Fórum volt az Ajándék utca szabályozási tervéről
Hétfőn este lakossági fórum volt az Ajándék utca Kerületi Szabályozási Tervéről, mely az Ajándék utca- Veresegyházi Vasútvonal – Felsőkert u. – Károlyi Sándor utca – Ajándék utca által határolt területet érinti.
A megjelenteket – a lakosságot és a fórumon résztvevőket: Balázs Zoltán kerületi főépítészt, Németh Tibort, a Városüzemeltetési Osztály vezetőjét, Gergelyi Ferenc tervezőmérnököt – Bori Ferenc, az önkormányzat Kerületfejlesztési, Városüzemeltetési és Környezetvédelmi Bizottságának elnöke köszöntötte, majd átadta a szót a főépítésznek:
-Azt szeretnénk, ha ezen a területen biztonságos ipari terület lenne és a környezete is rendeződne: legyenek zöldfelületek, legyen megoldva a parkolás. Mivel sokan munkahelyükként ezen a területen töltik a napjukat, így legyen rendezett minden körülmény, hogy jól érezhessék magukat az itt tartózkodók. Ezért szeretnénk azt támogatni, hogy az itt lévő cégek fejleszthessenek, de bizonyos korlátokkal, s körülményeket figyelembe véve. Így csak a Tervtanács – melyben mind az Építészkamara, mind neves szakemberek részt vesznek – pozitív állásfoglalása mellett lehet csak építési engedélyt kiadni. Nagyon fontos dolog, hogy a XV. kerület valamennyire zöldterület, bár lehet, hogy nem elég zöld. De szeretnénk, hogy ettől a szabályozási tervtől kezdődően minden kétlakásos épület fölött illetve ipari területen és intézményi területen lehetőleg készüljenek kerttervek és ezek alapján valósuljanak is meg a beruházások. Sőt, mindezek legyenek benne az építési engedélyekben, s a végső használatba vételig ezek alakulhassanak is ki.
-Ennek a területnek a specifikuma más területekkel ellentétben, hogy itt az Ajándék utcai lakótömb jelentősen beékelődik ebbe az ipari területbe, s ez így elég komplex feladatot ad. Ugyanis a lakóterület joggal várná el, hogy környezetében a tehergépkocsi forgalom minimalizálva legyen illetve, hogy csak célforgalom valósulhasson meg. A helyzet az, hogy a szándék összecseng a szakmai elképzeléseinkkel is, ugyanis a Szántóföld utcától felfele északra leginkább a Felsőkert utcát szeretnénk, ha úgy fejlődne tovább, hogy igazi feltáró útként működne: onnan jönne be a teherforgalom a cégekhez, majd vissza. A Felsőkert utca a továbbiakban a Mogyoródi úttal kiegészülve végül is az M3-as szervizútjaként üzemeljen, s ez ne a Szerencs utca, hanem itt a felső régióban legyen. Aki tranzitban van itt a kerületben, az rövid úton keresztül is menne rajtunk, s egy helyen sem érint mindez a lakóövezetet.
-Van egy olyan szándék, ami a szabályozási tervben is benne van, hogy az Ajándék utca felőli oldalról az ipari tömbbe lehetőleg új bejárat a továbbiakban ne létesüljön. Azon kívül, akinek ide szerzett joga van a behajtásra, itt van a cég, ahova megy, más ne hajthasson be, s lehetőleg ezt a Károlyi Sándor utca felől végezze. A másik szándék az, hogy az itteni korábban Gázcsere telepként működő területen korszerű járműtelep jöjjön létre, ahol értékesítés folyna. Viszont az volt a kérés, hogy ez a terület semmiképpen ne legyen egy logisztikai centrum: mintaterem legyen benne, illetve az a kiszolgáló minimális szerviz, ami a mintateremnél a garanciális vizsgálatokat el tudja végezni. A másik kérés, hogy valósítsák meg az Ajándék utca felől azt a fasort, amely a kereskedelmi és az iparterületet elválasztja a lakóterülettől. Természetes igény, hogy a lakosság is szeretne némi zöldet, így ezen az északi részen az Ajándék utca mentén segítsen mind közterületen, mind saját kertjében a zöldesítéssel. Emellett felhívjuk folyamatosan az összes vállalkozó figyelmét, hogy a jó szomszédsági viszony nagyon fontos dolog.
-Az, hogy az ipaterület és környezete kialakuljon, természetesen az ott lakókra is feladatot ró: tapasztaljuk, hogy a lakossági és a kommunális szemét, ahol egy kicsiny lyuk van, megjelenik. Felkértük az itteni vállalkozásokat és természetesen a lakosságot is, hogy segítsenek ennek megoldásában.
-Ezzel párhuzamosan az önkormányzat több szabályozási tervet is készít: hamarosan indítjuk a Bányató és környékének szabályozását, van ez az Ajándék utcai, az Újmajori tömbnek, a HUHA és környékének szabályozási terve. Remélhetőleg befejeződik az Ifjúsági Központ és környékének, majd a Bogáncs Center és területének szabályozása – vagyis minden iparterületet szabályozás alá vonunk. Éppen azért, hogy a környezetvédelmi és minden egyéb olyan előírásokat figyelembe vegyünk, ami az évek során változott. Ezen folyamat alatt kiderül, hogy mely cégek dolgoznak egy területen, mit csinálnak, mit szeretnének fejleszteni, a korszerű kívánalmaknak hogyan felelnek meg.
A főépítész szavait követően a tervezőmérnök ismertette a területről szóló terveket. Elmondta, hogy az Ajándék utca a legészakibb utca, ami még lakóutca a kerületben, s innentől É-ra, ÉNY-ra, ÉK-re már gazdasági területek, mint nagy zöldfelületű munkahelyek találhatók. Ez annyit jelent, hogy bármely gazdasági szervezet bizonyos mértékhatárig ezen a területen végezheti a tevékenységét. A mértéket épp az adja, hogy mennyiben felel meg a környezetében lévő lakóterületeknek. A szabályozási terv az Ajándék utcától a Dunakeszi utcáig (a Felsőkert utca folytatásáig) terjed, amely egy olyan célt próbál megvalósítani, hogy a Károlyi Sándor utca, a Régi Fóti út, illetve az M3-as autópálya, mint sugárirányú utak, s ennek az összekötő útjai ne érintsenek lakóterületet. A Felsőkert utca lett az a haránt irányú út, amely gazdasági területeket fog összekötni. Az útnak hatalmas jelentősége lesz, hiszen a távlatban ez az út egészen az M0 autópályáig fog érni a Rákospalotai határúttól, s így az egész forgalmat elviszi anélkül, hogy lakóterületet érintene. Financiális okok miatt jelenleg nincs lehetőség arra, hogy ez az út megépüljön rövidtávon, de működik már az a kapcsolat, ami biztosítja ezt a haránt irányú kapcsolatot. A terület beépítéséről szólva a tervező elmondta, hogy attól függ minden, hogy a fővárosi szabályozási terv milyen keretövezetbe sorolja ezt a területet.
Itt két keretövezetről van szó, amely építésre alkalmas: az egyik az MZ jelű építési övezet, vagyis nagy zöldfelületű munkahelyi terület. Itt minden telken a beépítés mértéke a telek nagyságának 35%-nál nem lehet nagyobb. De a vállalkozónak ezen az építési helyen belül van arra lehetősége, hogy maga határozza meg, hogy hova helyezi el az épületet. Szintén előírás, hogy 35% a kötelező zöldfelület ezen a területen, vagyis ezt az építési engedély benyújtásakor már jelezni kell a terven. A zöldfelületnek pedig az épület előtt, mögött és oldalt kell lennie három szinten: fa, cserje, gyepszint. Kötelező a saját területen a parkolás megoldása is. Az nagyon fontos, hogy az összes szempontnak egyszerre kell érvényesülnie, megvalósulnia. Egyéb jogszabály még, hogy mivel a Károlyi Sándor utca, Ajándék utca a lakóterületen nagyon keskeny, így jelentős szállítási igényű szervezetek ide nem települhetnek, vagyis napi négy kamionnál több jármű egy szervezetnél nem jelenhet meg illetve jelentős vízigényű szervezetek sem telepíthetők ide. Felső korlát, olyan kereskedelmi létesítmény, amelynek az összes szintterülete hatezer négyzetméternél nagyobb, azok csak a külön jogszabályban meghatározott hatástanulmányok esetén telepíthetők ide. Egyébként a kialakult telekhatárok miatt nincs is lehetőség ekkora létesítmény idetelepítésére. Funkció tekintetében a jogszabály nem tiltja meg a termelő tevékenységet, viszont a Veresegyházi vasútvonal ötven méteres sávján belül csak a vasút hozzájárulásával lehet épületet elhelyezni.
A másik övezet, amely a lakóterülettől jóval távolabb van, az úgy nevezett M-es övezet (munkahelyi övezet). Ezen a területen nincs korlátozva a szállítási volumen, a beépítés terület 50% lehet, 25% a kötelező zöldfelület. Az építési magasság pedig maximum 15 méter lehet. Utóbbira van egy feloldó korlát, hogy amennyiben a technológiai igény azt kívánná, akkor lehet a magasság ettől eltérő.
A tervezőmérnök ismertetőjét követően a lakosság tehette fel kérdéseit, s így többek között kérésként hangzott el, hogy az Ajándék utcánál levő fasort bővítsék ki véderdő-sávvá, valamint, hogy a nagymértékű kamion- és teherautó forgalom miatt a Károlyi Sándor úton a 150-es számnál kerüljön ki egy forgalomkorlátozó tábla. Szintén kérdésként fogalmazódott meg, hogy vajon a betonkeverők, egyéb szállítójárművek beletartoznak-e a korábbiakban említett cégenkénti napi négy kamion behajtási engedélyébe.
Balázs Zoltán főépítész válaszában a véderdő-sávval kapcsolatban elmondta, hogy az erdészettel egyeztet az önkormányzat többek között a zöldfelületek állapotáról és ezek szakszerű gondozásáról is. Szakértők bevonásával reményeik szerint jövőre elkészül a XV. kerület közlekedési koncepciója, s így ebben megoldást próbálnak találni minden felmerülő problémára. A kerületnek az a célja, hogy különváljon a lakossági terület és az ipari terület egymástól. A fővároshoz is azt kérelmet adták be, hogy a szerkezeti tervben legyen lehetőség a Felsőkert utca mind a két oldalának fejleszthetőségére, s így a vállalkozók nem a lakott területeket vennék igénybe a szállításkor. A főváros a fejlesztéseket a déli részen engedélyezi, az északi részt pedig változatlanul véderdőnek nyilvánította.
Az önkormányzat szeretné, ha az ipari területeken inkább bankok, szolgáltató cégek települnének be, s ezáltal nyilvánvalóan csökkenne a nehézgépjármű-forgalom, illetve az elképzelések között szerepel az is, hogy a kisvállalkozások is költözzenek ki a lakott területekről az ipari területekre.