Menu

A jövő egészséges nemzedéke

2012.08.26.

Szeptembertől az iskolák első, ötödik és kilencedik évfolyamán bevezetik a heti öt testnevelés órát, majd 2013-tól a teljes alsó tagozaton, és felmenő rendszerben a többi évfolyamon is. A változással kapcsolatban kikértük egy gyermekorvos, dr. Bátorfi István véleményét.

– Bátran kijelenthetjük, hogy napjainkban a testnevelés a legfontosabb tantárgyak egyike kellene, hogy legyen. Egészségünk és jó közérzetünk szempontjából elengedhetetlen a mozgás – mondta a gyermekorvos.
– A kormány kezdeményezését, a heti öt testnevelés óra bevezetését nagyon jónak tartom. Viszont a torna osztályzásával nem értek egyet. Sok gyereket csalódottá tesz, ha teljesítménye elmarad a társaitól. Mivel az egyéni adottságok roppant változatosak, természetes, hogy akad ügyesebb és kevésbé ügyes gyerek egyaránt. Egy gyengébb teljesítményű gyermekben a tornaórák szorongást kelthetnek, ami nem jó. A mozgásnak örömöt kell adnia.
– Két évvel ezelőtt az Egészségügyi Világszervezet (WHO) nemzetközi kutatást
végzett az iskoláskorú gyermekek egészségével kapcsolatban. A magyar fiatalok leginkább mozgásszegény életmódjukkal és testképzavaraikkal tűntek ki. Mi erről a véleménye?
– A kutatás sajnos a valóságot tükrözi. Aggasztó a mai fiatalok állapota, a tévé- és internetfüggőség, és általános a mozgásszegény életmód. Iskolákban végzett szűréseken ijesztően magas számú fizikálisan deformált gyermekkel találkozunk, sokan tartási rendellenességgel, túlsúllyal küszködnek, gyenge az izomzatuk. – A pszichoszomatikus panaszok jelentős része szintén a mozgásszegény életmód következtében alakul ki. Ezek megelőzésében és kezelésében fontos szerepe van a testmozgásnak. De egészségmegőrző és természetes kedélyjavító hatása mellett fontos egyéniségformáló is, és a tanulási képességekre is kedvezően hat.
– Ön rendszeresen sportol, felnevelte Bátorfi Csillát, Magyarország egyik
legeredményesebb női asztaliteniszezőjét, milyen tanácsot adna szülőknek?
– Arra kell törekedni – szülőknek, pedagógusoknak egyaránt –, hogy minden gyermek megtalálja a neki legjobban tetsző testmozgást. Nem szerencsés mereven ragaszkodni az előzetes elképzelésekhez. Ha egy ember, legyen az felnőtt vagy gyerek, megtalálja azt a mozgásformát, ami örömet okoz számára, egy idő után részévé válik a mindennapjainak, és rosszul érzi magát, ha nem végezheti megszokott rendszerességgel. A szülők mutassanak jó példát.
– Ha a gyermek látja, hogy szülei életének része a sport, a mozgás, számára is természetes lesz. Közös programnak is kitűnő, ha a család elmegy együtt biciklizni, futni vagy úszni. Az úszás az egyik leghatékonyabb mozgásforma, a legtöbb izomcsoportot egyszerre mozgatja meg. Javítja a vérkeringést, erősíti a légzőizmokat. A szárazföldi sportokkal ellentétben kicsi a túlterhelés és a sérülés veszélye. Az izomzat harmonikus fejlesztése mellett hangulatformáló hatása is jelentős. A víz, a hullámzás hangja segít az ellazulásban, oldja a feszültséget. Ha az iskoláknak lennének tanuszodái szakképesített oktatókkal, ahová a diákok mellett a tantestület tagjai és a szülők is eljárhatnának, annak közösségformáló hatása is felbecsülhetetlen volna.