Menu

MarketCom – elsősorban nem az üzletfejlesztést szolgáló tanácsadásra költenek a fővárosi cégek

2006.03.25.

Az EU csatlakozás után, az elmúlt évben a fővárosi cégek többsége jogi, illetve pénzügyi területen vette igénybe külső tanácsadó cég segítségét. A MarketCom Kft. által a BKIK megbízásából készített felmérésének eredményei azt mutatják, hogy a cégek üzletmenetét fejlesztő (pl. értékesítési, marketing stb.) tanácsadásra jóval kevesebb cég költ, mint a jogi vagy pénzügyi tanácsadásra, mely inkább adómegtakarításra és az előírásoknak való megfelelésre irányulnak.

Az elmúlt évben a legnépszerűbb tanácsadási forma a jog volt, amit a képzeletbeli dobogón a pénzügy és az informatikai tanácsadás követett. A tanulmányból kiderül, hogy a budapesti cégek körében – az EU-csatlakozás hatására – növekvő igény mutatkozik a tanácsadási szolgáltatások alkalmazására, az egyes területek között azonban jelentős eltérés van.

Összehasonlítva a MarketCom 2004-ben, az EU csatlakozás előtt elkészített kutatási eredményeivel, elmondható, hogy a pályázati tanácsadás igénybevétele csökkenni látszik, talán annak köszönhetően, hogy a pályázó cégek egyre önállóbban képesek ilyen ügyeiket intézni.

Szintén fontos megemlíteni, hogy bár összességében növekszik az igény a tanácsadás iránt, de az üzletfejlesztési szegmens még mindig „gyermekcipőben jár”. A marketing, kommunikációs és értékesítési tanácsadás a 12 szereplős listán csak a középmezőnyben található meg.

A KKV-k marketing tanácsadására szakosodott MarketCom tanácsadói szerint ez azért is szomorú, mivel az egyre egységesülő EU-piacon a magyar cégek versenyhátránya elsősorban e területeken érezhető.
-A magyar cégek jó része kiváló termékeket gyárt, illetve jó színvonalon képes szolgáltatást nyújtan – mondta el Simon Attila, a cég ügyvezetője -, azonban nem képes erről a megcélzott vevőit tájékoztatni és a magyar piacon egyre nagyobb számban megjelenő külföldi versenytársakhoz képesti előnyeit kommunikálni.

A válaszadó cégek a tanácsadó alkalmazásának legmeghatározóbb motivációjaként a szakértelem hiányát említették, ám fontos szempontnak tartották azt is, hogy külső tanácsadó alkalmazása költséghatékonyabb, mint egy külön erre a feladatra felvett munkatárs foglalkoztatása.

A kutatás – nettó 64.000 Ft-ért megvásárolható – tanulmányában továbbá olyan kérdésekre kapunk részletes válaszokat, mint például milyen motivációk vezérlik a cégeket, intézményeket a szolgáltatások igénybe vételekor, honnan informálódnak a tanácsadó cégekről, ki a döntéshozó vagy, hogy mekkora az éves tanácsadásra szánt összeg, illetve milyen árazást tartanak szimpatikusnak a cégek?
A kutatásról további részletek olvashatóak a

A kutatási módszertanról:

A 10 fő feletti, fővárosi cégek körében végzett reprezentatív kutatás során összesen 520 kisvállalkozás, közép- és nagyvállalat illetékese adott információt. A felmérés lebonyolításához kétféle módszert alkalmazott a MarketCom: telefonos- és személyes interjúkat készített. A CATI (telefonos megkérdezés) módszer nagy létszámú megkérdezést tett lehetővé, ahol a tanácsadási szolgáltatásokkal kapcsolatos tapasztalatok, szokások feltárására fektette a hangsúlyt. A személyes interjúk a mögöttes indokok és motivációk kiderítésében segítettek. Adatfelvételi időszak: 2005. szeptember-november.