Polgármesteri tájékoztató az önkormányzat 2018. évi gazdálkodását érintő irányokról
Az Országgyűlés már döntött a települési önkormányzatokat érintő, 2018-ban várható, központi költségvetésből származó támogatásokról, illetve egyéb bevételekről. Tájékoztatom a került lakosságát, vállalkozásait és egyéb szervezeteit, hogy a Polgármesteri Hivatal, vállalataink, intézményeink részvételével megkezdtük a jövő évi költségvetés előkészítését.
Fontosnak tartom, hogy a kerület lakói, intézményeink, a civil szervezetek, partnerek értesüljenek azokról a feltételekről, amelyek befolyásolják a 2018-i évi gazdálkodásunkat.
A 2018. évi költségvetési törvényből az önkormányzatunk gazdálkodását érintő alapvető tendenciák látszanak:
- A legnagyobb támogatási tételt minden évben az óvodai normatívák Idén ez körülbelül 1,3 milliárd forint, az önkormányzatot megillető összes működési támogatás hozzávetőlegesen 63 %-a. Az egy főre jutó fajlagos, éves pedagógus bértámogatás 2018-ban 4.469.900.- Ft-ról 4.419.000.- Ft-ra csökken, míg a pedagógus munkát segítők bértámogatása 1.800.000.- Ft-ról 2.205.000.- Ft-ra nő. Az életpálya-modell 2013-ban indult, első négyéves szakaszának befejezésével megszűnik az óvodapedagógusok 9-12 havi kiegészítő bértámogatása (2017-ben 38.200.- Ft/fő). Az óvodapedagógusok minősítéséből adódó többletkiadásokat kompenzáló 2018. évi központi támogatás egy főre jutó, éves összege mind az alapfokú, mind a mesterfokú végzettségű pedagógusok esetében hozzávetőlegesen 5 %-os csökkenést mutat az előző évi előirányzatokhoz képest.
- Jelentős módszertani változás történik a bölcsődei ellátás központi finanszírozásában. Az eddigi támogatási rendszert (az ellátott gyermekek létszámán alapuló általános támogatás, kiegészítve a felsőfokú végzettségű bölcsődei kisgyermeknevelők létszáma alapján járó kiegészítő bértámogatással), az óvodák finanszírozásához hasonló, a gyermeklétszám alapján képzett számított kisgyermeknevelői létszám bérfinanszírozása váltja fel, új jogcímként. Az új módszerű bérfinanszírozásból következően megszűnik a felsőfokú végzettségű kisgyermeknevelők bértámogatása és a 2017. évben bevezetett bölcsődei bérpótlék is, amelyek összege beépül az új jogcím szerinti támogatásba. Ennek folyósítása a havi nettó finanszírozás keretében történik, így az idei évvel szemben minden bölcsődei támogatás eredeti előirányzatként tervezhető. A szerkezeti változásnak köszönhetően az éves előirányzat növekedése látható, de ez az idei szinthez képest tényleges támogatási többletet nem jelent. A megváltozott metodika miatt jelenleg még nem végezhető el az idei és a következő évben várható bölcsődei alapnormatívák megalapozott összevetése, de az éves támogatási összeg jelentősebb változása nem valószínű.
Fontos megjegyezni továbbá, hogy a bölcsődék működtetéséhez csak a 32.000.- Ft egy főre jutó adóerő-képességgel rendelkező önkormányzatok esetében járul hozzá a központi költségvetés, így önkormányzatunk ezen a jogcímen a következő évben nem jogosult támogatásra.
- Az intézményi gyermekétkeztetés támogatása tekintetében a konyhai dolgozók éves, fajlagos bértámogatásának emelkedése miatt várható körülbelül 10-15 millió forintos támogatás-növekedés. A fővárosi kerületi önkormányzatok közművelődési feladatainak a lakosságszám szerinti, egy főre jutó éves támogatása 400 Ft-ról 407 Ft-ra nőtt. A támogatást megalapozó 2017. január 1-jei kerületi lakosságszám 79.866 fő. Ennek megfelelően 2018-ban 32.505.462 Ft közművelődési alaptámogatásra számíthatunk a központi költségvetésből, amely gyakorlatilag megegyezik az idei támogatási szinttel. Összességében elmondható, hogy a jelenlegi ismereteink alapján, a 2017. évi támogatásokat megalapozó mutatószámok változatlanságát feltételezve 2018-ban a központi működési normatívák idei évhez hasonló mértékű alakulása várható.
- A felhalmozási támogatások tekintetében, az elmúlt évek tapasztalata alapján látható, hogy a kormányzat a fejlesztési forrásokat a kisebb adóerő-képességű települési önkormányzatokhoz irányítja. Az elmúlt három évben nem volt olyan, kötelező önkormányzati feladat ellátásával kapcsolatos infrastrukturális fejlesztési kiírás, amelyen akár egy fővárosi önkormányzat is sikeresen pályázott volna. A központi felhalmozási támogatások terén továbbra is csak a közművelődési érdekeltségnövelő és a Kubinyi Ágoston Program pályázatán belül számíthatunk minimális mértékű támogatásra (ebben az évben ezen a két jogcímen összesen 1.750.000.- Ft támogatásban részesültünk).
- Mivel önkormányzatunknak a 2018. évi támogatási paramétereket megalapozó, egy főre jutó adóerő-képessége az elmúlt évekhez hasonlóan, várhatóan meghaladja a 42.000.- Ft-ot, az általános működési támogatások jogcímein továbbra sem részesülünk támogatásban.
- A 2017. évtől a központi költségvetés az iskolák állami fenntartása miatt ún. szolidaritási hozzájárulás megfizetésére kötelezi a települési önkormányzatok egy meghatározott körét. 2017-ben önkormányzatunk ezen a jogcímen több mint 274 millió Ft-tal járult hozzá az állam iskola-fenntartási és működtetési kötelezettsége költségeihez. 2018-ban a szolidaritási hozzájárulás számítási kulcsa az adóerő-képességünk alapján 45-ről 50 %-ra nő. Ez a következő évben, a hozzájárulás mértékét megalapozó, 2017. évi paraméterek változatlanságát feltételezve minimálisan 30 millió Ft többletkiadást jelent a XV. kerületi Önkormányzat tekintetében. A számítás alapját jelentő iparűzési adóalap várható növekedésével ez az összeg tovább emelkedhet: előzetes számításaink alapján az adóalap 1 milliárd Ft-nyi pozitív változása körülbelül 2,9 millió Ft szolidaritási hozzájárulás-többletet jelenthet az önkormányzatunknak.
- A kötelező feladat-ellátáshoz járó központi támogatások összes bevételhez viszonyított aránya az egyes intézmények tekintetében meglehetősen nagy különbségek tapasztalhatók. A 2017. évet alapul véve az állami transzferek aránya az Egészségügyi Intézmény bevételeiben a legnagyobb: az összes bevétel kb. 70 %-át teszik ki. Az óvodák esetében átlagosan 65 %-os ez a mutató, az Egyesített Bölcsődék esetében 40%, az Egyesített Szociális Intézmény esetében pedig 23% a központi támogatások összes bevételhez viszonyított aránya. A Csokonai Kulturális és Sportközpont bevételeinek mindössze 5 %-a származik a központi költségvetésből Ebből következik, hogy továbbra is jelentős önkormányzati többletforrásra lesz szükség.
- 2017-ben jelentős tételt jelentenek a központi bevételek tekintetében a bérkompenzáció és az egyes ágazati illetménypótlékok. Idén várhatóan 200 millió forintot meghaladó összegű támogatásban részesül ezeken a jogcímeken a XV. kerület: körülbelül 37 millió Ft támogatás a bérkompenzáció, közel 89 millió Ft a szociális ágazati összevont pótlék, 53 millió Ft a bölcsődei illetménypótlék és 23 millió Ft a kulturális illetménypótlék jogcímén várható. 2018-ban valószínűsíthetően ezen a szinten maradnak a bértámogatások, azzal a különbséggel, hogy a bölcsődei dolgozók átfogó bérfinanszírozásának bevezetése miatt a bölcsődei pótlék megszűnik, összege a működési alaptámogatásokba beépül.
- Jelenleg nem ismeretes, hogy a központi költségvetés a 2017. évhez hasonlóan hozzájárul-e az önkormányzatoknak a minimálbér és a garantált bérminimum következő év január 1-től történő kötelező emelése miatt megnövekedett kiadásaihoz. 2017-ben, évközi kormányzati döntések alapján önkormányzatunk összesen 70,7 millió forint kiegészítő támogatásban részesült ezen a jogcímen.
- Az önkormányzat működése szempontjából a legjelentősebb tételt a a helyi iparűzési adóból származó bevételek (2017-ben több mint 5,6 milliárd forintot.) A fővárosi önkormányzat és a kerületi önkormányzatok közötti forrásmegosztásról szóló törvény esetleges módosításáról jelenleg nincsenek információink, feltehetőleg az osztott bevételek fővárosi és kerületi önkormányzatok közötti megosztási arány továbbra is 54 % – 46 % marad a főváros javára, és a XV. kerületet megillető 5,12986946 %-os részesedési arány várhatóan nem változik. A fővárosi adóhatóság informális tájékoztatása alapján 2018-ra vonatkozóan a helyi iparűzési adó átlagosan 2%-os emelkedése várható. A forrás-megosztásból származó bevételeink ebben az esetben körülbelül 112 millió forinttal nőhetnek az idei szinthez képest.
- Változatlanul a települési önkormányzatot illeti meg átengedett bevételként a gépjárműadó 40 %-a, valamint az ehhez kapcsolódó bírság, pótlék és végrehajtási költségből származó bevétel 100 %-a. A termőföld bérbeadásból származó jövedelem után beszedett SZJA 100 %-a, a jegyző által kiszabott környezetvédelmi bírság 100%-a, a fővárosi és megyei kormányhivatal által az önkormányzat területén kiszabott környezetvédelmi bírság 30 %-a is a települési önkormányzatot illeti. Továbbá a szabálysértési pénz- és helyszíni bírságból származó bevétel 100 %-a, a közlekedési szabálysértési bírságból származó bevétel 40 %-a, (amennyiben a jegyző foganatosította önkormányzati adóhatósági jogkörben a végrehajtást, illetve a behajtást) és a közterület-felügyelő által az önkormányzat területén kiszabott közlekedési szabályszegésekhez kapcsolódó bírság 100 %-a is a települési önkormányzat részére átengedett bevétel.
- A kötelező bérek és járulékok tekintetében a 2018. január 1-től hatályba lépő legfontosabb változások:
A teljes munkaidőben foglalkoztatott munkavállaló havi munkabére a minimálbér esetében 138.000.- Ft, a garantált bérminimum esetében 180.500.- Ft. Előzetes becsléseink alapján a 2018. évi minimálbér-emelés körülbelül 5,3 millió, a garantált bérminimum emelése körülbelül 52,7 millió, összesen tehát kb. 58 millió forintos többletterhet jelenthet önkormányzati szinten.
- A szociális hozzájárulási adó mértéke 22 %-ról 20 %-ra csökken. Mivel a 2018. évi bérkiadások tekintetében még nagy a bizonytalanság, a szociális hozzájárulási adó csökkentéséből fakadó önkormányzati megtakarítás mértékére sem adható megalapozott becslés.
- 2018-ban 3,0%-os fogyasztói árnövekedéssel, azaz inflációval kell számolni a nyugdíjnövekedés meghatározásánál. Változatlanul 38.650 Ft a köztisztviselői illetményalap, amelyet a képviselő-testület továbbra is megállapíthat magasabb összegben.
A cafeteria bruttó 200.000 Ft-os kerete, az adható bankszámla költségtérítés 1.000 Ft-os mértéke, a közalkalmazotti illetménypótlék számítási alapjának 20.000 Ft-os összege, az illetményalap számításának vetítési alapjául szolgáló 101.500 Ft is megegyezik a 2017. évi költségvetés szerinti összegekkel.
Hajdu László
Polgármester