Menu

Megállapodás a Kormány és a fuvarozók között?

2005.09.01.

A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete Elnöksége 2005. augusztus 10-én rendkívüli ülést tartott, melyen döntés született arról, az MKFE ? bizonyos feltételek teljesülése esetén ? a Kormány által megküldött Megállapodás-tervezetet aláírja.
E témáról kérdeztük Karmos Gábort, az MKFE főtitkár-helyettesét.

Az MKFE Elnöksége legutóbbi ülésén áttekintette a több hónapos tárgyalás-sorozat eseményeit, s a menet közben folyamatosan módosuló megállapodás-tervezeteket. Tekintettel arra, hogy a Kormány a legutóbbi, augusztus elején megküldött 14 pontos javaslatát újabb 4 ponttal egészítette ki, továbbá arra, hogy a magyar székhelyű közúti közlekedési szolgáltatók versenyképessége javítása érdekében döntő jelentőségű a pontokban foglaltak gyakorlati végrehajtása, az Elnökség úgy döntött, az MKFE aláírja a Megállapodás-tervezetet. Ugyanakkor ehhez bizonyos feltételeket is rögzített, így minden pont határidőzését, bizonyos technikai jellegű pontosításokat, illetve egyes kérdésekben a garanciák vállalását. (A Gazdasági Hírtükör olvasói a web-lapon az MKFE Elnöksége által a Kormány részére megküldött, módosított szövegtervezetet megtekinthetik.)
Fontos rögzíteni azt is, hogy a legfontosabb, az államháztartási elvonási rendszert érintő pontokat az egyesület prioritásként kezeli. Ezen elsősorban a gázolaj jövedéki adója csökkentését, a gépjármű adó törvény és az illetéktörvény módosítását, a napidíjak kérdéskörét kell érteni.
Ezek mellett kiemelkedő jelentőségű az ellenőrzések, bírságolások témaköre, a szállítmányozási tevékenység szabályozása, a hatósági ügyintézések egyszerűsítése, az úthasználati díjak kérdésköre, illetve a hétvégi forgalomkorlátozás éjszakai feloldása.

Külön említést kell tennem a jövedéki adó kérdéséről. Sikerült áttörést elérnünk az elutasítás indokolása terén, hiszen ez év júniusában Szanyi Tibor politikai államtitkár még azzal ?érvelt?, hogy a gázolaj jövedéki adó mértékét az EU-val kötött megállapodás miatt nem lehet csökkenteni. Nos az állítás nem bizonyult helytállónak, hiszen a 2003/96. sz és a 2004/74. sz. EU irányelvek, amelyek a csatlakozási szerződés részei, szakvéleményezése után nyugodtan állíthatjuk, hogy van jogi lehetőség a jövedéki adó mértékének csökkentésére. Mára már a kormányzati indokolás megváltozott és a költségvetés bevételi oldalának igényével támasztják alá a merev, elutasító magatartást. Ezzel szemben viszont lehet már érvelni, hiszen az adótartalom mértékének csökkentésével olyan többlet forgalom generálását lehet elérni, amely összességében költségvetési szinten többlet adó bevételt eredményezne. A kérdés az, hogy ezt az egyszerű összefüggést a kormány mikor érti meg?

Az MKFE Elnöksége minden körülményt mérlegelve ? egy tartózkodás mellett – úgy ítélte meg, hogy a tárgyalássorozat további elhúzódása veszélyeztetné az egyes témakörökben az érdemi végrehajtási munka megkezdését.