Az egy nyelven beszélők társalgása
Változott a kereskedelmi törvény, aminek részleteiről adott tájékoztatást, valamint az ellenőrzések szempontjait ismertette az Igazgatási osztály vezetője, Moór Árpád.
Moór Árpád, a hivatal igazgatási osztályának vezetője a kereskedelmi törvény változásairól és az elmúlt évek alatt a vállalkozások ügyeivel kapcsolatos tapasztalatokról valamint arról beszélt, hogy a jogalkotók az 1978-ban kiadott kereskedelmi törvényt a mai kor követelményeinek megfelelően átalakították.
A jogalkotók az üzletek működéséről is rendelkeztek oly módon, hogy a képviselő-testület hatáskörébe utalták a létesítmények nyitva tartásának szabályozását- mondta, majd hozzátette, hogy a hivatal három osztálya: az adóügyi, az okmányügyi, és az igazgatási osztály foglalkozik a vállalkozások ügyeivel.
A kerületben közel ötezer fő egyéni vállalkozó van, s jelenleg 2734 aktív működési engedélyes kis- és nagykereskedelmi üzlet, ill. vendéglátó üzlet, továbbá 514 telepengedélyes ipari és szolgáltató egység üzemel. Az osztályoknak az az elsődleges célja, hogy mindenre kiterjedően tájékoztassák a vállalkozókat. A szankciók kizárólag akkor lépnek életbe, ha a működési engedélyben leírtaktól eltérnek a vállalkozások.
Az ellenőrzési tapasztalatokról: 2004-ben 122 db, 2005-ben 186 db ellenőrzést végeztünk a kereskedelmi és vendéglátó üzlethálózatban. 2004-ben 12 üzlet ideiglenes bezárására került sor és 25 alkalommal kezdeményeztünk szabálysértési eljárást, 2005-ben 8 üzlet bezárására és 54 db szabálysértésre került sor. Az ellenőrzések folyamán 29 szempont alapján vizsgáljuk a vállalkozások működését, s legtöbbször a vásárlói könyv és a mérleg hitelesítését, az ár, a nyitva tartás kiírását és a kategóriába sorolás kitáblázását vizsgáljuk. A bírság maximum 100 ezer forint lehet egy alkalommal, de az összeg kivetése folyamatosan ismételhető.
A megbeszélésen megjelent vállalkozók javasolták, hogy az ellenőrzéseken vegyen részt a kamara képviselője is, majd felvetették, hogy hozzanak létre közösen egy, a szakmai névsort tartalmazó adatbázist. A vállalkozók azt is fontosnak tartották hangsúlyozni, hogy szeretnének a hivatal vezetőivel gyakrabban találkozni, hogy jobban megismerhessék a hivatal működését.
Moór Árpád osztályvezető az ellenőrzések alkalmával alkalmazott szempontrendszert is nyilvánosságra hozta, melyet az alábbiakban olvashatnak.
1. Általános szempontok:
-üzlet elnevezése
-nyitvatartási idő feltüntetése a bejáratnál
-működési engedély megléte
-vásárlók könyve hitelesítése, kifüggesztése
-profilnak megfelelő üzemeltetése
-a felügyeleti szervek kifüggesztése
-árjelzések feltüntetése a termékeken és a kirakatban
-számlaadási kötelezettség teljesítése
-az üzlet és a portáljának tisztasága
-a működési engedélyen esetlegesen feltüntetett tilalmak betartása
-közterületi szerződéssel rendelkező egységeknél annak érvényessége
-szakosított árutárolás
-szakhatósági szakvéleményekben előírt feltételek betartása
2. Profiltól függő szempontok:
-mérleg látható helyen való elhelyezése
-mérlegek hitelesítésének megléte
-betétdíjas göngyölegek visszavételének biztosítása
-leértékelt, minőséghibás, akciós termékek tárolása, bemutatása, erre vonatkozó vevőtájékoztatás
-zárjegyek megléte
-kategóriába sorolás feltüntetése
-hiteles mérések megléte
-étlap, itallap megléte
-szeszesitallal való kiszolgálás életkorhoz kötött korlátozására való figyelmeztetés kiírás
-szerencsejáték gépek engedélye
-szerencsejátékokban résztvevők életkorára való figyelmeztetés kiírása
-zeneszolgáltatáshoz szerződés megléte
-piaci-asztalon történő értékesítés esetén helyhasználati szerződések, napijegyek, vállalkozói igazolványok, cégiratok, őstermelői igazolvány megléte, az árusítható termékek köre.
Ezen felül a szakhatóságok a saját szakmai jogszabályaik alapján járnak el.