítésnek 348,2 millió Ft, az önkormányzati lakások és helyiségek értékesítésének: 213,8 millió Ft az előirányzata. Fejlesztési támogatásból és felhalmozási célú pénzeszközátvételből 165,8 millió Ft-hoz juthatunk. Saját forrásainkat 768,5 millió Ft felhalmozási célú hitel egészítheti ki.
A kiadások kapcsán érdemes elmondani, hogy a kerületi költségvetés több mint egyharmadát oktatási célokra fordítjuk. Az egészségügy és szociálpolitika együttes aránya megközelíti a 23%-ot (a szociális területé 14,8%, az egészségügyé 8%). Városüzemeltetésre, kerületfejlesztésre a források 13,7%-a jut. Bár forrásaink idén mérsékelten bővülnek, 2007-ben minden feladatcsoportra a kiadások növekedése jellemző; az önkormányzati és igazgatási kiadásokat viszont csökkentjük.
A kiemelt kiadási előirányzatok között a rendszeres személyi juttatások előirányzatában megvan a fedezete a 2006. április elsejei közalkalmazotti és köztisztviselői béremelés áthúzódó hatásának, valamint a kötelező átsorolásokból adódó többletnek. A szakszervezetek és a kormány közötti megállapodás értelmében pedig a következő évi 13. havi illetmény 50%-a erejéig júliustól 8,3%-os keresetkiegészítésre kerül sor.
A dologi kiadások 246 millió Ft-tal emelkednek, gyakorlatilag kizárólag az intézményi közüzemi díjak emelkedése és az új, 20%-os ÁFA-kulcs miatt. A takarékosság jegyében az egyéb dologi kiadások folyó áron is változatlan szinten vannak.
A fejlesztések között saját forrásokból útépítésre 152,4 millió Ft, akadálymentesítésre 16,8 millió Ft, járdák építésére és felújítására 42 millió Ft, hiányzó közműszakaszok kiépítésére 8,4 millió Ft, parkolók építésére és felújítására 18 millió Ft, fák pótlására, parkok, fasorok felújítására 18,2 millió Ft jut.
Felhalmozási célú hitelből kívánunk megvalósítani olyan kiemelt célokat, mint a panelprogram I. üteme (Nyírpalota u. 1-21., illetve Nádastó park 22.), több mint 82 millió Ft önkormányzati támogatással, illetve a panelfelújítás II. ütemében jelentkező több mint 406 millió Ft kerületi résszel járó igények fedezése. A Szerencs utca útfelújításának költsége (a Rákos út-váci vasút között) 120 millió Ft. A sportcsarnok építésének előzetes munkáira 80 millió Ft, a Kolozsvár utcai piacra 80 millió Ft előirányzatot terveztünk be hitelből.
A kerületi intézmények felújításának nyári munkáira a felhalmozási tartalékok között 60 millió Ft-ot különítettünk el. Emellett az Egészségügyi Intézmény több mint 52 millió Ft támogatást kap felújításra és szakmai fejlesztésre. Bölcsőde kialakítására (a Kontyfa u. 6. alatt 33 millió Ft-ot tartalmaz a költségvetés.
Várható új kiadási igények fedezésére 50 millió Ft-os általános tartalék, a változó kiadási igények folyamatos kielégítésére pedig 100 millió Ft összegű likviditási tartalék épült be az önkormányzat ez évi költségvetésébe.
Összefoglalva: a 2007. évi költségvetés biztosítja a kerület kiegyensúlyozott működését, emellett tartalmaz forrásokat a legfontosabb fejlesztési feladatokra is.
A polgármestert követően dr. Pálinszki Antal alpolgármester szólt a sjató képviselőihez.
-Minden tekintetben biztosítva van a kerületi oktatási intézmények működése illetve továbbra is megőriztük a korábban vállalt önként feladatainkat is, mint pl. ingyenes tankönyv, ECDL vizsga stb., de emellett üdülők, sportpályák működtetése, a nemzetiségi nyelvoktatás biztosítása.
A kerületi rendezvényekről szólva kihangsúlyozta az alpolgármester, hogy jelenleg természetesen csak azokról a rendezvényekről szólhat itt, melyek megvalósításának feltételeit a kerületi önkormányzat biztosítja, s ez kiegészül a művelődési- és oktatási intézmények által szervezett rendezvényekkel, programokkal.
Ezek között három olyan rendezvény van (Palotai Randevú, Gyermek juniális, Mobilitási Hét), melyekhez az anyagi fedezetet majd egy későbbi költésgvetési módosításkor fogják hozzárendelni.
Az év önkormányzat által támogatott rendezvényei:
-Márciusban a március 15-i nemzeti ünnep önkormányzati rendezvényei, valamint a Batthyány ? emlékünnepség
-Májusban a?Virágos kerületért Hónap?, a Sportmajális (Kerületi Napközis Tábor) és a Kihívás napja (Budai II. Stadion)
-Júniusban a Pedagógus nap (Hubay Jenő Zeneiskola) és a Gyermek juniális
-Júliusban a Köztisztviselők napja és a Semmelweis nap (Polgármesteri Hivatal díszterem) és a Nemzetközi képzőművészeti Tábor
-Augusztus 20-án a Szent István-napi ünnepség (Karácsony B. park)
-Szeptemberben a Pestújhelyi emléknap, a Mobilitás hét, a Szüreti mulatság és felvonulás, a Palotai Randevú
-Októberben ?A XV. kerület Tisztaságáért Hónap?, az ?Idősek Hónapja?, az Aradi Vértanúk emléknapja, az 1956-os forradalom és szabadságharc valamint a Köztársaság kikiáltásának önkormányzati rendezvényei
-November a 100 éves a MÁV-telep – ünnepségsorozat az ANNO keretében
-Decemberben a Mikulás ? napi cirkuszi előadás és a Városházi karácsony (Polgármesteri hivatal díszterem) dr. Pálinszki Antal tájékoztatta a sajtó képviselőit arról is, hogy a képviselő-testület a legutóbbi ülésén tárgyalta és elfogadta az V. Gyermek- és Ifjúsági Önkormányzati választásról szóló előterjesztést.
Ennek értelmében a választást 2007. április 2-ára tűzte ki, így ezen a napon a korábbi GYIÖK tisztségviselők mandátuma megszűnt.
A kiírás szerint választó és választható mindenki, aki a választás évében december 31.-éig 12. életévét betöltötte de a 19. életévét még nem érte el, és a XV. kerületben lakik, vagy XV. kerületi oktatási intézménnyel tanulói jogviszonyban áll. A választással kapcsolatos feladatok elvégzésére választási szervek alakulnak: Ifjúsági Választási Bizottság (IVB), amely a törvényességet felügyeli, Választási Előkészítő Bizottság (VEB), amely az iskolában segíti a választást, Szavazatszámláló Bizottság (SzB), amely a szavazatok megszámlálását, ellenőrzését végzi, Választási iroda, amely a napi operatív ügyeket segíti. A választási folyamat úgy zajlik, mint a ?nagyoknál?. A jelöltek bejelentik választókörzetükben (a saját iskolájukban) indulási szándékukat. Ajánlásokat gyűjtenek hitelesített ajánlóíveken és megkezdődik az egy hetes kampányidőszak. Ennek befejezése után az ifjú választók leadják szavazataikat az általuk támogatott jelöltre. A Szavazatszámláló Bizottság összesíti az eredményeket, és haladéktalanul eljuttatja az IVB-hez. A megfelelő ellenőrzés után megválasztottnak tekinthető az adott választókörzetben nyertes képviselő. A mandátumot szerzett fiatalok egy csapatépítő tréningen vehetnek részt Bernecebarátiban, majd maguk közül GYIÖK polgármestert választanak. Ezek után kezdődhet az érdemi munka, a szorgos mindennapok- hangzott el a sajtótájékoztatón.
Király Csaba alpolgármester az elhangzottakat követően vette át a szót, s elmondta, hogy a tavalyi évben nyújtott egészségügyi és szociális ellátásból nem kell visszavenni az idén.
-3, 2 milliárdos költségvetést terveztünk erre az évre erre a területre. Ez 1,3 %-os növekedést jelent, ami nem sok, de mindezt abba a kontextusba kell behelyezni, hogy január 1-jével a nyugdíjak 4%-kal, a családi pótlék 6,2%-kal, a gyed 7,2%-kal. Azt még nem tudjuk, hogy a gázár- és a távfűtés támogatás állami része mennyiben fogja a családok helyzetét javítani, de azt tudjuk, hogy akik időben éltek ezzel a lehetőséggel, azok időben és folyamatosan megkapják mindezt. Akik kapják ezt a támogatást, azok párhuzamosan kapják az önkormányzattól a lakásfenntartási-, a lakbér-támogatást illetve egyéb szociális támogatást- mondta, majd beszámolt az önkormányzat 2006. évre szóló vagyongazdálkodási programjának teljesítéséről.
Vagyongazdálkodás: az ingatlanértékesítésből származó bevételi előirányzat 450.000.000 Ft volt, ám ténylegesen 328.000.000 bevétel származott.
Lakásgazdálkodás: Remélhetőleg 2007-től kezdve lehetőség nyílik bérlakások építésére. A hátralékot felhalmozó önkormányzati lakások bérlőit arra ösztönöztük, hogy akár részletfizetési szerződés kötésével is próbálják rendezni hátralékukat a bérleti jogviszony helyreállítása érdekében. Az elavult lakások folyamatosan felújításra kerülnek, emelve azok komfortfokozatát (fűtés-korszerűsítés)
Helyiséggazdálkodás: az önkormányzat a bérlő nélkül, üresen álló nem lakás céljára szolgáló helyiségeket 2006-ban elsősorban értékesítés útján próbálta hasznosítani. A hivatal és a Palota Holding Zrt. rendszeres közös bérlemény-ellenőrzésekkel igyekszik elejét venni az állagromlásnak. A rosszabb állagú ingatlanokat pedig szeretnénk megszüntetni- mondta Király Csaba.
Ezt követően Gyurcsánszky János alpolgármester adott tájékoztatást az önkormányzat 2006. évi közbeszerzési eljárásairól.
-2006. január 15-én lépett hatályba a közbeszerzésekről szóló 2003. évi CXXIX. törvény módosításáról szóló 2005. évi CLXXII. törvény, amely nyugodtan nevezhető a főszabályként 2004. május l-jén hatályba lépett jogszabály átfogó módosításának is. A módosítás jelentősen megemelte – legalábbis árubeszerzésnél és szolgáltatásnál – a közbeszerzési eljárások értékhatárait (8 millió forint), ami azt eredményezte, hogya 2006. évben a megelőző évhez képest lényegesen kevesebb – 22 helyett 13 – eljárást bonyolítottunk le, a beszerzések értéke viszont a 2005. évi 945.722.737,- Ft-ról 1.402.246.775,- Ft-ra emelkedett nettó összegben.
A közbeszerzések tárgya:
2007-ben a beszerzések értéke kevesebb lesz a 2006. évinél (a multifunkcionális hitelkeret értéke 1 milliárd forint volt), a beszerzési tárgyak várhatóan hasonlóak lesznek- mondta az alpolgármester, majd másik témaként a 2005. és a 2006. évben készült saját beruházású közvilágítási hálózatok térítésmentes átadásáról szólt.
– A közvilágítási hálózatok tulajdonlásának kérdése, a Budapesti Dísz- és Közvilágítási Kft (a továbbiakban: BDK Kft) 2001. szeptember 1-i megalakulását követően vetődött fel. A BDK Kft-t azzal a céllal alapította a Fővárosi Önkormányzat és az ELMŰ Rt, hogy a főváros területén a közvilágítás fejlesztése, üzemeletetése összehangoltan, üzleti szemlélettel történjék. A budapesti közvilágítás szolgáltatás jelenleg érvényes feladat- és hatáskör megoszlása alapján, a létesítés és a fejlesztés a közterület tulajdonosának feladata (lehet kerület, vagy főváros) az üzemeltetési költségeket pedig minden esetben a Főváros Önkormányzata biztosítja. A közvilágításról szóló 11/1985. (XI. 30.) IpM rendelet mellékletét képező ?Közvilágítási Szabályzat? 19.§ (2) bekezdés a) pontja szerint a megvalósított közvilágítási berendezéseket az áramszolgáltatónak át kell adni. Megalakítása óta, a főváros területén a BDK Kft látja el a szabályzat szerinti áramszolgáltatói hatáskört. A 2005. és 2006. évi önkormányzati költségvetés is biztosított előirányzatot a kerület tulajdonában lévő közterületek közvilágításának fejlesztésére. Az előirányzatokat az alábbi fejlesztési feladatok megvalósítására fordítottuk:
Az egyes beruházások költségei az egyedi, eltérő körülmények miatt nem összehasonlíthatók, műszaki tartalmuk eltérő.
A városüzemeltetés területén a költségvetés elégséges ahhoz, hogy a kerület rendjét, tisztáságát megóvjuk, a parkjainkat karban tartsuk, a közel 1 millió nm zöldterületet. De számítunk a lakosság segítségére ennek megóvásában- mondta.
– A Szerencs utcánál a 120 millió forintos beruházás, amelyet hitelből szeretnénk megvalósítani, ha sikerül az előkészítés. A Dunakeszi összekötő út előkészítése is folyamatban van: a pályáztatást, a terület előkészítését és a tervezést szeretnénk még az idei évben megvalósítani. Közben 12 utcaszakasz vár arra, hogy szilárd útburkolatot kapjon. Ahogy sor kerül az útburkolat megépítéséree ezeken a szakaszokon, ezzel párhuzamosan az akadálymenetesítést is megcsináljuk. Azokban az utcákban, melyeket a főváros újít meg, ott is az akadálymentesítést elvégezzük. Magára az akadálymentesítésre egyébként több mint 10 millió forintot fogunk fordítani- így pl. az Újpalotai Vásárcsarnok környékét és annak pl. kerekesszékkel történő megközelítését szeretnénk segíteni ez által. Tervezzük a játszóterek megújítását is, így pl. márciusban 10 komoly játszóeszközt teszünk ki a játszóterekre ezzel is a segítve a gyerekeknek a szabadidő hasznos eltöltéséhez..
A panelprogrammal kapcsolatban elhangzott, hogy a Nádastó park 22. számú háznál már lassan befejeződnek, míg a Nyírpalota 1-29 közötti házaknál pedig hamarosan megkezdődnek a munkálatok.
Folyatatódik a járdafelújítás és a fasorok karbantartása is, míg a hulladékgyűjtő szigetek száma is nőni fog. Reményeink szerint még idén 10-zel, illetve szeretnénk egy hulladékgyűjtő udvar építését is szeretnénk, melynek meglétével a kerület tisztasága is még könnyebbé válik.
A sajtótájékoztató végén Hajdu László polgármester egyéb témakörben is tájékoztatást adott, így arról is, hogy a Károlyi Kórház 350 ágyas aktív és 295 ágyas krónikus és rehabilitációs ággyal rendelkező kórház marad. Ez a korábbi helyzetet vizsgálva: 170 ággyal kevesebb lesz ezentúl- így pl. a szülészet és nőgyógyászata megszűnik és a XV. kerületiek az Uzsoki Kórházhoz fognak tartozniuk, míg az újpestiek a volt Honvéd Kórházba fognak járni.
Külön szót ejtett a polgármester a március 14-én 17 órakor kezdődő közmeghallgatásról, amely a Díszteremben lesz. Ennek fő témája is lesz: az Őrjárat u. 1-5. sz. alatti önkormányzati ingatlan hasznosítása , ám a kerület lakossága bármilyen témakörben tehetnek fel kérdéseket a képviselő-testület tagjainak.
Hajdu László kérte a lakosságot, hogy együtt ünnepeljünk március 15-én, majd a részletes programról beszélt néhány mondatban, melyről a honlapon részletesen olvashatnak.