Menu

Sokoldalú tájékoztatás az igazgatói értekezleten

2005.08.31.

Lindner Gusztáv, az OMIS Osztály vezetőjének irányítása mellett zajlott le hétfőn a kerületi tanévnyitó értekezlet, melyen több tájékoztató előadás is elhangzott.

Elsőként Hajdu László polgármester jó munkát kívánva köszöntötte az intézmények vezetőit és megjelent munkatársait, majd tájékoztatást adott arról, hogy nyáron a kerületi táborokban közel 6500 gyerek töltött el rövidebb-hosszabb időt.

-A Szántóföld úti napközis tábor mellett Bernecebarátiban, Balatonvilágoson és Hejcén is megfelelő volt a feltöltöttség. A pedagógusok egy része pedig üdülve dolgozott, amiért külön köszönet illeti őket. A napközis táborban azonban egy új jelenségre lettem figyelmes, úgy tűnt, hogy elég sok rongálás történt.

A 2005/2006-os tanévről szólva többek között elmondta a polgármester, hogy 25 első osztály indul a kerületben, ám a gyereklétszám mégis csökken.

-Az elmúlt tanévben a közoktatás fejlesztését az OMIS osztály jól látta el, a családokkal, a szülőkkel, a gyámüggyel, a szociális intézményekkel való együttműködés szoros és jó.

-A tanévkezdés a családoknál mindig sokba kerül, ám a támogatásainkkal mindez csökkenthető: tejakció, étkezési támogatás stb. A következő tanév a hetedik lesz, amikor is az új struktúrában működnek az intézmények. Természetesen ennek a célja a gyermekek megtartása volt. A pedagógusokról szólva: 1500 közalkalmazott dolgozik az oktatási intézményekben- számukra béremelés még az idei évben lesz egyszer, s emellett emelkedtek a pótlékok, 9 fővel növekedett a Palota Pótlékban részesülők száma, s 37 család tudott az agárdi üdülőben nyaralni. Mindezzel is támogatjuk az ő munkájukat.

Friss Péter, az OM főosztályvezetője a közoktatás-fejlesztés időszerű kérdéseiről adott tájékoztatást mindezek után. Előadásában többek között beszélt a Nemzeti Fejlesztési Terv 2007-2013 közötti időszak feladatairól.

-Az oktatás középpontjába a folyamatos tanulásra felkészítő készségek, kompetenciák kell, hogy kerüljenek: így az alapkészségek, a problémamegoldó, kommunikációs, együttműködési, szociális és életviteli készségek, a digitális írástudás. S mivel a tanulók létszáma az általános iskolákban csökken, ez a jövőre nézve hatással van. Az oktatásfejlesztés feladata a módszertani sokszínűség megteremtése, a pedagógiai-didaktikai tudás.

A főosztályvezető előadását egy baszk mondással fejezte be, mely nagy igazságtartalommal rendelkezik. Eszerint "a tapasztalat az a fésű, amit akkor kapunk, amikor már megkopaszodtunk".

Marekné dr. Pintér Aranka az OKÉV Közép- dunántúli Regionális Igazgatóság igazgatója az Országos Közoktatási Értékelési és Vizsgaközpont 2005/2006. tanév feladatairól szólt, s ezen belül többek között az országos mérésekről, a vizsgák szervezéséről, lebonyolításáról, az önkormányzatok (fenntartók) kiemelt szerepéről a kétszintű érettségi vizsgákkal kapcsolatban.

Az előadás anyaga tölthető innen:

Az értekezleten dr.Pálinszki Antal alpolgármester, mint a Fővárosi Közgyűlés Oktatási Bizottságának elnöke beszélt a fővárosi közoktatásügy helyzetéről. Elmondta, hogy közel 1,4 millió gyerek kezdi meg a tanulást a különböző oktatási intézményekben, akiket mintegy 170 ezer pedagógus oktat. A Fővárosi Önkormányzat két Térségi Integrált Szakképző Központ létrehozására nyújtott be sikeres pályázatot. Így az Észak-Pesti régióban illetve a Belvárosban gyakorlatorientáltabb képzés folyhat a jövőben. A nyelvi előkészítő osztályokról szólva elhangzott, hogy amíg az előző tanévben 74 osztály, úgy az elkövetkező tanévben 88 ilyen osztály kezdi meg működését. Örömének adott hangot dr. Pálinszki Antal azzal, hogy augusztus 20-án az intézményhálózatban több mint 40 személy részesült állami kitüntetésben, s ezen belül is a kerületet érinti Tóth Lajos,a Csokonai Művelődési Központ igazgató munkájának Bessenyei György-díjjal való elismerése; Páva János népdal- és nótaénekes, a Magyar Köztársasági Ezüst Érdemkereszt, míg dr. Fodor Péter, a FSZEK főigazgatója a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkereszt kitüntetését kapta.

Szintén szó esett arról, hogy a Fővárosi Pedagógiai Napok programjába a XV. kerület is bekapcsolódik a hagyományoknak megfelelően.

A kormány 100 lépéséről néhány mondatban Kiss Péter, kancelláriaminiszter beszélt.

-A 100 lépés arról szól, hogy hogyan lehet úgy foglalkozni különböző kérdésekkel, hogy azokkal foglalkozzunk, ami érdekli az embereket. Sokan mondják, hogy a politika az elmúlt 15 évben az ígéretekről szólt. Most azonban az ehhez való utat kell megtalálni. A családtámogatási rendszer átalakítására vonatkozó elképzelést jóvá hagytuk, a nyáron ennek finomítását követően alakult ki strukturáltan mindez. Alapvetően az arra rászorultak jutnak magasabb támogatáshoz havonta a következőkben.

Így: Eddig Jövőre
1 gyermekes család esetén    
  magas jövedelemmel rendelkezők 8100.- helyett 11.000.-
  átlagos vagy alacsony jövedelemmel rendelkezők 5100.- helyett 11.000.-
  jövedelem nélküliek 10530.- helyett 11.000.-
       
2 gyermekes család esetén    
  magas jövedelemmel rendelkezők 20400.- helyett 24.000.-
  átlagos vagy alacsony jövedelemmel rendelkezők 12400.- helyett 24.000.-
  jövedelem nélküliek 23260.- helyett 24.000.-
       
3 gyermekes családok esetén    
  magas jövedelemmel rendelkezők 53400.- helyett 54.000.-
  átlagos vagy alacsony jövedelemmel rendelkezők 23400.- helyett 42.000.-
  jövedelem nélküliek 39690.- helyett 42.000.-

Mindez azoknak a segítésére van, akik maguk is sokat tesznek. Lényegében átcsoportosításra kerül sor és plusz forrást teremt a családoknak. Ugyanis az oktatás helyzetét befolyásolja a családok helyzete, a kulturális helyzet is.

A tanévkezdésről szólva a miniszter elmondta, hogy 9-13. évfolyamon rászorultság alapján lesz ingyenes tankönyv, az ingyenes óvodai ellátás már az alsó tagozatra is átnyúlik szintén rászorultság alapján, illetve az Útravaló Ösztöndíj program továbbfolytatódik. Erre még lehet pályázni, ugyanis van még kapacitás. Minőségi változás lehetősége áll abban, hogy a szakiskolák 9.-10. évfolyamán a korábbi maximum 35 fő helyett maximum 30 fő tanulhat egy osztályban.

-Jelenleg a minőségi konszolidáció időszakát éljük. Az oktatás nagy változáson megy keresztül. Az EU-ban elfogadott diplomát kell biztosítani. A szakképzést gyakorlati képzéssel kell erősíteni. A lehetőség a közismeretei tárgyak mellett a szakmával való közelebbi megismerkedésben rejlik. A következő időszak feladata a "befektetés az emberbe" (2007-2013), s ezen belül a foglalkoztatás támogatás, az egész életen át tartó tanulás segítése nagyon fontos.

A Sulinova Kht. tanévi munkáiról E. Vámos Ágnes fejlesztési igazgató beszélt. A Sulinova Kht. a Nemzeti Fejlesztési Terv (NFT) közoktatást érintő programjainak szakmai koordinációját irányítja. A szervezet egy olyan program- és taneszköz-fejlesztő innovatív műhely, amely képes a kor igényeinek megfelelni.

A 2005/2006. tanév rendjéről Lindner Gusztáv az OMIS osztályvezetője beszélt néhány mondatban, majd a szekcióülések keretében a részletekről tájékoztatta az igazgatókat. A munka délután további szekciókban is dolgozott: így a testnevelő tanárok, a szabadidő felelősök, a gyermekvédelmi felelősök vitatták meg a rájuk váró feladatokat.