Visszatértek az emberek, visszatért a bizakodás
A XV. kerület mindig mozgalmas, nyüzsgő pontja a Pólus Center, amelynek életére szintén nagyon rányomta a bélyegét a járványhelyzet. A tapasztalatokról, az újrakezdésről beszéltek a bevásárlóközpont irányítói, és kiderült, a nagy leállásban sem tétlenkedtek.
Mint mindannyiunk életébe, a XV. kerületben közel 25 éve működő Pólus Centerébe is váratlan, fájdalmas és teljes bizonytalanságot okozó változást hozott koronavírus márciusi megjelenése. Az itt működő kereskedők között – csakúgy, mint más kereskedelmi helyszíneken – mondhatni pánik tört ki azzal párhuzamosan, hogy lecsökkent a vásárlók száma: március végén mindenki attól tartott, hogy teljes összeomlás lesz, semmilyen vásárlói szokás nem lesz már a régi – és abban is bizonytalanság volt, hogy hogyan lehet majd vásárolni. Felerősödött az a félelem is, hogy nagyon megerősödik az online kereskedelem. A Pólus Center tulajdonosa és üzemeltetői azonban a gyors pánik helyett a kivárás mellett döntött, meg akarták látni, hová fejlődik a mindenki számára ismeretlen helyzet.
Az egészségre koncentráltak
„Az első hetekben az egészségvédelmet helyeztük előtérbe, nem gazdasági kérdéseket – jelentette ki Tomcsányi Erzsébet, a tulajdonos CPI Property Group Pólusért felelős vezetője. – Ez volt az a szituáció, amelyre még jogilag sem tudtunk felkészülni. A saját bőrünkön tapasztaltuk meg, mi is ez pontosan, hogyan lehet a járvánnyal együtt élni. Nagyon gyorsan alakult ki ez az új helyzet, gyorsan kellett reagálni, elégedettek lehetünk azzal, amit végül kihoztunk belőle.”
Ahogyan megjelent a vírus Európában, a Pólusban már számítottak rá, hogy előbb-utóbb Magyarországra is begyűrűzhet a fertőzés, ezért fokozott figyelmet kezdtek fordítani a gyakoribb takarításra, a fokozott fertőtlenítésre, a mosdókban a kilincsek külön takarítására. A fertőtlenítőszerek beszerzése eleinte nehézségekbe ütközött, azonban a műszaki igazgató közbenjárására sikerült nagyobb mennyiséget beszerezni és onnantól zökkenőmentesen tudták biztosítani a vevők számára. A Pólus Center végig arra törekedett, hogy a nyitva tartó, vagy majd később kinyitó üzletekben mindenki – vásárló és itt dolgozó – egyaránt biztonságban legyen, hangsúlyozta Tomcsányi Erzsébet. Az üzemeltetés végző CBRE amerikai tulajdonú cég és nagyon komoly utasításokat, rendszabályokat alakított ki a munkavégzésre, a home office-ra, a távolságtartásra – erről Magyar Judit, a Pólus Center igazgatója beszélt. Nagy segítséget jelentett bevásárlóközpont számára, hogy a kerületi, illetve a fővárosi önkormányzat közreműködésével juthattak hozzá nagyon gyorsan az egészségügyi óvintézkedésekre a figyelmet felhívó matricákhoz.
Gyors visszatérés
Amikor világossá vált, április végére, hogy a járvány magyarországi lefolyása nem fogja a legrosszabb nyugat-európai forgatókönyvet követni, az Tomcsányi Erzsébet szerint pozitív lendületet adott a Pólusnak és az itt működő kereskedőknek is. Senki sem látja már olyan borúsan a helyzetet, mint az elején, és hozzátette, az is kiderült, hogy a kéthónapos időszak nagyon rövid volt ahhoz, hogy a vásárlási szokások érdemben megváltozzanak. Ehhez hozzátartozik, hogy egyes kereskedelmi profiloknál olyan hatalmas növekedést hozott az első néhány hét rohama, hogy ellensúlyozta a későbbi visszaesést. Az online értékesítéssel – főleg a multi hátterű kereskedők közül – sokan igyekeztek ellensúlyozni a forgalomkimaradást. A Pólus Center tulajdonosa bizonyos mértékig próbálta segíteni a kereskedőit, erről azonban a tulajdonos képviselője nem árult el részleteket. Az első ijedtség után röviddel már együttműködően és pozitívan állnak a folytatáshoz a kereskedők. A kisebb vállalkozások természetesen sokkal jobban kitettek voltak a visszaesésnek, de senki sem látja már olyan borúsan a jövőt, mint néhány héttel korábban.
A vírusidőszak, a karanténnal való telítődés és egyben az óvatosság jegyében is kezdte újra az életet a Pólus május végén. „Gyere be, hogy mozdulj ki” szlogennel indítottak kampányt, amelybe bevonták a bérlőket is. Czakó Viktória, a bevásárlóközpont marketing menedzsere elmondta, nagyon sok, 17 üzlet ajánlott fel ajándékot – köztük garantált nyereményt is – azoknak, akik a vásárlásuk után a Pólus oldalára feltöltött blokkjukkal egy sorsoláson vettek részt. Nagyon gyorsan tértek vissza a látogatók, mert általánosságban is igaz, hogy a Pólusnak hűséges, kötődő közönsége van. Alapjában véve nem változtak meg a vásárlási szokások, az emberek ismét élnek a lehetőséggel, és újra vásárolni szeretnének. Az újranyitás első napjainak tapasztalata az volt, hogy az ide érkezők nagyon fegyelmezettek voltak, ezt az óvatosságot mindenképp érdemes egyelőre megtartani, melyre a továbbiakban is kiemelt figyelmet szánnak.
Fejlesztések a bizonytalanságban is
Azzal egy időben, hogy kezelni kellett a járványhelyzetet, a Pólus Centerben az utóbbi évek egyik legkomolyabb fejlesztése zajlott le: most értek a hűtés-fűtés rendszer teljes rekonstrukciójának utolsó fázisába. Ezen nagyon sok ember dolgozott és sokat fog jelenteni az itt vásárlóknak, vagyis jelentős részben a kerületieknek is. Egy másik nagy változás is készült a járványidőszak alatt: szeptemberben egy 1000 négyzetméteres üzlet nyitja meg a kapuit – a bérlő kilétét azonban még nem fedhették fel.
(Cs.B.)