Menu

1956-ból vetélkedtek a diákok

2006.10.29.

Október 25-én a kerület tizenegy iskolájának (Hartyán NOK., Kossuth NOK., Kolozsvár Általányos Iskola, Dózsa György Gimnázium, Czabán Általános Iskola, Károly Róbert Szakközépiskola, Száraznád NOK., Kontyfa Szakközépiskola, Pestújhelyi NOK, Szent Korona Általányos Iskola, László Gyula Gimnázium) ötfős csapatai vetélkedtek egymással a Csokonai Művelődési Házban.

A játékmester, ahogy már számtalan esetben- Tóth Lajos, a Csokonai Művelődési Központ igazgatója volt.
Miután a verseny zsűrije (elnök: Bácskai Endre, az ’56-os Emlékbizottság társelnöke, Dr. Egressy László – az OMIS Osztály munkatársa, Mojzes Ildikó, a Rákospalotai Múzeum vezetője, Polyák Edit, a Csokonai Művelődési Ház munkatársa, Tajti Réka, az OMIS Osztály munkatársa, valamint a zsűri titkára: Fehér Imre, a Kolozsvár Általános Iskola történelem szakos tanára) is felkészült, kezdetét vette a játék.
A vetélkedőt Hajdu László polgármester, az ’56-os Emlékbizottság elnöke nyitotta meg, majd a bevezető filmet követően Illyés Gyula: Egy mondat a zsarnokságról című verse hangzott el.
A csapatoknak a délelőtt folyamán 15 feladatot kellett teljesíteniük, s emellett előzetesen is készülniük kellett egy kiválasztott verssel, egy tablóval és egy rövid történettel, ami kapcsolódik az elkészített tabló anyagához.
Így először az előre kiválasztott verset kellett előadnia a csapatoknak, majd egy feladatlapon a hat helyen „meghamisított? történelmi eseményeket kellett kijavítaniuk. Egy történelmi keresztrejtvény megoldása várt ezután a csapatokra, illetve különböző megállapításokról kellett eldönteniük, hogy igaz-e vagy hamis.
Így például elhangzott, hogy vajon igaz-e, hogy Nagy Imre, mikor október 23-án este a Parlament előtt elvtársaknak szólította a tömeget, megtapsolták? Ez nem igaz. Vagy, hogy igaz-e, hogy az egyetemisták egymást karonfogva indultak el, hogy a provokátorok ne furakodhassanak be közéjük? Ez igaz.
A következő feladatban szavakat kaptak egy papíron a csapatok, amely szavak felhasználásával a forradalom első napi történéseit a történelmi hűség szem előtt tartásával kellett összefüggő szöveggé alakítani, majd az előre készített tablót mutatták be a diákok. A történetet és az elkészített tabló esztétikáját pontozta a zsűri.
A művelődési házban egy kiállítás dokumentumai mesélnek 1956 eseményeiről, így ehhez kapcsolódott a következő feladat. Miután a játékmester, Tóth Lajos beszélt a kiállításról, a gyerekeknek tíz percük volt, hogy végignézzék a kiállított anyagot. Ezután öt kérdésre kellett válaszolniuk a kiállított anyaggal kapcsolatban, így például arra a kérdésre, hogy vajon, kinek a fotói láthatóak a kiállításon. Pető Andrásé. Egy képmozaik-játék következett, majd a versstaféta második fordulóját követően egy vaktérképen helyszíneket kellett bejelölniük a diákoknak illetve hozzá kellett párosítaniuk a hősök neveit.
A villámkérdések során még rabolni is lehetett pontot, majd filmbejátszások során a memóriát tornáztatta meg a következő feladat.
Az Activity játék sokak számára ismerős, így nem okozott nagy nehézséget egy-egy fogalom, helyszín, tárgy bemutatása az adott szó kiejtése nélkül.
Mielőbb az előre kiadott feladatnak megfelelően hat csapata bemutatta volna az általa készített tablót, címereket kellett felismerniük, s időrendi sorba kellett állítaniuk.
Mialatt a diákok ebédeltek, a zsűri értékelte a versenyt, majd az eredményhirdetésre került sor.
Végeredmény:
I. Dózsa György Gimnázium
II. Kontyfa Iskola
III. Kolozsvár NOK
Az I. helyezett csapat: 5 x 6000,- Ft értékű könyvvásárlási utalványt, a II. helyezett csapat: 5 x 4000,- Ft értékű könyvvásárlási utalványt, míg a III. helyezett csapat: 5 x 2000,- Ft értékű könyvvásárlási utalványt vehetett át, illetve minden résztvevő oklevelet és CSMK kiadványt kapott.
A versenyt a XV. kerületi Önkormányzat és a Csokonai Művelődési Ház rendezte.