Menu

Testületi ülés után I. (egészségügyi és szociális területek)

2006.04.03.

Csütörtökön számolt be a sajtó számára Hajdu László polgármester, Király Csaba és Gyurcsánszky János alpolgármester, valamint dr. Nagy Antal jegyző a legutóbbi testületi ülésen történtekről, döntésekről.

Az ülés elején Hajdu László köszöntötte Csörgő Máriát, a Hartyán NOK elnök-igazgatóját abból az alkalomból, hogy március 15-e tiszteletére a Magyar Köztársaság Érdemkereszt ezüst fokozatát kapta meg.
A sajtótájékoztatón először Hajdu László szólt, aki elmondta, hogy 28 napirendi pontot tárgyalt a testület március 29-én illetve, hogy választási időszak ellenére igazán zavartalanul folyt a munka, minden területen mindenki tette a dolgát, majd átadta a szót Király Csaba alpolgármesternek.
-Három témakörben módosított és alkotott törvényt a képviselő-testület, így
-a szociális szolgáltatásokról szóló rendeletet:
A módosítás szerint a szociális étkeztetésért fizetendő térítési díj teljes összege 2006. évben 339 Ft/nap. Ez évtől az egyedülállók kedvezőbb fizetési feltételek-kel vehetik igénybe e szolgáltatást. Egyedállók 38.700.- Ft-os egy főre eső jövedelemig ingyenesen kaphatják az ebédet, a családban élők pedig 25.800.- Ft/fős jövedelemig étkezhetnek ingyenesen, ezt meghaladó jövedelmek esetén a térítési díj fokozatosan emelkedik. A jelzőrendszeres házi gondozásba bevont időskorúak éves készülékhasználati díjat fizetnek, melynek összege 2006. évben 5160.- Ft, amit havi 430.- Ft összegben kell megfizetniük. Házi gondozás igénybevételéért 470.- Ft gondozási díjat kell fizetni, de ennek igénybevétele is ingyenes a 25.800.- Ft-os minimál nyugdíj határáig. Az önkormányzat továbbra is kedvezményt biztosít az Értelmi Fogyatékosok Napközi Otthonába járó fiatalok, a Fejlesztő Gondozó Központban ellátott súlyos és halmozottan sérült gyermekek részére és speciális étkezdéjében ingyenesen jutnak meleg ételhez a hajléktalanok és rászorulók a gondozás első 5 hónapjában.
-a háziorvosi, fogorvosi és védőnői körzethatárok megállapítása:
A Képviselő-testület az orvosi, védőnői körzethatárokat módosította ill. kialakította. Változatlan a felnőtt és gyermek háziorvosi körzetek elosztása. Kialakításra került a felnőtt és gyermek fogorvosi körzethatár. A fogászati körzetek kialakítása nem érinti a lakosság szabad orvosválasztását, de a fogorvosok a kialakított utcajegyzék alapján kötelesek az ott lakók fogászati ellátására. Kialakításra kerültek az új védőnői körzetek is, melyre ezért volt szükség, mert a nevelési, oktatási központokba főállású védőnők felvételére került sor, ezzel viszont csökkent a területi védőnők létszáma. Kerületünk 17 felnőtt fogorvosi körzetre és 6 gyermekorvosi körzetre lett felosztva, védőnői körzet pedig 21 került kialakításra.
A 2006. március 29-i Képviselő-testületi ülésen elfogadásra kerültek a hatályos bérbeadói-, elidegenítési- és vagyonrendelet módosításai.
Elsőként a Budapest Főváros XV. kerület Önkormányzatának tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek elidegenítésének szabályairól szóló 17/2004. (IV. 01.) ök. rendelet módosítására került sor.

A rendeletmódosítást több különböző tényező indokolta. Az elsődleges indoka az, hogy 2006. március 31-én hatályba lép a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 2005. évi CXXXII. törvénnyel történő módosítása. Másrészt a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004. évi CXXXV. törvény 7. § (1) bekezdése előírja, hogy a helyi önkormányzatok tekintetében az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban Áht.) 108. §-ának (1) bekezdésében szabályozott versenytárgyalás alkalmazása kötelező, amennyiben az érintett vagyontárgy forgalmi értéke a húszmillió Forintot meghaladja. A helyi önkormányzat rendeletében, valamint a helyi kisebbségi önkormányzat határozatában ennél kisebb összeget is meghatározhat. Az Áht. 108. § (1) bekezdése akként rendelkezik, hogy az államháztartás alrendszeréhez kapcsolódó ? a helyi önkormányzatoknál a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott értékhatár feletti- vagyont értékesíteni, -ha törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabály kivételt nem tesz -csak nyilvános (indokolt esetben zártkörű) versenytárgyalás útján, a legjobb ajánlatot tevő részére lehet. A költségvetési törvény a helyi önkormányzatok részére tehát versenyeztetési kötelezettséget ír elő a 20 millió Ft-ot meghaladó értékű vagyontárgyak értékesítése esetén. Ez a hatályos elidegenítési rendelet módosítását indokolja, mivel az nem állt eddig összhangban a költségvetési törvény ezen rendelkezésével. A rendeletmódosítás célja továbbá, hogy az önkormányzat tulajdonának értékesítését egyértelműen szabályozza, emellett az elidegenítés folyamatát gyorsítsa, továbbá a rendelet szövegét világosabbá tegye.
A lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának feltételeiről szóló 26/2003. (VI. 30.) ök. rendeletének módosításáról is döntött a testület. A rendeletmódosítás indoka kettős. Egyrészről 2006. március 31-én hatályba lép az 1993. évi LXXVIII. törvény módosítása, mely több kötelező és lehetséges módosítást ír elő az önkormányzatok részére a lakások és helyiségek bérbeadásával kapcsolatban. Másrészt Budapest Főváros Közigazgatási Hivatala törvényességi észrevétellel élt, mely szerint a helyiség bérbeadása avagy a bérleti szerződés felmondása a bérbeadót megillető döntési jog, mely döntést nem ruházhatja át a vagyon kezelőjére, azaz a Palota Holding Zrt-re, mivel az Ötv. 9. § (3) bekezdése kimondja, az átruházott hatáskör tovább nem ruházható.
Módosította a testület a vagyonrendeletet. A rendeletmódosítás elsődleges indoka, hogy a Magyar Köztársaság 2006. évi költségvetéséről szóló 2005. évi CLIII. törvény 7. § (1) bekezdése előírja, hogy a helyi önkormányzatok tekintetében az Államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (Áht.) 108. §-ának (1) bekezdésében szabályozott versenytárgyalás alkalmazása kötelező, amennyiben az érintett vagyontárgy forgalmi értéke a 20 millió Forintot meghaladja. A helyi önkormányzat rendeletében, valamint a helyi kisebbségi önkormányzat határozatában ennél kisebb összeget is meghatározhat. További indoka a vagyonrendelet módosításnak, hogy az államháztartás szervezetei beszámolási és könyvvezetési kötelezettségeinek sajátosságairól szóló 249/2000. (XII. 24.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 44/A. §-a meghatározza az önkormányzatok vagyonkimutatásának kötelező, főbb tartalmi elemeit, melynek további részletezését az önkormányzati rendelet szabályozza. A Vhr. 37. § (7) bekezdése lehetőséget ad az önkormányzatnak arra, hogy rendeleti szabályozásával költségvetési szervei részére az éves leltározás helyett lehetővé tegye a két évenkénti leltárfelvételt.