Menu

A tél nyomai az utcákon is meglátszanak

2003.03.10.

Az enyhébb idő beköszöntével felmérhetővé vált, hogy a hosszú tél milyen károkat okozott az utakon: a földutakon az eddig is meglévő gödrök még mélyebbek lettek, míg az aszfaltozott helyeken is számtalan kisebb-nagyobb kátyú keletkezett. Hogy valójában mi is a helyzet a kerület útjain, és mi várható a keletkezett károkkal kapcsolatban, arról Weisz Imrénét, az önkormányzat Műszaki és Városüzemeltetési Osztályának útfelügyelőjét kérdeztük:

– A károk felmérése még jelenleg is tart, sőt igazából nem is fog befejeződni, hisz naponta újabb és újabb kátyúk keletkezéséről kapok értesítéseket. Ezt ki is hangsúlyoznám, mivel az önkormányzati dolgozók, a kerületi közterület-fenntartók, polgárőrök, valamint a lakosság segítsége nélkül egyedül nem győzném a keletkezett károk felmérését. A 305-3290-es telefonszámon a jövőben is várom az úthibákkal kapcsolatos lakossági jelzéseket, mert ezek nagyban elősegítik a javítási munkálatokat.
Ma a kerület úthálózatának 28 százaléka még földút. Ezeken pedig a hirtelen olvadás következtében még nehezebbé váltak a közlekedés feltételei. A felmelegedett levegő ugyanis csak a földutak felső rétegét olvasztotta meg, és az így keletkezett felszíni sár az alsó fagyott réteg miatt nem tudott elszivárogni. Az autók kerekei pedig a fellazult talajban újabb és újabb gödröket kapartak. A kerület érintett lakosai már több alkalommal is felvetették, hogy miért nem szórja fel kövekkel az önkormányzat ezeket az utakat. A szakemberek véleménye szerint ez az eljárás az összes közül a legkevésbé kifizetődő.
– Ma a földutak szintje magasabban van, mint a járdáké, így a csapadék általában befolyik a kertekbe. Ahhoz, hogy kővel felszórhassuk ezeket az utcákat, előbb el kell hordatni a felső földréteget, az alatta levő talajt pedig egyenesre kell döngölni. Ez valójában megegyezik a normál útalappal, így ideiglenes megoldásként nem érdemes alkalmazni. Arról nem beszélve, hogy a kővel felszórt utak egy-két éven belül tönkremennek, mivel a nyitott felszínen ugyanúgy beszivárog a csapadék, és továbbra is fellazítja a talajt.
Más a helyzet az aszfaltozott utak esetében. Itt először is a tulajdonjogokat és a hatásköröket kell mindenkinek tisztán látnia. Az érintett utak egy része – 14 út, köztük pl. a Szentmihályi vagy a Régi Fóti út – a járdákkal együtt a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában vannak, így az állapotukért is Budapest elöljárósága a felelős. Azoknak az utaknak, amelyeket tömegközlekedési eszközök is használnak a fenntartója szintén a Fővárosi Önkormányzat, így a kezelésük a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt hatáskörébe tartozik, és az ezeken az utakon keletkezett károkat is a saját útfelügyeletük regisztrálja. A kerület lakossága persze nem minden esetben tudhatja, hogy melyik útnak ki a gazdája, így számos olyan bejelentés is érkezik az önkormányzathoz, amelynek megoldása az előbb említett hatáskörök miatt nem is helyi probléma. Természetesen ezek a bejelentések sem hiábavalóak, hiszen, mint megtudtuk, minden információt azonnal továbbítanak az illetékes hatóságok felé.
– Minél hosszabb, csapadékosabb és hidegebb a tél, annál több kátyú keletkezik a közutakon – mondta a kerületi utcák felügyeletét ellátó szakember. – Hiába látunk azonnal munkához, a javításokat leghamarabb csak májusra lehet majd befejezni. Ahol a keletkezett úthiba már balesetveszélyt is előidézhet, ott a Fővárosi Közterület-fenntartó Rt. diszpécsereitől kért lámpát és korlátot helyezünk el, addig, amíg nem sikerül véglegesen elhárítani a problémát. Szintén a gyorsabb előrehaladást segíti elő, hogy sok esetben az ún. hideg anyaggal töltjük fel a burkolati hibákat, így azokon a helyeken is elkerülhetővé válnak a sérülések vagy a balesetek.
A témával kapcsolatban megtudtuk azt is, a kerületi utak egy részének aszfaltrétege olyannyira elhasználódott, hogy ott a kátyúk feltöltése helyett csak az ún. szőnyegezés jelenthetne megoldást. Erre azonban eddig még nem volt meg az anyagi fedezet.
– A Fővárosi Önkormányzat Stratégiai Alapja idén lehetőséget biztosít a földutak aszfaltozása mellett az útburkolatok javítására is – mondta Weisz Imréné -, így megoldhatóvá válhat az elhasználódott aszfaltutak újraburkolása. Persze, az elsődleges feladat továbbra is a földutak szilárd burkolattal való ellátása marad, mert azok csökkentésével a téli károk jelentős részét is ki lehetne küszöbölni.