Közmeghallgatás a környezetvédelmi programról
Szerdán este az Újpalotai Közösségi Házban tartotta a XV. kerületi Önkormányzat képviselő-testülete közmeghallgatását, melynek tárgya volt a környezetvédelmi program 2005. intézkedési tervéről.
Hajdu László polgármester bevezető szavaiban elmondta, hogy a felmerülő kérdéseket rajta kívül a helyszínen tartózkodó Dr. Nagy Antal jegyző, valamint a széksorokban helyet foglaló képviselők (Árkosi Sándor, Ambrus János, Baracskay Éva, Fekete István, Győri Molnár Lajos, Gyurcsánszky János, dr. Hetyei László, Kökény Rita, Marsovszky Györgyné, Mihályi Zoltán, Mirilo Milos, Molnár István, Németh Angéla, Podmaniczky Elek, Rezács Istvánné, Tóth Imre, Varga Imre, Móricz Eszter) és külső meghívottak fogják megválaszolni
-A Szervezeti és Működési Szabályzatunkban foglalt kötelezettségünknek teszünk eleget, amikor a kerület polgárait közmeghallgatásra hívjuk meg. Természetesen előzetesen is lehet kérdéseket írásban eljuttatni a Polgármesteri Hivatalba. A mostani közmeghallgatásra összesen egy ilyen levél érkezett, melyet írásban megválaszoltunk már a mai nap folyamán és személyesen eljuttattuk az érdeklődőnek, de természetesen itt a helyszínen is lehetőség lesz a kérdésfeltevésekre, a vélemények kifejtésére.
Németh Tibor, a Városüzemeltetési Osztály vezetője először ismertette az érdeklődőkkel a XV. kerület környezetvédelmi programját illetve a 2005. évi intézkedési tervét.
-Az önkormányzatokat törvény kötelezi a környezetvédelmi program elkészítésére. A képviselő-testület 2003 decemberében fogadta el a négy évre vonatkozó környezetvédelmi programját, ami középtávú program. Köztudott, hogy évenként intézkedési tervet kell készíteni a program végrehajtására.
A környezetvédelmi koncepcióról és ennek részleteiről beszélt ezt követően Németh Tibor, amely letölthető a kerület honlapjáról.
Ezt követően többek között arról beszélt az osztályvezető, hogy a képviselő-testület minden évben most már hagyományosnak mondhatóan köztisztasági hónappá nyilvánítja az október hónapot.
-Köztudott, hogy két szelektív hulladékgyűjtő udvar van a kerületben: az egyik az Erdőkerülő utca- Zsókavár utca sarkán van, hogy a lakosság könnyebben elérje, a másik pedig a HUHA területen található. A zöldszigeteken ötféle hulladékot lehet elhelyezni, míg a hulladékgyűjtő- udvarba a háztartási veszélyes hulladékot, zsiradékot, fáradt olajat, akkumulátort stb., illetve pl. nagyobb mennyiségű papírhulladékot is érdemes eljuttatni. Az elmúlt évben nyolc zöldsziget, míg idén újabb 13 elhelyezésére kerül sor a kerületben.
A vízgazdálkodásról szólva Németh Tibor elmondta, hogy a kerületben első- és második közmű 100%-osnak mondható. A vezetékes ivóvízhálózat kiépítése, működtetése fővárosi feladat, ám a jelentős önkormányzati szerepvállalás jellemző volt a korábbiakban is. Tudni kell, hogy a területfejlesztések nem történhetnek meg anélkül egy-egy területen, hogy csak egy-egy közmű épül meg, hanem mind az ötnek egyszerre kell megvalósulnia. A jelenlegi 130 közkút közül a jövőben a szakmai javaslat alapján az önkormányzat úgy határozott, hogy csak 33 közkutat fog működtetni.
-2000-ben az önkormányzat képviselő-testülete egy programot fogadott el, hogy 2006-ra a lakott területek 100%-ban csatornázottak lesznek. Ezzel azonban nem fejeződik be a csatornázás, hiszen tudjuk, hogy a csapadékelvezetés az északi területen problémás- a csapadékcsatorna megépítésével folytatódik ez a program.
-Zöldfelület gazdálkodás területén parkok, fasorok, játszóterek, önkormányzati tulajdonú erdők kezelése a fő feladatunk.
-Kerületünkben összesen 260 km útból 190 km önkormányzati tulajdonban. Ahol azonban BKV járatok mennek, azok az utak a főváros kezelésében vannak. Ez a hármas tulajdoni viszony bizonyos fenntartási kérdésekben is problémát okoz: elsősorban a közlekedés fejlesztésében és szervezésében. A polgármester úr és a főváros együttes tárgyalásának végeredményeként 2005-ben három út felújítása történik meg: Rákos út (Arany János utca- Széchenyi felüljáró között), Régi Fóti út teljes egészében, illetve a Közvágóhíd út teljes egészében (a Csobogós úttól a Károlyi útig).
A 2005-ös feladatokról szólva Németh Tibor elmondta, hogy szükséges a további adatok gyűjtése, a levegőminőség ismételt felmérése. A városi levegőminőség javítása érdekében minél több zöldfelületet kell kialakítani és szorgalmazni kell az M3-as zajvédő falának továbbépítését. Fontos az illegális hulladékok folyamatos felszámolása, de ebben a tekintetben a tudatformálás is. Kiemelte a kerület zajszintjének felmérését, a zajterhelés csökkentését. A zöldfelület gazdálkodás területén szükséges a gyakoribb kaszálás, a cserjeápolás, a tervszerű faápolás. Közel nyolcvan játszótér van a kerületbe- hangzott el, de szükséges a mindent igényt kielégítő főleg központi játszóterek kialakítása, melyből eddig tíz van és 2005-ben pályázat segítségével szándékoznak kialakítani az Erdőkerülő út mögötti úgy nevezett Sziromhomokozó játszóteret. A Kosd utcai erdősáv az egyetlen önkormányzati tulajdonú erdő. Ezen a területen az Erdészeti Hivatal és a Pilisi Parkerdőgazdaság javaslatára tarvágással telepítik újra az erdőt. A faültetés elkezdődött, de természetesen a későbbiekben is szükség van pénzre ennek karbantartására. A helyi közlekedésszervezésről szólva Németh Tibor elmondta, hogy jelenleg gyűrűs sugaras úthálózat van a kerületben, a cél: az északi családi házas övezet mentesítése a gépjárműforgalomtól, az elkerülő tranzitúthálózat felgyorsítása, további 30-as övezet kialakítása ott, ahol célszerű ezeket megépíteni.
Az úthálózat bővítése szükséges, a terv szerint 15 utca szerepel, a remények szerint 5-6 utca fog szilárd útburkolatot kapni a jövő évben. Az Öregfalusi utca és a Batthyány utca csatornázására céltámogatási pályázatot nyújt be az önkormányzat képviselő-testülete. Ezzel a remények szerint 2006-ra teljesen csatornázottá válik a kerület.
Németh Tibor a kiselőadását egy idézettel fejezte be, mely szerint: Az elkövetkező években a környezetvédelem várhatóan egyre nagyobb hangsúlyt fog kapni a mindennapi életünkben, hiszen csak így óvhatjuk meg környezetünket és magunkat a különböző környezeti ártalmaktól, tehetjük élhetőbbé, szebbé életünket, kerületünket.
Ezt követően a lakosság tehette fel kérdéseit: szó esett a zajértékekről, a parkolási nehézségekről, a Sárfű utcában található Arany Alkony Idősek Otthona mellett található árkokról, a gyalogos közlekedésre alkalmas utak, járdák minőségéről illetve kérésként merült fel, hogy a civil szervezeteket is be le kellene vonni egy-egy terv elfogadását megelőzően az anyagok megvitatásába.
A válaszok között Németh Tibor elmondta, hogy dr. Pongor Lilla, környezetvédelmi szakjogász segítéségével készült el a környezetvédelmi koncepció,
-a 3,5 tonnánál nagyobb súlyú járműveket kitiltották a Károlyi Sándor út környékéről
-az Arany Alkony Idősek Otthonánál tervezik a parkoló megépítését, sajnos azonban nagy a szintkülönbség
-kerékpáros út Újpalotán Rákospalotával összekötve a Szilas patak mentén van jelenlég
-a járdaépítés ugyanolyan drága, mint az útépítés
-a fa, ha a járdát áttöri, a Répszolg Kht. végzi a fa visszavágását
Czeglédi Zsolt, alezredes elmondta, hogy tudomása szerint a Szántóföld úton történt tűzesetben nem jutott egészségkárosító anyag a levegőbe, savas páralecsapódásról is csak három esetben érkezett bejelentés: közülük egy fő visszalépett, két főnél enyhe volt a gépkocsi festékében a kár. Mindemellett a polgári védelem vegyi felderítő csoportja november 1-6. között folyamatosan mérte a levegőben a mérgező koncentrátumot.
Gyurcsánszky János alpolgármester a felmerülő kérdésekre az alábbiakat válaszolta többek között:
-a zöldfelület intenzív művelése megkezdődik, a Bányató környékén szeretnének szabadidős parkot létrehozni
-a Karácsony Benő parkban már van egy működő szökőkút, a Fő téren is szeretnének szökőkutat illetve padokat, a fásítás itt már megkezdődött
-240 millió forintból négy utcát tudnak csatornázni, s így még két utca marad hátra
-az M3-as mellett a zajvédő fal a Széchenyi úttól a Tóth István utcáig megépül; a Szentmihályi út kiszélesítése folytatódik
-a Pestújhelyi úton egy 30-as övezet kialakítása folyamatban van, a Kontyfa utcánál is megoldják a kátyútalanítást
-idén nyolc-tíz illegális szemétlerakót sikerült felszámolni; további 44 zöldsziget elhelyezésére tettek javaslatot
Minyóczky Árpád, a BRFK XV.kerület kapitányság Közrendvédelmi Osztályának vezetője elmondta, hogy a Károlyi Sándor utcánál gyakran kint vannak a rendőrjárőrök, ám folyamatos jelenlétet nem tudnak biztosítani, hogy a száguldozó járművek sebességét visszaszorítsák.
Dr. Nagy Antal szavaiban hangsúlyozta, hogy a panelekben elhelyezett rácsokról nincs konszenzus: ugyanis vagyonvédelem céljából érthető a rácsok felszerelése a folyosókra, ajtókra, ám tűz esetén veszélyeztetik a házakban élők biztonságos kijutását.
Hajdu László polgármester elmondta, hogy bár most választ kapnak a felmerülő kérdésekre az érdeklődők, de emellett mindenki írásban is megkapja a precíz válaszokat, hiszen több olyan kérdés is felmerült, melyekre nem lehet rögtönözve választ adni, a dolgoknak utána kell nézni.
A polgármester többek között az alábbiakról beszélt:
-a forgalom kivitelét a városból az M0 továbbépítése jelenheti. Jelenleg a 4-es és 5-ös út között folyik az építkezés; a 4-es és 3-as út közti terület tulajdonviszonyának feltárása lezajlott, a közbeszerzési eljárás előkészítése folyamatban van, jó esély van arra, hogy jövőre megindulhat az M0 építése itt. Jogerőssé vált a 10-es és 11-es északi összekötő híd megépítése, ennek a tendernek a kiírása a napokban történik. Ezek mind segítséget nyújthatnak abban, hogy kikerülhető legyen a kerület. Ám mindehhez szükség van a közlekedési kultúrára, a közlekedési morál fejlődésére is.
-az M3-as fővárosi kezelésben van, évek óta folyik a harc a zajvédőfal továbbépítéséről
-A kerékpárutak szintén fővárosi kezelésben vannak, ennek a továbbépítése is megállt, ám manapság több szempontból sem veszélytelen a kerékpáros közlekedés
-a járdák felújítása évente több kilométeres szakaszon megtörténik, ugyanúgy ahogy a fák gyökere által feltört járdákon is
-1990-ben a kerület utcáinak csatornázottsága 70%-os volt, lakosság tekintetében még rosszabb volt ez az arány. Most ott tart a kerület, hogy a hátrányt ledolgozva megépültek az utak, a járdák is folyamatosan
-1846-ban a kerületen ment keresztül az első vasútvonal (Vác- Budapest), nagyon jó lenne az elővárosi vasutat is itt keresztülvinni, amire megvan az esély, hiszen itt mehet keresztül a Déli-, a Keleti-, a Nyugati-, a Kelenföldi pályaudvar felé, sőt Óbuda felé is a vasút. A MÁV átépíti most ezt a vasútállomást oly módon, hogy valóban megvalósulhat az, hogy az első elővárosi vasúti közlekedés is itt mehet át a kerületen.
Végezetül a közmeghallgatáson Hajdu László elmondta, hogy az intézkedési tervet először szerették volna a lakossággal megvitatni, hogy ezt követően kerülhessen a szakmai bizottságok elé.