Menu

Testületi ülés után II. (városüzemeltetés, kerületfejlesztés)

2006.04.03.

Gyurcsánszky János alpolgármester a sajtótájékoztatón először a kerület szabályozásával kapcsolatos döntésekről számolt be.

-Három fontos kérdésben adtunk teret újabb fejlesztéseknek Elsőként a Bp. XV. Rákospalotai határút bővítésével kapcsolatos – fővárosi FSZKT módosításának véleményezésére került sor. Az M0 autópálya keleti szektor megvalósításához kapcsolódva az NA Rt., a Kormány és a Főváros közötti megállapodás alapján kiépítésre kerül a Rákospalotai határút M0-Szentmihályi út közötti szakasza. A határúti bővítés két verziója közül az első esetében a Rákospalotai határút részben kiépített szakaszát is szervizútként megtartva – jelenleg beépítetlen, illetve erdőterületet venne igénybe. A második verzió esetében a városhatártól, a Rákospalotai határút nyomvonalától É-ra, az erdőterületen keresztül, a nagyfeszültségű távvezeték nyomvonala mentén érné el Szentmihályi utat. A kerületünk szempontjából természetesen abban mindkét változat előnytelen, mivel az átmenő forgalom számára is megnyitja a korszerűbb közlekedés lehetőségét. Mindkélt verziónak van számtalan előnye hátránya, amelyet a Képviselő-testület megtárgyalt és az alábbi döntést hozta. A Budapest Főváros XV. ker. Önkormányzat Képviselő-testülete a Budapest XV. ker., Rákospalotai határút, Rákospalotai körvasút sor és a tervezett MO autópálya közötti szakasz keretszabályozási tervét az első verzió távlati közúti hálózati terve szerint támogatja, kikötve az alábbiakat:
Épüljön ki teljes körűen az új Rákospalotai határúti útszakasz a Szentmihályi út és a Rákospalotai körvasút sor között is az MO autópálya és a Szentmihályi út közötti útszakasz megépítésével egy időben.
Épüljön ki teljes körűen a Mogyoród úti új felüljáró az MO autópálya és a Szentmihályi út közötti új Rákospalotai határúti útszakasz megépítésével egy időben.
Épüljön ki teljes körűen a Vezseny utca és a Rákospalotai körvasút sor összekötése az MO autópálya és a Szentmihályi út közötti új Rákospalotai határúti útszakasz megépítésével egy időben.
Épüljön át teljes körűen, korszerű 2×1 sávos kialakítással, a Vezseny utca és a Rákospalotai körvasút sor az MO autópálya és a Szentmihályi út közötti új Rákospalotai határúti útszakasz megépítésével egy időben.
Készüljön el a fentebbi útépítésekkel kapcsolatos mindennemű környezetvédelmi beruházás is az MO autópálya és a Szentmihályi út közötti új Rákospalotai határúti útszakasz megépítésével egy időben.
A másik nagy területet érintő rész a tehenészeti telep és környéke ( Régi Fóti út melléke ). Jelenleg a tárgyi tervezési terület teljes egészében külterületen helyezkedik el. Terület-felhasználás szempontjából két nagy egységre tagolható: A Vörösmarty Szövetkezet és érdekeltségébe tartozó egyéb szervezetek által hasznosított állattartó telep területe. Az állattartó teleptől a Felsőkert utcáig terjedő mezőgazdasági növénytermesztési terület.
A terv, hogy itt hozzunk létre új övezeteket- a Szilas pataktól befelé a területen magánerős épületek fognak épülni Palota- Újfalu néven. Azt szeretnénk, hogy mire ez a lakónegyed megvalósul, a viszonyok rendeződnének. A lakótelep felső részében tervezünk egy parkerdő részt, amelynek a beépítettsége alacsony, mintegy 3%, de módot ad arra, hogy futball pályákat, sétáló utakat, parkokat építsünk a parkerdőn belül. Így mód nyílik a szabadidő eltöltésére itt. A tsz istálló helyén pedig egy munkahelyi zöldövezet besorolást tervezünk, amely nagyfelületű munkahelyek létrehozására nyújt alkalmat. A Szántóföld út mélységében pedig a feltáró úton mehetnénk a tsz majoron keresztül a parkba, ahol intézményi területen szolgáltató egységet tudnánk elhelyezni.
-A harmadik ilyen fontos döntés egy keretövezeti módosítási javaslat területi hatálya a Budapest XV. ker. Szentmihályi út – Rákospalotai határút -közterület – Hűtő utca – Késmárk utca- E-VE véderdő terület – Szentmihályi út által határolt terület összes telkére, ahol Újpalota Kertváros néven épülnének objektumok. Tervek szerint 3 ezer lakás. Az új koncepció egyik lényeges eleme, hogy a korábbi L4-es intenzív kertvárosias keretövezeti besorolást L3-as kisvárosias, jellemzően szabadon álló beépítésű lakóterületre történő módosítás mellett az Újpalotai lakótelep felöli oldalon olyan jelentős zöldfelületű intézményterületet javasol, amelyben a lakófunkció nem megengedett. (számítógépes park és központ épülne egy vállalkozócég beruházásában, valamint egy intézményi zöldövezet szintén épülne, ahol sportcsarnok, sportolásra alkalmas pályákat és művelődésre, kultúrára alkalmas objektumokat pl. szállodákat építenének. Ugyancsak szándék az is, hogy ezen terület lehetőség szerint mennél nagyobb mértékben segítse a lakótelep és a kerület munkahely iránti keresletének sikerességét, hiányzó intézményi struktúrájának fejleszthetőségét. Lényeges eleme az új koncepciónak a mennél nagyobb zöldfelület létrehozásának elősegítése is. Az új szabályozási koncepció egyértelműen tisztázza fejlesztési terület kisvárosias központját, amely egy jelentős, korábbi tervekben is megfogalmazott közparkkal szerves kapcsolatban alakulna ki. Ezen területrész adna helyett az elképzelések szerint az ide telepítendő alapintézmények részére is. Az egész nyolc éve alatt épülne meg, s mindez 8-10 ezer fővel növelné a kerület lakosságának a létszámát.
-A következő fontos döntés e tárgyban a Körvasút sori körút volt. Előre kell bocsátani, hogy a testület nem támogatta ezt.
Az Aquincumi-híd kapcsolódó úthálózata útépítési engedélyezési tervét és ehhez kapcsolódóan a Körvasút menti körút M3 – Duna közötti szakaszának keretszabályozási tervét Budapest Főváros Önkormányzat Főpolgármesteri Hivatala készítteti. A tervezett út nyomvonala a pesti oldalon az Esztergom-Budapest vasútvonallal párhuzamosan, a IV. kerület – Újpest és XIII. kerület – Angyalföld, valamint a XV. kerület – Rákospalota és XIV. kerület – Zugló – határán húzódik.A tervezett első rendű főút városszerkezeti jelentősége a Nagykörút, a Hungária körút jelentőségéhez mérhető. A tervezők szerint megvalósítása is ezekhez hasonló méretű beavatkozásokat igényel a városszerkezetben. A tervezett, új Körvasút menti körút kiépítése az M3 főútig több problémát is felvet: A tervezett út nem szolgálja Budapest XV. kerület érdekét, sőt kijelenthető, hogy a tervezett formában további jelentős érdeksérelmet valósít meg a közigazgatási területünkön belül. Közel 200 lakóépületet kellene szanálni, a lakók életminősége jelentősen romolhat. A kerületünk képviselői (az érintett kerületi lakosság, a kerületi civil szervezetek, az önkormányzat vezetése, az érintett önkormányzati képviselők, a hivatal vezetése és szakemberei ) több fórumon is megfogalmazták azon alternatív javaslatot, miszerint a Körvasút menti körút és M3 főút csomópontja épüljön ki inkább a Budapest XIV. kerület közigazgatási határán található sitt-telepen, amely a vasúti vonalak által szegélyezett területi háromszögben található és a főváros szégyene. Az M3 főút amúgy is túlterhelt, korszerűtlen közlekedési rendszere az új körút által jelentős többletterhelést kapna, hiszen a jelenlegi terv még csak terv szintjén sem add megoldási javaslatot a Körvasút menti körút tovább vezetésével kapcsolatosan.
Az alpolgármester beszélt ezt követően az útépítések folytatásáról: befejeződött a Harsányi Kálmán utcában a Visonta utcáig, a Székely Elek utcában a Károlyi Sándor utcától az út építése. Ez közel 1200 méter érintett és 80 millió forintba került. Majd folytatódik tovább az útépítés több utcában is a kerületben. Szilárd útburkolatot kap saját forrásból a Kinizsi utca egy hosszú szakaszon, a Radda Barnen utca, a Toldi sor, az Oroszlán utca, Palánk utca. A csatornaépítés is folytatódik: Árokhát utcában, Batthyány utcában, Székely Elek utcában, Kovácsi Kálmán téren.
A játszótéri program keretében a Neptun utcában megépül a játszótér: pályázaton nyertünk 40 millió forintot és fele-fele arányú megoszlásban építjük meg a játszóteret. S szintén még tavasszal az Őrjárat utcában is megépül a játszótér. Mindkettő körbekerítve, modern játszószerekkel. A balesetveszélyes játszótereket bontjuk a továbbiakban is, míg a Szövőgyár utcai óvodában játszóudvart építünk. Ennek az előkészítése most van folyamatban.
Az alpolgármester szólt ezután a Virágos kerület pályázatról, melyet idén harmadik alkalommal írják ki.
-A kerületben nagy hagyománya van a kertészkedésnek, a kertek gondozásának, az előkertek ápolásának is.
A pályázatot külön olvashatják a honlap olvasói.