Menu

Drégelyvár utcai felüljáró: 2021 végéig lezárva

2020.09.30.

Nagyon sok türelemre lesz szükségük az újpalotaiaknak, mert a főváros tájékoztatásából kiderült: sokkal nagyobb a probléma a Drégelyvár utcai felüljáróval, mint sejteni lehetett, gyakorlatilag újjá kellene építeni.

Rengeteg kérdést eredményezett és sok bosszúságot okozott a tavasz óta az, hogy az újpalotaiak egyik fő közlekedési útját, a belváros felé vezető Drégelyvár utcai felüljárót le kellett zárni. Sokan nem értették, miért nem lehet rá felhajtania csak a buszoknak, ha „úgysem történik semmi”. Azért nem történt eddig látványos változás, mert a tervezett felújítás kezdetén kiderült, sokkal nagyobb a baj az eddig gondoltnál. Az okokról, a megoldásról tartott szerdán tájékoztatót a helyszínen Tüttő Kata főpolgármester-helyettes, valamint Tóth Imre, a XV. kerület alpolgármestere és Horváth Csaba, a szintén érintett Zugló polgármestere.

Tóth Imre azt mondta, a korábbi fővárosi városvezetés késlekedése miatt életveszélyessé vált a híd, a XV. kerület ez elmúlt években büntetve volt, alig jutott fővárosi fejlesztési forrásokhoz. Hozzá kellett látni az újpalotaiak számára nélkülözhetetlen útvonal megújításához, így március vége óta csak a tömegközlekedés járművei használhatják azt. Tóth Imre biztosított mindenkit, hogy a felüljárót kezelő főváros mindent megtesz azért, hogy mielőbb rendeződjön ennek a fontos közlekedési folyosónak a helyzete.

Ugyanis Tüttő Kata szavaiból kiderült, sokkal nagyobb és sokkal összetettebb a probléma annál, amit a tervezett felújítás meg tudott volna oldani.

A főpolgármester-helyettes elmondta, amikor a tavaszi felújítás kezdetén a kivitelező megbontotta a híd felszerkezetét, kiderült, a mélyben a szerkezet nem úgy van megépítve, ahogy annak kellene lennie. Egy 47 éves felüljáróról beszélünk, amelyhez 1989-ben nyúltak hozzá utoljára. A főváros a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) szakértőit kérte fel a statikai vizsgálatokra és kiderült, hogy a Drégelyvár utcai szerkezet életveszélyes állapotban van: gyakorlatilag ujjá kellene építeni.

Mindeközben, emlékeztetett, az lenne a legfontosabb, hogy a környék közlekedése minél gyorsabban helyreálljon és egyúttal a híd biztonságossá váljon. A főváros pedig forráshiánnyal küzd. A beruházó Budapesti Közlekedési Központ (BKK) javaslatára a felújítási szerződést módosítják, és élettartam-meghosszabbítást hajtanak végre. Ezzel további 10-15 évre biztosítják a felüljáró használhatóságát.

Azonban ezt azt jelenti, hogy az újpalotaiak részéről még több türelemre lesz szükség: az idén decemberi befejezés helyett csak egy évvel később, 2021 végére készülhet el a Drégelyvár utcai felüljáró felújítása.

A több munka több forrást is igényel: a tavaly decemberben a felújításra megkötött, nettó 778 millió forintos szerződés módosításával még 344 forint többletkiadás keletkezik.

Tüttő Kata elmondta, a fővárosnak legalább 100 milliárd forint adóssága van a hidak állapotában. Budapest ugyanis az elmúlt 9 évben a szükséges összeg tizedét költötte a hidakra, felüljárókra, amelyekből van 100 a városban. Ez az adósság csak részben Tarlós István mulasztása, mert a volt főpolgármester jelezte a kormánynak, hogy nincs ezekre a munkálatokra elegendő forrás. Tüttő Kata emlékeztetett, a budapestiek évente legalább 200 milliárd forintot befizetnek az államkasszába a benzin utáni jövedéki adó formájában, és nem látnak vissza semmit ebből fejlesztések formájában.

Horváth Csaba, Zugló polgármestere arról beszélt, kerülete számára is fontos a felüljáró helyzetének rendezése. Elmondta, a Bosnyák téri új városközpont fejlesztése, a 4-es metró még mindig esedékes meghosszabbítása felveti, hogy újragondolják a Csömöri út-Drégelyvár utca közlekedését, és elképzelhető más hosszú távú megoldás is – például egy aluljáró kialakítása.

(Cs.B.)

Fotó: Vargosz/XV. Média