Menu

Az elkerülő úton járnak majd a szemétszállító autók is

2002.07.01.

Korábban arról számolhattunk be, hogy megoldódni látszik a Károlyi Sándor útiak évtizedes gondja, épül az az elkerülő út, amely „elviszi” majd a már-már elviselhetetlen forgalom zömét a kertvárosból. Ugyanakkor nagyon fontos, hogy az észak-pesti hulladékégetőbe is ezen az úton folyhat a szemétszállítás.

Hatalmas szemétmennyiség, évi 360 ezer tonna, másként mintegy hárommillió köbméter kommunális hulladék, a főváros „szeméttermelésének” hatvan százaléka utazik át ma még kerületünk családi házas területein, jórészt szűk kis utcákon. A környezetet igencsak megterhelve a felvert porral és még inkább az éjjel-nappal produkált hatalmas zajjal. Vajda Pál, a fővárosi önkormányzat főpolgármester-helyettese az Országgyűlés környezetvédelmi bizottságának kerületünkbe kihelyezett ülésén (még 1999. júniusában) megnyugtatásul elmondta, hogy a Budapesten keletkező évi ötmillió köbméter települési szilárd hulladék gyűjtése, szállítása, ártalmatlanítása már megfelel az Európai Uniós elvárásoknak, a rendszer megfelel az ISO-9002-es szabványnak. Gondolhatott itt a korszerű, zárt rendszerű, tömörítős szemétszállító járművek használatára, ám valószínűleg nem gondolt a szemétszállítás útvonalára.
Az észak-pesti égetőmű több mint tíz éve halogatott technológiai rekonstrukciója, a korszerű füstgáztisztító berendezés beépítése, a kazánok felújítása, az égetőmű irányítási és energetikai rendszerének átalakítása végre elkezdődött. A négyből már leállítottak két kazánt – egyszerre eddig is csak három működött, ezért csökkent most egyharmadával az égetőmű kapacitása. A „kieső” 120 ezer tonna kommunális hulladékot a tavaly átadott, 6,3 milliárd forintból kiépített pusztazámori hosszú távú szemétlerakóba viszik.
A Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőségnek, még a két kazán leállítása előtt mért adatai szerint a korábbi adatokhoz képest jelentősen megnőtt a hulladékhasznosító mű károsanyag-kibocsátása, főként a kadmium, ólom és a dioxinok tekintetében. A szemétégető az akkor elfogadott szigorúbb határértékek nyomán lényegében 1992 óta működik jogszabályellenesen, fizeti a komoly bírságokat – és szennyez folyamatosan.
Európában összesen 375 szemétégető mű üzemel, tavaly decemberben az Európai Unió új környezetvédelmi szabványt léptetett életbe velük kapcsolatban (idén februárban ezt már a magyar szabályozásba is beépítették). A rákospalotai égetőmű most induló rekonstrukcióját már ennek figyelembevételével kell elvégezni.
Az újpesti önkormányzat az utóbbi időben számos pert kezdeményezett a fővárosi önkormányzat, a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. ellen a szemétégető környezetszennyezése miatt. Most is levélben fordultak az új környezetvédelmi miniszterhez, Kórodi Máriához, hogy tegyen haladéktalan lépéseket a szennyezés megszüntetésére. Tűrhetetlennek tartják, hogy a főváros már az ötödik határidőt jelölte meg a füstgázmosó megépítésére. Vajda Pál alpolgármester ezt azzal indokolta, hogy 1997-ig a kormányok nem tudtak dönteni, hogy a hatalmas beruházási feladatból mennyit vállalnak át a fővárostól, majd a döntés után, 1998-ban az akkor hivatalba lépő kormány mégsem adta meg a szükséges hitelgaranciát. (Faragó Emma, a Közép-Duna-völgyi Környezetvédelmi Felügyelőség témafelelőse szerint egyébként az uralkodó széljárások miatt nem az újpestiek kapják a szennyező anyagok zömét, inkább az ellenkező oldalon, a XVI. kerületiek… Az EU-csatlakozás követelményrendszerének teljesítéséhez számos környezetvédelmi kérdésben kértünk halasztást, azonban a szemétégetéssel kapcsolatos kérdésekben nem.)
A legújabb hírek szerint a szemétégető mű teljes rekonstrukciójával a teljes korszerűsítéssel, a füstgáztisztító beépítésével együtt várhatóan 2005. júniusában készülnek el. A „talpon maradt” két pályázó közül június végéig választják ki a beruházás megvalósítóját, júliusban kötik meg a szerződéseket.
A levegőszennyezésen kívül tehát a kerület azon területein élőknek, ahol a napi háromszáz kukáskocsi rendszeresen átrobog, a szemétszállítás „elterelése” talán még fontosabb kérdés. Végre lezajlottak a számos konfliktussal járó kisajátítási tárgyalások, a Földhivatallal is véget értek a még az elmúlt napokban is tartó viták, megköttettek az adásvételi szerződések, kezdődhet (fővárosi beruházásban) az elkerülő út építése.
Az elkerülő út az M 3-as irányából, a Metro, Gulliver, Praktiker áruházak melletti, a Shell kútnál lévő leágazásnál lehet majd a Hulladékhasznosító Mű felé indulni a kukásautókkal, a Felsőkert utcára fordulva. (A Régi Fóti útról úgyszintén itt lehet elfordulni.) A szemétégetőt így (Mélyfúró utca 10-12.) ezen az útvonalon minden lakott területet kikerülve lehet megközelíteni. Az M 0-s a Csömöri-pataknál lévő leágazással csatlakozik az M 3-ashoz, a Piócásdűlőnél kiépült leágazással a Régi Fóti úthoz. Amennyiben az M 0-s végre továbbépül (a XVI. kerületben úgy tűnik már megállapodtak a nyomvonalban és a másik oldalon, a 2-es út után is folytatódhat majd a körgyűrű az új Duna-híddal), akkor aztán a lakott területek végleg megszabadulhatnak a szemétszállító teherautók „háborgatásától”.