Rendkívüli helyzetben is biztonságban
Nem lesz létszámleépítés, és mindenki időben megkapja fizetését a XV. kerületi önkormányzati cégeknél – mondta el hétfőn négy helyszínen is a vezetőknek, munkavállalóknak Németh Angéla polgármester.
A kerületi intézmények tájékoztatása után az önkormányzati cégek munkavállalói előtt is állományértekezleteken beszélt Németh Angéla a XV. kerületben kialakult helyzetről. Mint ismert, a képviselő-testület egyelőre háromszori nekifutásra sem fogadta el az önkormányzat 2019-es költségvetését, ezért fontos volt elmondani, hogy nincs veszélyben a városrész működése és a dolgozók megélhetése is biztosított.
A kerület első embere a RÉPSZOLG, a PALOTA-HOLDING, a PALOTA-15 és a CSAPI-15 dolgozóinak is elmondta, hogy elfogadott 2019-es büdzsé hiányában az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet alapján finanszírozzák a kötelezően ellátandó feladatokat. Mindenhol biztosított a megszokott működés, drámai változásokra nem kell számítani. Németh Angéla kijelentette:
- biztosan nem lesz elbocsátás, sem létszámleépítés a cégeknél;
- az önkormányzat mindent megtesz, hogy mindenki továbbra is rendben és időben megkapja a fizetését;
- a törvényileg előírt emeléseket (minimálbér, garantált bérminimum) mindenhol végrehajtották, ezek egész évre biztosítottak;
- az önkormányzat minden feltételt biztosít ahhoz, hogy az érintett cégek a 2018-as szinten elvégezhessék kötelező feladataikat.
A törvényileg előírt fizetésemeléseken kívüli emeléssel azonban a cégeknek meg kell várniuk a kerületi költségvetés és az üzleti tervek elfogadását. Németh Angéla kiemelte, erre kérik a cégvezetőket abban az esetben is, ha az adott társaság ki tudná gazdálkodni saját bevételeiből a magasabb javadalmazásokat. Mind a négy helyszínen elhangzott, hogy a kötelezőn felüli fizetésemeléseket az önkormányzati büdzsé elfogadása után visszamenőleg megkapják a munkavállalók.
Elsőként, a hétfői munkakezdéskor az önkormányzati tulajdonú területek, zöldterületek karbantartását végző RÉPSZOLG Környezetgazdálkodási és Foglalkoztatási Nonprofit Közhasznú Kft. dolgozóit tájékoztatta a polgármester a kialakult helyzetről és a legfontosabb teendőkről. Németh Angéla kijelentette, az önkormányzat mindent megtesz, hogy rendben folytatódjék a kerület közterületeinek, járdáinak, útjainak rendben tartása, a kerület megtisztítása a sok illegálisan lerakott szeméttől.. Néhány beruházásról azonban elfogadott költségvetés híján egyelőre le kell mondani, ez érinteni fogja a RÉPSZOLG munkáját is. Így bizonytalan a gyalogos-átkelőhely létesítése a Sződliget utcánál, még várni kell a sportpályák, a “dühöngők”felújítására, a kutyafuttatók kialakítására, és elmaradhat a Vasgolyó utca tervezett felújítása is.
A PALOTA-HOLDING Ingatlan- és Vagyonkezelő Zártkörűen Működő Részvénytársaságnál tartott állományülésen a polgármester kihangsúlyozta, hogy az önkormányzati lakásállomány kezelése, illetve a nem lakáscélú ingatlanvagyonnal való gazdálkodás önkormányzati alapfeladat, ezt semmiképp sem befolyásolhatja az önkormányzati költségvetés hiánya. A feladatok finanszírozása az átmeneti gazdálkodásról szóló rendeletnek megfelelően a 2018-as szinten időarányosan biztosított. Fejlesztésre, felhalmozási feladatokra azonban csak a működés biztonságának biztosításához szükséges mértékben, és csak indokolt esetben van lehetőség. A VEKOP-pályázat alakulása azonban – akárcsak a RÉPSZOLG-ot – érintheti a céget: az elavult ingatlanállomány megújítását célzó projekt megvalósításához szükséges önkormányzati önrész költségvetés hiányában nem áll rendelkezésre, és ez a teljes, 1,5 milliárd forintos támogatás sorsát is veszélyezteti, tekintettel arra, hogy nem tudunk pályázati határidőket betartani. Diósi László, a Jegyzői Iroda tulajdonosi felügyeleti referense elmondta, hogy a PALOTA-HOLDING-nál a vagyonértékesítés bevételét növelni kell idén a működés biztonsága érdekében.
A PALOTA-15 Rehabilitációs és Közfoglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.-nél tartott értekezleten elhangzott, hogy továbbra is kiemelten fontos az önkormányzat számára a megváltozott munkaképességűek foglakoztatása és a közmunkaprogram. Németh Angéla biztosítva látja ezen feladatok ellátását. Hőrich Szilvia, a Közgazdasági Főosztály vezetője elmondta, hogy az átmeneti gazdálkodásról szóló rendelet a PALOTA-15 esetében is biztosítja a biztonságos működést, a 2018-as időarányos finanszírozással. Az erre az évre betervezett feladatokban azonban lesz változás, amiatt, hogy az önkormányzat az önként vállalt feladatait költségvetés hiányában nem fogja tudni maradéktalanul ellátni. Így például egyelőre elmaradnak a Liwa-malom tereprendezési munkái, és nem lesz tisztasági hónap. Ellenben a lakossági komposztálóprogramot, illetve az esővízgyűjtők kihelyezését, a közösségi kertek gondozását folytatná az önkormányzat és 50 millió forintos tartalékkeret szolgálhatja a köztisztasági feladatok elvégzését.
A cégeknél folytatott tájékoztatók sora a CSAPI-15 Vásárcsarnok és Piacfenntartó Kft.-nél ért véget hétfő délután. Németh Angéla polgármester elmondta, hogy a kerületi piacok üzemeltetése a lakosság ellátása és közhangulata szempontjából is kiemelt jelentőségű, ezért fontos a zavartalan működés biztosítása. A cégnek ugyan nincs költségvetési finanszírozási igénye, a kerületi költségvetés hiánya azonban érinti, mert egyelőre nincs elfogadott üzleti terve. Így a Csapi-15 a legszükségesebb, állagmegóvó munkákat végezheti csak el a kezelt piacokon. A cég a bérleti díjak korábbi jóváhagyott emeléséből finanszírozni tudja 2019-ben is a költségei emelkedését. Az értekezleten Tóth Imre alpolgármester elmondta, hogy a kialakult helyzetben a Csapi-15 befizetője lehet az önkormányzati költségvetésnek, ez később történhet meg, a cég felhalmozott eredménytartaléka terhére.
Fotók: Polgármesteri Kabinet