Polgármesteri beszámoló a 2001. évben végzett munkáról
Budapest Főváros XV. kerület Rákospalota, Pestújhely, Újpalota Önkormányzat képviselő-testülete, Polgármesteri Hivatala, intézményei, gazdasági társaságai és vállalatai 2001. évben is a törvényi előírásoknak megfelelően látták el feladataikat – kezdte beszámolóját Hajdu László polgármester.
A helyi közszolgáltatások körében különösen eredményes évet zárt a kerület. – kezdi a beszámoló.
A törvény biztosította helyi önállósággal a kerület képviselő-testülete jól sáfárkodott. A fő kérdések a következők, ahol önálló helyi koncepcióval, helyi rendelettel és számos testületi, bizottsági döntéssel kellett megfelelő döntéseket hozni: a szociális ellátás, különösen a szegénységgel összefüggő, az önhibájukon kívüli okok miatt hátrányos helyzetben lévő családok, idős emberek és más rászorultak sorsának enyhítésében, a ma is súlyos lakáshiány, a lakásállomány megőrzése, a helyi támogatások rendszerén keresztül a feszültség enyhítése, a vagyongyarapítás, a vagyongazdálkodás, a vagyon átfogó nyilvántartása ügyeiben, és az intézmények működésének biztosításában, (olyan körülmények között, amikor a minimálbér központi elrendeléséhez pénz nem érkezett, illetve forrás nem volt biztosítva az intézmények dologi költségeire és a technikai dolgozók bérköltségére – költségvetésünkben ez olyan teher, amely nagyon komoly pénzgazdálkodás mellett alapszinten volt csak biztosítható.
Helyi döntés kellett az önkormányzat hivatalához telepített okmányirodai szolgáltatás kiépítéséhez, a szolgáltatás ellátásához, amelyhez ugyan érkezett jelképes állami forrás, a köztisztviselői törvény évközi bevezetése felelős döntést igényelt, hiszen itt is csak részfinanszírozást biztosított a kormány, a közalkalmazotti bértábla mozdulatlanul maradt, miközben a minimálbér 40.000,-Ft-ra emelkedett, ebből jelenleg is aggasztó munkahelyi feszültségek keletkeztek, a képviselő-testület helyi döntéssel próbált enyhíteni a gondokon.
A költségvetésről
A 2001-ben a XV. kerületi Önkormányzat képviselő-testületének legnagyobb gazdálkodási eredménye véleményem szerint az, ahogy a fentiekben jelzett terhek ellenére a fizetőképességünket megőriztük és hitel nélkül tudtunk forrásokat teremteni. Ez valamennyi intézményre, gazdasági társaságra és önkormányzati vállalatra egyaránt érvényes.
A 2001-es önkormányzati költségvetést öt alkalommal módosítottuk annak érdekében, hogy az eredeti célkitűzésünket finanszírozni tudjuk és megfeleljünk a vonatkozó pénzügyi és számviteli jogszabályoknak. Sajnos, 2001-ben sem következett be lényeges javulása a kerület központi finanszírozásában. Ezzel is összefügg (részben), hogy a kerületek és a fővárost osztottan megillető források megosztásából is hasonló arányban részesedtünk. Ez azért is hátrányos számunkra, mert a jogszabályok újabb és újabb feladatok ellátására kényszerítenek bennünket, feladat decentralizálás címén. Ugyanakkor pénzügyileg nekünk kell biztosítani a finanszírozást.
Az önkormányzat képviselő-testülete két éves költségvetést (pontosabban 2×1 éves) fogadott el, ezzel igazodva az állami költségvetési törvényhez.
Az intézményeink területén 2001-ben a legfontosabb, mindenkit érintő változás a közalkalmazotti béreket garantáló bértábla 2001. január 1-től történt megváltoztatása volt. Ezzel egy időben lépett életbe a 40.000 forintos minimálbér is. Az önkormányzat döntésével (forráshiány miatt kialakult feszültség megelőzésére) még a központi intézkedést megelőzően – saját forrásból egyszeri kereset-kiegészítést biztosított, azon nem pedagógus munkavállalók részére, akik személyi bérük miatt 2001. január 1-től nem részesülhettek bérfejlesztésben. A 24.768 e Ft keresetkiegészítés enyhítette az önhibánkon kívüli okok miatt kialakult feszültséget. Kiemelt szám és eredmény 2001-ben az intézmények számára biztosított előirányzat: Fejlesztési kiadásokra 104.052 e Ft, Felújítási kiadásokra 238.026 e Ft. A Kolozsvár úti tornacsarnok létesítése 45 millió forint volt, amely 10 év után iskolatörténeti esemény az oktatás javára.
Összefoglalva megállapítható, hogy takarékosan gazdálkodtunk, azaz a bevételeink arányában költekeztünk. A teljesített bevételeink a 2000. évi összeget 14,3%-kal, a kiadásaink 18,3%-kal haladták meg 2001-ben Bevételünk várhatóan a zárszámadási rendeletünkben 10.509.285 e Ft, a kiadások (Felsőkert út építése és más kiadások áthúzódása miatt elsősorban) 10.148.487 e Ft volt.
Az Önkormányzat képviselő-testülete 25 esetben tartott ülést, 173 napirendet tárgyalt, (munkatervben 78 előterjesztés szerepelt), az előterjesztések száma 235 és plusz 89 tájékoztató anyag. A hozott határozataink száma 483, amelyből 350 érdemi döntés, 57 ügyrendi határozat és 76 az elutasított javaslat. Rendeletet 30 esetben alkottunk.
A polgármesteri beszámolónak a szociális és egészségügyi feladatok végrehajtásáról szóló részét – a szociális ügyeknek az önkormányzat munkájában és költségvetésében való kiemelkedő jelentőségének megfelelően – egy következő cikkben részletesen ismertetjük.
A műszaki és városüzemeltetési feladatok
Szennyvíz-csatornaépítés 23 útszakaszon, összesen mintegy 6 km – hosszúságban gyarapította 2001-évtől a kerületi infrastruktúrát. Ezzel az évtizedes elmaradás ledolgozásában a csatornázatlan utcák hossza 16 km alá csökkent.
A szilárd útburkolat építés 2001. évben 17 utcaszakaszon létesült mintegy 5 km hosszúságban. Gépjárműparkolót létesítettünk 88 db jármű részére. Közvilágítási fejlesztés elsősorban a közbiztonságot érintően lett bővítve.
Az önkormányzati intézmények (iskolák, óvodák, bölcsődék és más intézményeink) felújítására 117 millió Ft-ot fordítottunk. Karbantartási munkák 27,5 millió Ft- értékben lettek elvégezve. A fejlesztésükre a közbeszerzési eljárás lefolytatásával nyílászárók cseréjére került sor 62 millió Ft bekerülési összegben. A Kolozsvár utca iskola új tornateremnek építését korábban említettem.
A társasházak felújítása 1997 óta évente támogatásban részesül kamatmentes hitel formájában. A 30. millió Ft-os keretre 53,2 millió forintos pályázati igény érkezett. Itt a döntés jelent körültekintő és műszakilag megalapozott feladatot.
Intézmények akadálymentes közlekedésének kiépítésére négy intézményben került sor ez évben is.
Energiaracionalizási és biztonságtechnikai feladatokra 5,6 millió forintot tudtunk fordítani.
ÁNTSZ által kezdeményezett szakhatósági előírások végrehajtására 5 millió Ft-ot biztosítottunk.
Jelentős források lettek felhasználva ifjúsági és sportcélokra.
Útfenntartásra és járdajavítási feladatokra 67,9 M Ft-ot fordítottunk.
Közterületi szemétösszegyűjtés és szállításra „nincs annyi pénz” amit el ne lehetne költeni. Az évente növekvő költség számos összetevője között kiemelkedik a lakossági lokálpatriotizmus sok-sok példával igazolható hiánya, az együttélési kultúra és a közönbösség problematikája.
Zöldfelület fenntartás 112 ha közcélú parkban folyt. A sorfa fenntartás, a játszóterek és dühöngők javítása csak alapszinten volt biztosítható. Játszótér felújításra is sor került, három (Kontyfa utcai, a Hartyán utcai és Pattogós utcai) szép új játszótérrel gazdagodtunk, amely 89,5 M Ft-forrást igényelt.
Közterületek rendjére a Közterület-felügyeleti Csoport 2001-ben 10 főre bővített állománya felügyel. Segíti e munkát a hivatásos rendőrség mellett a Palotai Önvédelmi védegylet és a Polgárőrség nevén ismert két civil szervezet is.
Közterület hasznosításra 577 esetben adtunk engedélyt, amelyből ÁFÁ-val együtt 50 millió Ft-bevétel száramzott.
Lakossági kapcsolat
A lakossági kapcsolat a legkülönbözőbb formában valósul meg. A jegyzői beszámoló az ügyiratszámokkal már jelzi a kapcsolat hivatalos formáinak növekvő arányát. A polgármester, az alpolgármesterek, a tanácsnokok, a helyi önkormányzati képviselők, a hivatal munkatársai számos formális és informális kapcsolatot tartanak a kerületben élő lakókkal.
Közmeghallgatások, lakossági fórumok, fogadóórák, levélben történő megkeresések mindegyike élő kapcsolattartási forma. Fő panaszok, észrevételek szinte azonos tartalommal visszatérőek: Állattartási kultúrát sértő magatartási formák elleni, birtokvédelmi, birtokháborítási panaszok, kulturálatlan viselkedés, durvaság stb. közterületen, a köztisztaság hiányosságai, ilyen szabálysértésre jelzés, gépjármű parkírozás – különösen az újpalotai részen, roncsautók irritáló látványa, közterületi szeszesital fogyasztás, ilyen kereskedelem, lakáshiányból adódó kérések, lakásrezsi, lakásfenntartási nehézségekre panasz, lakbér- bérlakás fenntartás és fenntartóval szembeni észrevételek, közlekedési lámpák, gyalogátkelők felfestése, forgalomcsökkentő megoldások, stb. gondok felvetése
Lakossági kapcsolat egy jelentős formája a helyi sajtó és közszolgálati televízió teremtette informálás a hozott bizottsági és testületi döntésekről, a legfontosabb közéleti hírekről. A Városházi Napló fennállása óta túljutott a 200. Számon. Úgy értékelem, hogy megfelelve a lap fejlécén található ajánlásnak – „Rákospalota, Pestújhely és Újpalota polgárainak lapja”. Önkormányzati közlönyként funkcionál, ugyanakkor tartalmas, olvasmányosan szolgáltató információhordozóként is jól funkcionál. A Magyar Újságírók Országos Szövetségének Helyi Lapok Szakosztálya felkérésünkre tanulmányt készített a megjelent példányoknál több évre visszamenőleg ” Dr. Müller Jenő a MUOSZ elnökség tagja által jegyzett anyag – magas színvonalú, igényes, sok információt tartalmazó, pártsemleges irányultságú helyi lapként értékelte”.
Újpalotai Közösségi Televíziónak, 2001-ben, bővült a nézhetősége. A MATÁV Kábel Kft. fejlesztése előrehaladtával az M3-as vonaláig az előfizethetőség biztosított, de már Rákospalota több kis lakótelepi részén is fogható a KTV. A közszolgálati feladatát jól látja el a stúdiót bérlő magánvállalkozás, amely a képviselő-testület által jóváhagyott közszolgáltatási szerződés alapján végzi az előfizetők informálását. Kiemelt feladatuk a nyilvános testületi ülések un. vágás nélküli közvetítése, amelyen több napon át részletenként adnak le felvételről. A kerületi fontosabb közéleti rendezvényekről – ha tudnak az eseményről – minden esetben tájékoztatást készítenek a KTV nézői számára.
Az Újpalota 2000 a kulturális közéletről informál elsősorban, de a színes tudósításaival jelentős szerepet tölt be a lakosság és az önkormányzat kapcsolatában is. A Toronyhír újság évtizedes, sikeres működése után – elsősorban pénzügyi okok miatt szüneteltetni kénytelen megjelenését.
Lakás és nem lakás célú helységek, vagyongazdálkodás, üzemeltetés, nyilvántartás:
Összes lakás 2550 db, ez összesen 110.149 m2 , ebből összkomfortos lakás 1381 db= 67.877 m2 . A Palota Holding Rt. az önkormányzat által alapított társaság működteti a lakásvagyont. A vagyonkezelő jelentős küzdelmet folytat a jelenlegi szociális helyzetben a lakbérbevétel és a szolgáltatási díjtételek bevételéért. Gond, hogy a nem lakás célú helységek esetében is kintlévőséggel kell számolni.
Az önkormányzat tulajdonában 543 db nem lakáscélú helység volt 2001 év végéig. Az év során 19 db helység lett elidegenítve ez összesen 5032 m2. Az elidegenítés üteme csökkent mind a lakás, mind a nem lakáscélú vagyoni körben, de így is a Palota Holding Rt bérleti díj, illetve lakbér bevételei szűkebb forrást biztosítanak a bérbeadott vagyonunk, működtetésére. A lakások elidegenítése 2001-ben 109 db lakás volt, amely 4683 m2-en lakbérkiesést jelent.
A lakásállomány összetétele nem kedvező, 2001 évben csökkent ugyan a szükséglakás állomány összesen 21 db-al, elsősorban a mellettük lévő bérleményhez csatolás jóvoltából, amely így összhangban a vagyongazdálkoási koncepcióval jobb lakáskomfortot biztosít.
A beszámolási időszakban az iktatott és határozattal elfogadott un. elhelyezésre jogosult kényszerbérlők közül az utolsó magántulajdonban lévő bérlőt is elhelyeztük. Ez is csökkentette évek óta az újra bérbeadható lakásalapunkat. Ezzel 2001. évben az önkormányzat az elhelyezési kötelezettségének teljes egészében eleget tett.
A Vagyon és Lakásügyi Osztály, a Palota Holding Rt munkája a nehézségek és a tanulságok ellenére jól segítette a TVVB, a SZEB munkáját az előterjesztéseivel, ugyanez elmondható a képviselő-testület elé került dokumentumok esetében is. Kiterjedt ügyfélkapcsolatuk jó színvonalú, bár az aggasztó lakáshiány miatt nem problémamentes, hiszen többször kényszerülnek „nem” – „nincs mód” stb. szavak használatára szóban és írásos határozataikban.
Oktatás
A képviselő-testület által 1997. júliusában elfogadott oktatáspolitikai koncepció kiemelt hangsúlyt helyez az idegennyelv, az informatika, a környezetvédelem, az egészséges életmódra nevelés, az anyanyelvi nevelésre. A közoktatási intézményhálózat átalakítása után látható eredmények 2001-ben jelentkeztek teljeskörűen. Lehetővé vált fejlesztő pedagógusok, szabadidő szervezők, gyermekvédelmi felelősök, a nagyobb intézményekben kötelező óraszám nélküli elnökigazgató-helyettesek kinevezésére. Megteremtődött a forrás nagyobb karbantartási és felújítási költség biztosítására. Így kerülhetett sor négy nagy intézményünkben a korábbiakban jelzett nyílászárók cseréjére. Ezen előny birtokában a Bogáncs utcai iskola konyhájának beruházási, illetve a Kolozsvár utcai iskola tornaterem építését is finanszírozni tudtuk. Az ingyenes tankönyv ellátást az általános iskolás gyermekeknek (2002-től a középiskolák kilencedik osztályos diákjai számára is), az iskola első osztályos tanulói részére a füzetcsomagot is ingyenesen tudjunk biztosítani. Alapot megteremtettük már 2001 évben – erről döntött a képviselő-testület – a 2002-ben induló további kedvezmények, támogatásokról. Ezek: a kilencedik osztályos tanulók ingyenes tankönyvjuttatása, az ECDL számítógépes vizsgát ingyenesen szerezhetik meg, középfokú nyelvvizsga térítésmentessége, és hogy a B típusú gépjárművezetői jogosítványt is ingyenesen szerezhetik meg a középiskolás fiatalok.
Az oktatás új intézményrendszerének kialakítása szakmailag szélesebb hátteret, koncentrált nevelési lehetőségeket hozott létre. Figyelem előterébe került sok kérdés a művészeti oktatás, a számítógépes könyvtár, az iskolai sport, az idegennyelvtanulás. Nem szabad azonban megfeledkeznünk arról sem, hogy gyermekeink között sajnos egyre növekvő számban akadnak tanulási nehézségekkel, beszéd és más fogyatékossággal küszködők is. Számos család szociálisan nehéz helyzetben van, túl sok a gyermekszegénységre utaló jel, és több száz az un. veszélyeztetett családi eset. Mindez újabb és újabb szakmai problémák elé állítja az oktatás-nevelés területén dolgozó közalkalmazottakat.
Hajdu László